لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶
هواداران دونالد ترامپ در میلواکی، شهری که در آن کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان برگزار می‌شود
هواداران دونالد ترامپ در میلواکی، شهری که در آن کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان برگزار می‌شود

سوءقصد نافرجام علیه ترامپ؛ بایدن خواستار آرام‌تر کردن فضای سیاسی در آمریکا شد

سوءقصد به جان دونالد ترامپ، در یک تجمع انتخاباتی، با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است.

مهم‌ترین رویدادها

  • دونالد ترامپ در تجمع انتخاباتی روز شنبه ۲۳ تیر در پنسیلوانیا هدف سوءقصد با گلوله قرار گرفت و از ناحیه گوش زخمی شد.
  • فرد مهاجم و یک نفر دیگر در این واقعه کشته شدند.
  • حال ترامپ خوب گزارش شده و تحت مراقبت پزشکی قرار دارد.
  • پلیس فدرال آمریکا، توماس متیو کروکس، ۲۰ ساله از بِثِل پارک پنسیلوانیا را به عنوان مهاجم معرفی کرد.
  • جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر شخصیت‌های سیاسی ایالات متحده و نیز بسیاری چهره‌های جهانی این حمله را محکوم کردند.
۲۱:۲۳ ۲۴.۴.۱۴۰۳

بایدن می‌گوید دستور بررسی امنیتی سوءقصد به ترامپ را داده است

جو بایدن یک روز بعد از سوءقصد به جان دونالد ترامپ در یک سخنرانی زنده تلویزیونی خواستار آن شده است که آمریکا «به عنوان یک ملت متحد شود».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد دستور بررسی امنیتی این موضوع را داده است که چگونه تیرانداز توانسته با اسلحه خود به محل سخنرانی آقای ترامپ نزدیک شود.

بر اساس قوانین آمریکا، همه روسای جمهور توسط سرویس مخفی وابسته به وزارت امنیت داخلی حفاظت مادام‌العمر دارند.

آقای بایدن در این سخنرانی گفت که هنوز انگیزه تیرانداز یک مرد ۲۰ ساله بوده است، مشخص نشده و از مردم خواست از حدس و گمان در این زمینه و همچنین وابستگی و همدستان احتمالی او خودداری کنند.

او بعد از سوءقصد به دونالد ترامپ در روز شنبه این اقدام را محکوم کرد و با رقیب خود تماس تلفنی برقرار کرد.

کاخ سفید پیش‌تر اعلام کرد پس از آن که مقام‌های انتظامی و امنیتی، جو بایدن را در جریان آخرین تحولات درباره تیراندازی به دونالد ترامپ قرار دادند، او سخنرانی می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین سفر برنامه‌ریزی‌شده خود به ایالت تگزاس را در پی سوءقصد به جان دونالد ترامپ به تعویق انداخته است.

بر اساس بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کر، رئیس‌جمهور آمریکا که در انتخابات آبان ماه قرار است با دونالد ترامپ رقابت کند، سفر روز دوشنبه خود به تگزاس را به زمان دیگری موکول می‌کند.

کمپین انتخاباتی جو بایدن در پی سوءقصد به رقیبش، پخش برخی ویدئوهای تبلیغاتی در انتقاد از آقای ترامپ را متوقف کرده است.

۲۰:۴۳ ۲۴.۴.۱۴۰۳

قربانی سوءقصد به ترامپ یک مرد ۵۰ ساله بوده است

خانواده قربانی سوءقصد به جان دونالد ترامپ در سخنرانی انتخاباتی ایالت پنسیلوانیا که یکی از حاضران در مراسم بود، او را کوری کامپریتور، ۵۰ ساله، معرفی کرده‌اند.

خواهر آقای کامپریتور در پستی در فیس‌بوک این خبر را اعلام کرد و گفت نفرت یک نفر، جان برادرش را گرفته است.

از سوی دیگر، جاش شاپیرو، فرماندار پنسیلوانیا اعلام کرد قربانی این سوءقصد برای حفاظت از اعضای خانواده‌اش بعد از شنیدن صدای گلوله به سمت آنها «شیرجه» زد و مورد اصابت قرار گرفت.

او کوری کامپریتور را «قهرمان» خواند و همچنین خبر داد که او رئیس پیشین اداره آتش‌نشانی ناحیه بود.

اف‌بی‌آی پیش‌تر اعلام کرد که توماس متیو کروکس ۲۰ ساله اهل پنسیلوانیا به سمت دونالد ترامپ تیراندازی کرد و توسط مأموران امنیتی کشته شد.

آقای ترامپ در این سوءقصد دچار جراحت جزئی شد.

۱۹:۰۹ ۲۴.۴.۱۴۰۳

کشف «مواد منفجره» در خودرو و خانهٔ مظنون به تیراندازی به ترامپ

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند در خودرو و خانه مرد ۲۰ ساله‌ای که عامل تیراندازی به سمت دونالد ترامپ معرفی شد، «مواد منفجره» کشف شده است.

این جدیدترین نتیجه اعلام‌شده در جریان تحقیقات درباره سوءقصدی است که روز شنبه جان رئیس‌جمهور سابق آمریکا را نشانه رفته بود، ولی ناکام ماند و باعث جراحت جزئی دونالد ترامپ شد.

اف‌بی‌آی «توماس متیو کروکس» ۲۰ ساله را عامل حمله معرفی کرده و روزنامه وال استریت جورنال و شبکه خبری سی‌ان‌ان روز یکشنبه اعلام کردند در خودروی متعلق به او که در نزدیکی محل سخنرانی انتخاباتی آقای ترامپ پارک شده بود،‌ مواد منفجره یافت شده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز به نقل از دو مقام رسمی پلیس آمریکا که نخواستند نام‌شان فاش شود، خبر داد مواد لازم برای «ساخت بمب» در این خودرو و همچنین در خانه توماس متیو کروکس کشف شده است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از دو مقام انتظامی گزارش داد اسلحه‌ای که مهاجم برای شلیک به سمت نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات شلیک کرد،‌دست‌کم شش ماه پیش توسط پدر او خریداری شده بود و مأموران فدرال در حال بررسی این موضوع هستند که این اسلحه چگونه به دست توماس متیو کروکس رسیده است.

این تیراندازی منجر به جراحت ترامپ، مرگ یک نفر از شرکت‌کنندگان و زخمی شدن دو تن دیگر شد. مظنون بلافاصله توسط نیروهای سرویس مخفی به ضرب گلوله کشته شد.

۱۶:۲۱ ۲۴.۴.۱۴۰۳

ترامپ پس از سوءقصد به جانش، خواستار «اتحاد» شد

دونالد ترامپ در اولین اظهار نظر پس از سوءقصد به جانش می‌گوید اکنون «مهم‌تر از همیشه است که متحد باقی بمانیم».

آقای ترامپ روز یک‌شنبه با بیان اینکه «تنها خدا مانع از وقوع چیزهای غیرقابل تصور» در جریان این حادثه شد، در پستی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «نباید اجازه دهیم شیطان پیروز شود.»

او در ادامه اعلام کرد: «ما نخواهیم ترسید و در عوض در ایمان خود مقاوم و در برابر شرارت سرکش باقی می‌مانیم.»

رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین با اشاره به مجروحان دیگر این حادثه گفت که برای بهبودی مجروحان دعا می‌کند و به یاد شهروندی است که «به طرز وحشتناکی کشته شد».

آقای ترامپ در تجمع انتخاباتی روز شنبه ۲۳ تیر در پنسیلوانیا هدف سوءقصد با گلوله قرار گرفت و از ناحیه قسمت بالای گوش راست زخمی شد.

در جریان این حمله مهاجم و یک شهروند کشته و دو نفر از حضار در گردهمایی انتخاباتی نیز به‌شدت زخمی شدند.

۱۴:۴۰ ۲۴.۴.۱۴۰۳

کرملین روز یکشنبه، ۲۴ تیر، پس از تیراندازی به دونالد ترامپ اعلام کرده که به‌شدت خشونت در مبارزات سیاسی را محکوم می‌کند.

کرملین تأکید کرده که باور ندارد سوءقصد به دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، توسط دولت کنونی ایالات متحده سازماندهی شده باشد، اما بدون ارائه شواهدی مدعی شده که «دولت جو بایدن جوی را ایجاد کرده که باعث تحریک این حمله شده است.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه روز یک‌شنبه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قصد ندارد با دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری آمریکا، در پی سوء قصد به او تماس بگیرد.

آقای پسکوف در پاسخ به به این سؤال که آیا چنین قصدی وجود دارد، به خبرنگاران گفت: «تا آنجا که من می‌دانم، خیر؛ بنابراین، چنین برنامه‌ای وجود ندارد.»

۱۴:۳۸ ۲۴.۴.۱۴۰۳

کمیته نظارت مجلس نمایندگان ایالات متحده که رهبری آن در دست جمهوری‌خواهان است، رئیس سرویس مخفی این کشور را برای شهادت در جلسه‌ای در ۲۲ ژوئیه (یکم مرداد) احضار کرده است.

این کمیته در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که «آمریکایی‌ها خواستار پاسخگویی دربارهٔ تلاش برای ترور» دونالد ترامپ هستند»، و یادآور شد که حضور کیمبرلی چیتل، برای پاسخگویی، داوطلبانه است.

سخنگوی سازمان اطلاعات آمریکا به روزنامه دِهیل گفت که این سازمان موافقت کرده است که دربارهٔ این حمله به کمیته نظارت مجلس توضیحاتی ارائه دهد.

سوء قصد به ترامپ پرسش‌هایی را دربارهٔ توانایی سرویس مخفی این کشور در امن نگاه داشتن روسای جمهور سابق مطرح کرده است. این سازمان به رؤسای جمهور سابق آمریکا محافظت مادام‌العمر ارائه می‌دهد.

۱۳:۲۰ ۲۴.۴.۱۴۰۳

جزئیاتی از محل سوءقصد به جان ترامپ

۱۳:۱۵ ۲۴.۴.۱۴۰۳

اطلاعاتی که در مورد فرد مظنون منتشر شده

اف‌بی‌آی «توماس متیو کروکس» ۲۰ ساله از پنسیلوانیا را به‌عنوان مظنون سوءقصد به دونالد ترامپ در گردهمایی انتخاباتی شناسایی کرده است. این تیراندازی منجر به جراحت ترامپ و مرگ یک نفر از شرکت‌کنندگان شد. مظنون بلافاصله توسط نیروهای سرویس مخفی به ضرب گلوله کشته شد.

توماس کروکس در انتخابات آینده آمریکا برای اولین بار واجد شرایط رأی دادن بود. سوابق رأی‌دهندگان ایالتی نشان داده که او به عنوان یک جمهوری‌خواه برای رأی گیری ثبت‌نام کرده بوده. او اما در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۱۵ دلار به ActBlue، یک کمیته اقدام سیاسی که برای سیاستمداران دموکرات پول جمع‌آوری می‌کند، اهدا کرده بود.

توماس کروکس در سال ۲۰۲۲ از دبیرستان بتل پارک پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شد و «جایزه ستاره» ۵۰۰ دلاری از سازمان «ابتکار ملی ریاضیات و علوم» دریافت کرد.

پدر توماس، متیو کروکس، اعلام کرده است که در حال بررسی وقایع و منتظر گفت‌وگو با مقامات قانونی است. در حال حاضر، مقامات قانونی در تلاش برای بررسی سوابق و انگیزه احتمالی این حمله هستند.

مقامات قضایی و امنیتی اعلام کرده‌اند که کروکس هیچ شناسنامه‌ای همراه نداشت و از روش‌های دیگر شناسایی شده است. به گفته کوین راجک، مأمور ویژه اف‌بی‌آی، مقامات در حال بررسی عکس‌ها و تطابق دی‌ان‌ای برای تأیید هویت او هستند.

روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» گزارش داده که ده‌ها خودروی پلیس در خارج از اقامتگاه کروکس مستقر شده‌اند و تیمی از مأموران اداره «الکل، دخانیات، اسلحه و مواد منفجره» نیز در محل حضور داشته‌اند.

۱۲:۴۶ ۲۴.۴.۱۴۰۳

ادامه واکنش‌های جهانی به تیراندازی به دونالد ترامپ

پکن هم دربارهٔ این تیراندازی ابراز نگرانی کرد. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری با دونالد ترامپ ابراز همدردی کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد که از این سوء قصد شوکه شده است.

