لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

دونالد ترامپ نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا را پذیرفت


دونالد ترامپ به فاصله پنج روز پس از سوءقصد نافرجام علیه وی، در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را پذیرفت.

آقای ترامپ شامگاه پنج‌شنبه در آخرین روز برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در شهر میلواکی از ایالت ویسکانسین، طی نطقی به سیاست‌های دولت جو بایدن حمله کرد و مدعی شد که ملت آمریکا طی این چهار سال در حال «افول» بوده است.

وی گفت: «زمان تغییر فرار رسیده است. ما نمی‌توانیم چهار سال دیگر این دولت را تاب بیاوریم.»

دونالد ترامپ که در دوره اول ریاست جمهوری خود طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ متهم به ایجاد شکاف و تفرقه در جامعه آمریکا بود، این‌بار تاکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحد، «رئیس جمهور تمام آمریکا» خواهد بود، «نه نیمی از آمریکا»، چرا که «پیروزی برای نیمی از آمریکا پیروزی محسوب نمی‌شود».

وی اظهار داشت: «اختلاف و تفرقه در جامعه ما باید التیام یابد. ما آن را به سرعت التیام می‌بخشیم. ما به عنوان آمریکایی، به واسطه سرنوشت مشترکی که داریم به هم پیوند خورده‌ایم. ما در کنار هم می‌ایستیم یا مضمحل می‌شویم.»

آقای ترامپ سپس وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات «ما با هم دوران جدیدی از امنیت، رونق و آزادی برای شهروندان، فارغ از هر نژاد، مذهب و رنگی را رقم خواهیم زد».

ترامپ ۷۸ ساله روز شنبه در گردهمایی انتخاباتی خود در ایالت پنسلیوانیا هدف ترور نافرجام قرار گرفت. گلوله‌ای که توماس متیو کروکس ۲۰ ساله شلیک کرد، گوش راست وی را زخمی کرد و آقای ترامپ در سخنرانی شامگاه پنج‌شنبه خود به آن رخداد اشاره کرد و گفت که «امشب قرار نبود اینجا باشم».

وی اظهار داشت: «فورا فهمیدم که مسئله بسیار جدی است و ما تحت حمله قرار گرفته‌ایم. اما همان لحظه احساس کردم که کاملا در امان هنستم چرا که خدا را پشت و پناه خودم دارم.»

این نخستین سخنرانی علنی دونالد ترامپ پس از سوءقصد نافرجام علیه وی بود. آقای ترامپ در جریان کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان سناتور جی.دی ونس را به عنوان معاون خود برگزید.

در طرف دیگر ماجرا، با افزایش درخواست‌ دموکرات‌ها از جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده، برای انصراف از نامزدی در انتخابات نوامبر، مشخص نیست که آقای بایدن کارزار انتخاباتی خود را ادامه بدهد.

روز پنج‌شنبه نشریه اکسیوس گزارش داد که جو بایدن احتمالا از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر انصراف خواهد داد.

XS
SM
MD
LG