لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

ترامپ اظهارات هریس درباره جنگ غزه را «توهین‌آمیز» خواند


دیدار نخست‌وزیر اسرائیل و همسرش با دونالد ترامپ
دیدار نخست‌وزیر اسرائیل و همسرش با دونالد ترامپ

دونالد ترامپ بعد از دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که رابطه‌اش با بنیامین نتانیاهو همیشه «گرم» بوده است و از اظهارات روز گذشته کامالا هریس دربارهٔ جنگ غزه انتقاد کرده است.

آقای نتانیاهو روز جمعه پمجم مرداد به اقامتگاه دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات امسال، رفت و بعد از دیدار با او ابراز امیدواری کرد مذاکرات برای رسیدن به آتش‌بس در غزه پیشرفت کند.

نخست‌وزیر اسرائیل یک روز پیش‌تر با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، دیدار کرده بود و آقای ترامپ بعد از دیدار با آقای نتانیاهو، از اظهارات روز گذشته خانم هریس که به جای جو بایدن قرار است کاندیدای حزب دموکرات و رقیب او باشد، انتقاد کرد.

دونالد ترامپ درباره حرف‌های کامالا هریس گفت:‌ «فکر می‌کنم اظهارات او توهین‌آمیز بود.»

کامالا هریس روز پنجشنبه در پی دیدار با بنیامین نتانیاهو خواهان پایان جنگ درغزه شد و اعلام کرد که دربارۀ شرایط انسانی وخیم در نوار غزه ساکت نخواهد ماند.

کامالا هریس گفت: «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، اما نحوۀ انجام این کار مهم است.»

معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده افزود که نگرانی‌های جدی خود را دربارۀ ابعاد رنجی که مردم غزه متحمل می‌شوند، با نخست‌وزیر اسرائیل در میان گذاشته است.

او گفت: «زمان پایان این جنگ فرا رسیده» و تأکید کرد که «من ساکت نخواهم ماند.»

از سوی دیگر، نخست‌وزیر اسرائیل بعد از دیدار با دونالد ترامپ گفت که امیدوار است سفرش به ایالات متحده باعث تسریع در روند رسیدن به توافق آتش‌بس شود.

او به خبرنگاران گفت فشار نظامی اسرائیل به گروه افراطی حماس باعث تحرک بیشتر در تلاش‌ها برای نهایی شدن توافق شده است.

حماس از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی سازمان تروریستی شناخته می‌شود و طی بیش از ۹ ماه گذشته در غزه با ارتش اسرائیل در جنگ است.

جنگ غزه در پی حمله ۱۵ مهر پارسال حماس به خاک اسرائیل و کشته شدن ۱۲۰۰ اسرائیلی آغاز شد. از آن زمان تا به حال بر اثر حملات پیوسته اسرائیل به غزه حدود ۳۹ هزار تن کشته شده‌اند.

آقای ترامپ در پی دیدار روز جمعه خود با بنیامین نتانیاهو هرگونه تنش با نخست‌وزیر اسرائیل را رد کرد و گفت همیشه با او رابطه خوبی داشته است.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در دوران مسئولیت خود تصمیم به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم گرفت و همچنین از توافق هسته‌ای با ایران که نتانیاهو از مخالفان سرسخت آن بود، خارج شد.

با این حال، بعد از آن که نخست‌وزیر اسرائیل بعد از انتخابات سال ۲۰۲۰ به جو بایدن تبریک گفت، خشم دونالد ترامپ را برانگیخت. آقای ترامپ مدعی بود در آن انتخابات «تقلب» شده است، ادعایی که صحت آن رد شده است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو در سخنرانی روز چهارشنبه خود در کنگره آمریکا به شدت از جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و معترضان ضد جنگ را که مقابل ساختمان کنگره تجمع کرده بودند، متهم کرد در راستای منافع ایران عمل می‌کنند.

او خطاب به آنها گفت که باید از خود «شرمنده» باشند و افزود: «شما رسما به ابله‌های مفید برای ایران تبدیل شده‌اید.»

آقای نتانیاهو همچنین اعلام کرد که «در خاورمیانه، محور تروریسم ایران مقابل آمریکا، اسرائیل و دوستان عرب ما قرار گرفته است.»

نخست‌وزیر اسرائیل در این سخنرانی بر نابودی ظرفیت‌های نظامی حماس در جنگ غزه نیز تأکید کرد و دیگر هدف اسرائیل را بازگرداندن گروگان‌ها خواند.

او در حالی در کنگره آمریکا سخنرانی کرد که ده‌ها نماینده دموکرات مجلس حضور در این سخنرانی را تحریم کردند. اما مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان و سایر اعضای جمهوری‌خواه مجلس از او به گرمی استقبال کردند.

XS
SM
MD
LG