لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب، ۹ مرداد برگزار می‌شود


سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران، در روز سه‌شنبه ۹ مرداد خبر داد.

این خبر در شرایطی منتشر شده که بر اساس قانون، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور پس از مراسم تنفیذ حکم او از سوی رهبر جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.

زمان مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران توسط علی خامنه‌ای، یکشنبه هفتم مرداد برگزار می‌شود.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری از جمله وظایف و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی است و تا انجام نشود، اجرای مراسم تحلیف ممکن نیست.

علاوه بر این، مسعود پزشکیان، نماینده حوزه انتخابیهٔ تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس دوازدهم شورای اسلامی است و باید پیش از حضور در جایگاه ریاست‌جمهوری، از سمت نمایندگی مجلس استعفا دهد.

ولی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته که «مجلس هیچ جلسه‌ای برای بررسی استعفای پزشکیان برگزار نخواهد کرد و صرف تنفیذ رهبر انقلاب اسلامی، تأیید استعفای ایشان از نمایندگی مجلس را تصدیق می‌کند».

به‌رغم گذشت بیش از ۵۰ روز از مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین، در سانحه سقوط بالگرد و پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری، زمان آغاز به کار دولت چهاردهم بحث‌برانگیز شده است.

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، در صورت فوت‏، کناره‌گیری یا بیماری بیش از دو ماه و عزل رئیس‌جمهور، یا موجبات دیگری از این گونه، ‏ شورای موقت ریاست جمهوری موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود و در این مدت وظایف و اختیارات ریاست جمهوری را جز در امر همه‌پرسی بر عهده دارد.

تا زمان روی کار آمدن دولت جدید، دولت سیزدهم کماکان اداره امور کشور را بر عهده دارد اما بر اساس روالی که جاری است، وزیران دولت سیزدهم برای ارائه گزارش از وضع وزارتخانه و حوزه مدیریتی خود، با رئیس‌جمهور منتخب دیدار خواهند کرد.

کابینه مسعود پزشکیان نیز پس از کسب رأی اعتماد از سوی مجلس شورای اسلامی، در پاستور مستقر می‌شود و کار خود را آغاز می‌کند.

همزمان با اعلام رسمی مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری پزشکیان، در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخل ایران گمانه‌زنی‌هایی درباره اعضای دولت چهاردهم مطرح شده است.

پس از اعلام رسمی محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی، وزیران خارجه و ارتباطات دولت حسن روحانی که در کارزار انتخاباتی پزشکیان نقش پررنگی داشتند، مبنی بر حضورنداشتن در دولت چهاردهم، نام این دو نفر از فهرست احتمالی حذف شده است.

در شرایطی که روزنامه کیهان به‌ صراحت به پزشکیان هشدار داده است که «بدهکار» جریان اصلاح‌طلبی و «پدرخوانده‌هایش» نباشد، شماری از فعالان سیاسی در شبکه‌های اجتماعی معتقدند بر اساس استاندارد عالم سیاست، پزشکیان باید از نیروهای جریانی که از او در انتخابات حمایت کرد، استفاده کند.

در عین حال شماری از چهره‌ها و فعالان سیاسی دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، ادعاهایی درباره شرایط تحویل دولت به مسعود پزشکیان مطرح کرده‌اند.

از جمله محمد مهاجری، تحلیلگر سیاسی مخالف دولت ابراهیم رئیسی، باتوجه به طرح گزاره «اسب زین‌شده» از سوی حامیان دولت رئیسی که مدعی دستاوردهای کلان دولت نیمه‌تمام سیزدهم هستند، گفته که «هدف از مطرح کردن گزاره اسب زین‌شده، پوشاندن اتفاقاتی است که در کشور افتاده و می‌توانیم آن را نوعی فرار رو به جلو بدانیم. می‌خواهند از کارنامه ضعیف دولت سیزدهم فرار کنند».

او به روزنامه هم‌میهن گفته است: «دولت سیزدهم به نسبت وعده‌هایی که داد، در تحقق آن‌ها موفق نبود. قرار بود تورم در این مدت نصف و سپس تک‌رقمی شود. سالانه یک میلیون شغل ایجاد و یک میلیون مسکن ساخته شود...اکثر اعضای این کابینه بدترین عملکرد طی ۴۵ سال گذشته را دارند. باید مواظب باشیم این جناحی که شکست خورد، دستاوردسازی نکند و کارنامه دروغین نسازد».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر، تابناک، روزنامه کیهان و شبکه‌های اجتماعی/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG