لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

مناظره کامالا هریس و دونالد ترامپ آغاز شد


مناظره انتخاباتی میان کامالا هریس نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه، شامگاه سه‌شنبه ۲۰ شهریور ماه به وقت آمریکا ( ۴:۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت تهران) در شهر فیلادلفیا ایالت پنسیلوانیا آغاز شد.

این مناظره به میزبانی شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز در مرکز قانون اساسی ایالات متحده در حالی برگزار می‌شود که ممکن است اولین و آخرین رویایی این دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در آمریکا باشد.

این مناظره از مدت‌ها قبل و پیش از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌ها برنامه‌ریزی شده بود و ماه گذشته دونالد ترامپ درباره شرکت در آن تردیدهایی مطرح کرد.

دونالد ترامپ با طرح انتقاداتی درباره برگزاری این مناظره به میزبانی شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی‌نیوز ابتدا با آن مخالفت کرده‌ بود اما پس از واکنش کامالا هریس به این انتقادات حاضر شد که روز دهم سپتامبر روبروی خانم هریس بایستد و در این مناظره شرکت کند.

۳۱ تیرماه گذشته رئیس جمهور آمریکا، با اعلام کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست جمهوری از نامزدی معاون خود، کامالا هریس، حمایت کرد و تنها دو هفته پس از آن کمیته ملی حزب دموکرات اعلام کرد که خانم هریس آرای لازم را برای نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری کسب کرده است.

هر دو نامزد بارها در تابستان امسال در ایالت پنسیلوانیا حضور یافته‌اند که به همراه شش ایالت میشیگان، ویسکانسین، جورجیا، کارولینای شمالی، آریزونا و نوادا، احتمالا تعیین می‌کنند که چه کسی برنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خواهد بود.

به نظر می‌رسد یکی از مسائلی که کامالا هریس در مناظره امشب بر آن تاکید می‌کند بحث حق سقط جنین باشد.

کامالا هریس مدت‌هاست که مدافع صریح حق سقط جنین بوده است. به نوشته وبسایت کمپین هریس-والز، هریس با هیچ محدودیتی در سراسر کشور برای سقط جنین موافقت نخواهد کرد. علاوه بر این، او مصوبه کنگره برای «بازگرداندن آزادی باروری در سراسر کشور» را تأیید می‌کند.

در مقابل، به نظر می‌رسد دونالد ترامپ بر مواضع خود مبنی بر سیاست‌های اقتصادی و همچنین مهاجرت متمرکز باشد که پیشتر با انتقاد شدید از آقای بایدن همراه بوده است.

بر اساس گزارش جدید ان‌پی‌آر و سی‌بی‌اس، هفت نفر از هر ده آمریکایی می‌گویند که اولین مناظره ریاست جمهوری بین خانم هریس معاون رئیس‌جمهور و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را در روز سه‌شنبه تماشا خواهند کرد و سه آمریکایی از ۱۰ آمریکایی می‌گویند که این مناظره بر تصمیم آنها در مورد انتخاب رئیس‌جمهور آینده آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

نتایج نظرسنجی موسسه ایپسوس که اواخر مردادماه منتشر شد نشان می‌دهد که کامالا هریس از دونالد ترامپ پیش افتاده است. بر اساس این نظرسنجی تازه، خانم هریس با ۴۲ درصد آرا از آقای ترامپ با ۳۷ درصد آرا پیش است.

XS
SM
MD
LG