لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

سخنرانی دونالد ترامپ و #خليج‌فارس


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در روز جمعه به هنگام اعلام راهبرد تازه در قبال ایران برای اشاره به خلیج فارس از نام «خلیج عربی» استفاده کرد. به کارگیری این عبارت واکنش گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در توئیتر و اینستاگرام داشته است.

توئیت‌های بسیاری در مخالفت با به کارگیری این عبارت توسط رئیس جمهوری آمریکا منتشر شده است و البته برخی نیز از این سطح حساسیت به این اسم انتقاد کرده‌اند.

پیش از همه توئیت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، مورد توجه قرار گرفته که در واکنش به استفاده از این عبارت توسط رئیس جمهور آمریکا نوشته است:

آ​قای ظریف نوشته است: «همه می‌دانستند دوستی ترامپ به بالاترین قیمت فروشی است. حالا می‌دانیم که جغرافی‌اش هم فروشی است.»

آن طور که خبرگزاری فرانسه نوشته است، اشاره وزیر خارجه ایران در این توئیت به اتحاد و نزدیکی آمریکا و عربستان سعودی است.

به نوشته روزنامه شرق، حسن روحانی هم کمی بعد از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا دربارهٔ راهبرد جدید این کشور دربارهٔ ایران، گفته‌است: «من رئیس‌جمهور آمریکا را دعوت می‌کنم که تاریخ و جغرافیا را بهتر بخوانید و هم تعهدات بین‌المللی و ادب و اخلاق و عرف جهانی و بین‌المللی آشنا شوید.»

وی در ادامه گفته‌است: «جغرافیا را نیز باید مطالعه کنید. چطور رئیس‌جمهوری اسم خلیج معروف، تاریخی و جهانی را یادنگرفته است؛ همان خلیج‌فارسی را که متأسفانه ناوگان‌های آمریکایی بی‌جهت و مداوم در آن رفت‌وآمد می‌کنند. لااقل از نظامیان خود می‌پرسیدید که در نقشه‌هایی که در دست آنهاست، اسم این منطقه چگونه نوشته شده‌است؛ بنابراین لازم است که جغرافیا را نیز بیشتر مطالعه کنند».

خبرگزاری فرانسه هم روز شنبه، ۲۲ مهرماه، در گزارشی از خیابان‌های تهران واکنش مردم به سخنرانی تازه دونالد ترامپ را «خشم و استهزا» توصیف کرده است. ​

نمونه‌هایی از این دست:

ریحانه از به کارگیری عبارتی غیر از خلیج فارس یا عبارت «ملت تروریست» انتقاد کرده است.

در همین حال کاظم از حساسیت به موضوع اسم خلیج فارس و عدم توجه به موضوع‌های مهم‌تر انتقاد کرده است.

امیر هم می گوید، این موضوع باعث شده حکومت از آن استفاده کند.

مصطفی نیز به سابقه تاریخی نام خلیج فارس اشاره کرده و خواهان عدم اعتماد به آمریکا شده است.

XS
SM
MD
LG