او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خشونت سیاسی در دموکراسی‌های ما جایی ندارد. متحدان ناتو برای دفاع از آزادی و ارزش‌های ما با هم می‌ایستند».

اولاف شولز، صدراعظم آلمان نیز در نوشته‌ای در شبکه ایکس، حمله به دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری آمریکا را «نفرت‌انگیز» خواند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم اعلام کرد که از این سوء قصد شوکه شده و گفت که برای سلامتی و بهبودی دونالد ترامپ دعا می‌کند.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که به تازگی در سفر به ایالات متحده برای حضور در نشست ناتو با آقای ترامپ دیدار کرده بود گفت که در این زمان تاریک و دشوار فکر و ذهنش با رئیس‌جمهور سابق آمریکاست.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت که از شنیدن این خبر «متحیر» است. او افزود: «برای همه کسانی که از این اتفاق وحشت‌زده شده‌اند، آرزوی قدرت می‌کنم و امیدوارم ایالات متحده آمریکا از این ماجرا قوی‌تر بیرون بیاید».

دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان، در واکنش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خشونت هرگز پاسخی برای اختلافات سیاسی در یک دموکراسی نیست. مطمئن هستم همه ما بدون تردید در این مورد توافق داریم».

نخست‌وزیر استرالیا، آنتونی آلبانیز این حمله را غیرقابل قبول خواند. کارل نهامر، صدراعظم اتریش با وحشت از این حمله صحبت کرد. لولا دا سیلوا رئیس‌جمهور برزیل این حمله را محکوم کرد. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر خواستار برگزاری کارزارهای انتخاباتی در فضای صلح‌آمیز شد و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، علیه هر نوع خشونتی که دموکراسی را تهدید می‌کند موضع گرفت.

سایر کشورها مانند کانادا، فنلاند، هند، عراق، ترکیه، سوئد، تایوان، آلبانی و بسیاری دیگر نیز این حمله را محکوم کردند و برای ترامپ و قربانیان آرزوی بهبودی کردند.

اما روسیه در واکنشی متفاوت آمریکا را به «نفرت‌پراکنی» نسبت به مخالفان سیاسی خود متهم کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، پس از سوءقصد به جان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در کانال تلگرام خود ادعایی در این مورد کرده و نوشت: «دو ماه پیش به این واقعیت توجه کردم که آمریکا به معنای واقعی کلمه مخالفان سیاسی را به نفرت‌پراکنی تشویق می‌کند و در پستی به نمونه‌هایی از سنت آمریکایی در مورد سوء قصد و ترور روسای جمهور و نامزدهای ریاست جمهوری این کشور اشاره کردم».

زاخارووا همچنین خواستار «اختصاص بودجه تسلیحاتی به پلیس آمریکا برای تأمین نظم و امنیت شد.»

۱۲:۱۲ ۲۴.۴.۱۴۰۳

نگاهی به دو سوءقصد چند دهه اخیر به جان رؤسای جمهور آمریکا

هرچند تیراندازی به دونالد ترامپ در یک سخنرانی انتخاباتی، شوک زیادی را در میان آمریکایی‌ها و به ویژه طرفداران این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به همراه داشت اما این نخستین بار نیست که یک رئيس‌جمهور ایالات متحده مورد سوءقصد قرار می‌گیرد.

فهرست رؤسای‌جمهور ایالات متحده که چه در زمان حضور در کاخ سفید و چه پس از آن مورد هدف گلوله قرار گرفته‌اند کم‌تعداد نیست و از تئودور روزولت و هری ترومن گرفته تا جرالد فورد و چندین رئیس‌جمهور دیگر آمریکا چنین سوءقصدهایی را از سر گذرانده‌اند.

اما پیش از دونالد ترامپ و در طی دهه‌های اخیر دو مورد بیشتر مورد توجه قرار گرفت. قتل جان اف. کندی، رئيس‌جمهور فقید آمریکا و سوءقصد نافرجام رونالد ریگان، رئیس‌جمهور ایالات متحده در دهه ۸۰ میلادی.

بیشتر

XS
SM
MD
LG