لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

توئیت‌های ترامپ علیه سناتور ارشد جمهوری‌خواه در ارتباط با توافق اتمی با ایران


سناتور باب کورکر
سناتور باب کورکر

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در پست‌هایی در توئیتر، یکی از سناتورهای ارشد حزب جمهوری‌خواه را هدف انتقاد قرار داده و او را از جمله سیاستمدارانی که در شکل‌گیری توافق اتمی میان آمریکا، قدرت‌های جهانی و ایران نقش داشتند، معرفی کرده‌است. سناتور کورکر به این توئیت‌‌ها واکنش نشان داده‌است.

دونالد ترامپ ۱۶ مهر ماه در توئیتر خود نوشت «سناتور کورکر به من 'التماس' کرد از او در انتخابات تنسی حمایت کنم. من گفتم 'نه' و او [از شرکت در انتخابات] صرف نظر کرد (گفت بدون حمایت من نمی‌تواند پیروز شود)».

سناتور کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده، چندی پیش اعلام کرده بود پس از پایان دوره فعلی کاری‌اش در سال آینده، از کنگره کناره‌گیری می‌کند.

ترامپ در توئیتر خود نوشته است باب کورکر «می‌خواست وزیر خارجه شود، من گفتم 'نه ممنون'. او در ضمن به‌طور عمده‌ای در توافق وحشتناک با ایران نقش داشته‌است».

رئیس‌جمهوری آمریکا سپس به این موضوع در پست توئیتری دیگری ادامه داده و نوشته است «باب کورکر توافق [اتمی با] ایران را به ما داد. و همین و بس. ما به خدمات درمانی نیاز داریم، ما به اصلاحات مالیاتی نیاز داریم. ما آدم‌هایی را لازم داریم که می‌توانند کار را به فرجام برسانند».

دونالد ترامپ چه در زمان کارزار انتخاباتی خود در سال گذشته و چه پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، نارضایتی عمیق خود از توافق اتمی میان دولت باراک اوباما، روسیه، فرانسه، چین، آلمان و بریتانیا و ایران را پنهان نکرده‌است. شماری از اعضای دولت خواستار حمایت مشروط کاخ سفید از توافق اتمی شده‌اند. از سوی دیگر آقای ترامپ بارها ایران را، با اشاره به برخی اقدامات آن از جمله آزمایش‌های موشکی و یا مسائل منطقه خاورمیانه، متهم به نقض «روح» برجام کرده‌است. آژانش بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر طرف‌های مذاکره اتمی، اجرای تعهدات ایران در پیوند با توافق تیر ماه دو سال پیش را تائید کرده‌اند. ایران از سوی دیگر ایالات متحده را متهم به نقض «روح» برجام کرده‌است.

دولت آمریکا باید هر ۹۰ روزه، تائیدیه‌ای به کنگره آن کشور فرستاده و پایبندی ایران را تائید یا رد کند. گزارش‌های فعلی از جمله در رسانه‌های آمریکا نشان می‌دهد آقای ترامپ در روزهای آینده از تائید توافق خودداری خواهد کرد و به‌احتمال زیاد تصمیم‌گیری در مورد آینده آن و بازگشت احتمالی تحریم‌ها را به کنگره می‌سپارد. سناتور کورکر، به‌عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، می‌تواند نقشی مهم در مورد این موضوع ایفا کند.

باب کورکر از جمله سیاست‌مدارانی‌ست که انتقادهایی را در مورد توافق اتمی مطرح کرده، اما او در عین حال گفته است کنار گذاشتن ناگهانی توافق اتمی با ایران می‌تواند موجب بروز «یک بحران» شود و بهتر است جای چنین اقدامی، آن را تحت نظارت شدید قرار داد.

او در واکنش به توئیت‌های اخیر دونالد ترامپ، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته‌است «خجالت‌آور است که کاخ سفید به مهدکودک بزرگ‌سالان تبدیل شده‌است. حتما یک کسی امروز صبح سر کارش حاضر نشده‌است».

باب کورکر ۱۶ مهر ماه در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک‌تایمز نیز گفته است ترامپ مقام خود را مانند یک «شوی تلویزیونی واقع‌نما» می‌بیند و با تهدید علیه دیگر کشورها، ایالات متحده را در خطر قرار گرفتن «در مسیر جنگ جهانی سوم» قرار داده‌است.

این سناتور جمهوری‌خواه افزوده «او مایه گرانی من است. او باید مایه نگرانی هر فردی که به کشور ما اهمیت می‌دهد، باشد».

آقای کورکر زمانی در دوره رقابت‌های انتخاباتی به آقای ترامپ در زمینه مسائل امنیت ملی مشاوره می‌داد و حتی گفته می‌شد به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری یا وزیر خارجه مورد ارزیابی قرار گرفته‌است. با این همه از زمانی‌که این سناتور جمهوری‌خواه اعلام کرده از کنگره کناره می‌گیرد، بر شدت انتقادهای خود از رئیس‌جمهوری ایالات متحده افزوده‌است.

کورکر هفته گذشته نیز در واکنش به گزارش‌های منتشرشده در مورد تنش میان ترامپ و وزیر خارجه، رکس تیلرسون، این مقام دولت را در کنار جیمز متیس، وزیر دفاع، و جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید، افرادی توصیف کرده بود که «جلوی فروافتان کشور ما به هرج‌ومرج» را گرفته‌اند.

دونالد ترامپ یک روز پیش از توئیت‌های خود در انتقاد از باب کورکر، در یک مصاحبه تلویزیونی بار دیگر انتقادهای شدیدی را متوجه توافق اتمی کرده بود.

توافق اتمی میان دولت باراک اوباما، روسیه، چین، بریتانیا، آلمان، فرانسه، نماینده اتحادیه اروپا و ایران، در ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴ در شهر وین، پایتخت اتریش به‌دست آمد. مذاکرات اتمی با فراز و نشیب‌های مختلف، پس از افشای ابعاد برنامه هسته‌ای ایران در تاسیسات نطنز و اراک، از سال ۲۰۰۲ آغاز شده بود. ایالات متحده و متحدان آن ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌کردند، تهران این اتهام‌ را رد می‌کرد.

XS
SM
MD
LG