لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

حمایت یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های مسلمان آمریکا از کامالا هریس در انتخابات


یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های تأثیرگذار بر رأی‌دهندگان مسلمان آمریکا حمایت خود از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد حزب دمکرات، در انتخابات ریاست جمهوری امسال را اعلام کرد.

با توجه به این که بسیاری از تشکل‌های مسلمانان و اعراب آمریکایی به دلیل نارضایتی از سیاست حزب دمکرات در قبال جنگ غره و بحران خاورمیانه اعلام کرده‌اند که به نامزد سوم رأی خواهند داد جلب حمایت یک تشکل مهم مسلمانان برای خانم هریس بسیار مهم تلقی می‌شود.

«امگیج اکشن» بازوی سیاسی یک تشکل مسلمانان آمریکا که ۱۸ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد، روز چهارشنبه چهارم مهر در بیانیه‌ای که اولین بار در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفت ضمن اعلام حمایت خود از کامالا هریس گفت به مسئولیت خود برای شکست دادن دونالد ترامپ آگاه است.

دفتر مرکزی این تشکل در واشینگتن است، در هشت ایالت آمریکا فعالیت می‌کند و در میشیگان و پنسیلوانیا، ایالت‌هایی که کانون اصلی رقابت بر سر جلب آرا است حضور و نفوذ قابل توجهی دارد.

وائل الزیات، مدیر اجرایی «امگیج اکشن» در بیانیه‌ای گفت: «حمایت ما به معنای موافقت با تمام مواضع معاون رئیس‌جمهور در همه زمینه‌ها نیست. بلکه راهنمایی صادقانه‌ای به همه رأی‌دهندگان ما در مورد انتخاب دشوار پای صندوق رأی است. هر چند ما با تمامی سیاست‌های کامالا هریس، به خصوص در مورد جنگ غزه، موافق نیستیم برخورد ما با این انتخابات هم عمل گرایانه و هم عقیدتی است.»

در ماه‌های گذشته تنش و اختلاف بین تشکل‌های مسلمانان و اعراب آمریکایی و رهبری حزب دمکرات به دلیل سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال جنگ در غزه تشدید شده است.

بسیاری از این تشکل‌ها، از جمله جنبش موسوم به «غیرمتعهدها» که روی اعتراض به ادامه جنگ غزه تمرکز ویژه‌ای دارد، تصمیم گرفته‌اند از هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امسال حمایت نکنند.

بحران خاورمیانه از شروع جنگ غزه در اواسط مهر ماه تشدید شده و گسترش یافته است.

این بحران با حمله غافلگیرانه گروه افراطی حماس و سایر گروه‌های مسلح فلسطینی به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهر پارسال آغاز شد که حدود هزار و ۲۰۰ کشته به جا گذاشت. در حملات پیاپی اسرائیل نیز به گفته وزارت بهداشت نوار غزه که تحت کنترل حماس است بیش از ۴۱ هزار فلسطینی جان خود را از دست داده و ده‌ها هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

اسرائیل در روزهای اخیر حملات هوایی خود علیه حزب‌الله لبنان را تشدید کرده و به گفته نهادهای بهداشتی لبنان بر اثر این حملات دست کم ۵۶۰ نفر از جمله تعداد زیادی زن و کودک کشته شده‌اند. بمباران‌های روزهای اخیر پرتلفات‌ترین حملات اسرائیل به خاک لبنان از پایان جنگ این کشور با حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ است.

وائل الزیات در مصاحبه‌ای قبل از انتشار بیانیه رسمی «امگیج اکشن» تصمیم این تشکل به حمایت از کامالا هریس را «بسیار دشوار» توصیف کرد و افزود که این تصمیم پس از ماه‌ها بحث درونی و ملاقات و گفتگوهای مفصل با تیم سیاست گذاری کامالا هریس اتخاذ شده است.

آقای الزیات گفت که در نهایت این تشکل همسویی‌های فراوان با سیاست‌های داخلی خانم هریس را مبنا قرار داد و به سیاست‌های او در مورد بحران خاورمیانه نیز «امیدوار» است

او افزود: «ما این تصمیم را به هواداران خود مدیون هستیم. به رغم همه احساسات و دردها، ما به عنوان یک سازمان موظف هستیم با هوشیاری و بدون دخالت دادن احساسات تصمیم بگیریم و راهنمایی خود در مورد انتخابات را ارائه دهیم.»

«امگیج اکشن» در بیانیه خود که روز چهارشنبه منتشر شد گفت: «برای پیشگیری از بازگشت اسلام‌ستیزی و سایر سیاست‌های زیان‌بار دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ما از کامالا هریس حمایت می‌کنیم.»

برای بسیاری از مسلمانان آمریکایی فرمان اجرایی دونالد ترامپ برای ممنوع کردن وورد اتباع چندین کشور مسلمان به آمریکا که به «ممنوعیت مسلمانان» مشهور شد یکی از دلایل اصلی مخالفت با بازگشت او به کاخ سفید است.

XS
SM
MD
LG