لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

سفر رئیس ستاد ارتش ترکیه به تهران در آستانه دیدار اردوغان با روحانی و خامنه‌ای


از راست: آکار و اردوغان
از راست: آکار و اردوغان

خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه نیمه‌شب نهم مهر ماه، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایران وارد تهران شد؛ بنا بر گزارش‌ها موضوع همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق و نیز سوریه، از جمله محورهای مذاکرات ارتشبد آکار و مقام‌های ایرانی است.

رئیس‌جمهوری ترکیه قرار است ۱۲ مهر ماه در تهران با حسن روحانی و علی خامنه‌ای دیدار و گفت‌وگو کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به دعوت هم‌تای ایرانی خود به تهران سفر کرده‌است. سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، ۲۵ مرداد ماه در ترکیه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری و دیگر مقام‌های دولتی و نظامی دیدار کرده‌ بود.

هرچند جزئیات خاصی از آن دیدار منتشر نشد، اما گفت‌وگوها اندکی پیش از همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق صورت گرفت. ایران و ترکیه، در کنار دولت مرکزی عراق، ایالات متحده و شماری دیگر از کشورها مخالفت خود را با همه‌پرسی اعلام کرده‌ بودند. مقام‌های اقلیم کردستان از سوی دیگر بر رای‌گیری تاکید کرده و گفته‌اند راه نهایی حفاظت از شهروندان کـرد، استقلال این منطقه است.

طی روزهای گذشته عراق با هر دو کشور ترکیه و ایران، در مناطق مرزی خود رزمایش و تمرین نظامی انجام داده و یا برای این‌کار برنامه‌ریزی کرده‌است.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده‌است که خلوصی آکار برای «پیشبرد توافقات صورت گرفته در آنکارا» و رایزنی در مورد «اوضاع منطقه به‌خصوص سوریه، مقابله با تروریسم، مرزبانی و مقابله با قاچاق و موضوع کردستان عراق» به تهران سفر کرده‌است.

خبرگزاری دولتی ترکیه گزارش داده‌است که ارتشبد آکار قرار است با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی و امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، دیدار و با سرلشکر باقری در مورد مسائلی مانند «امنیت مرزی، مبارزه با تروریسم و مسائل منطقه‌ای» گفت‌وگو کند.

سفر رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه در حالی صورت گرفته که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری آن کشور نیز قرار است به زودی در تهران با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کند.

خبرگزاری دولتی ترکیه به نقل از آقای اردوغان گفته قرار است «شورای عالی همکاری راهبردی دو کشور» طی این سفر برگزار شود و مورد «اوضاع شمال عراق» گفت‌وگوهایی صورت گیرد.

آقای اردوغان می‌گوید با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دیدار خواهد کرد: «سپس نقشه راه را به طور جدی مشخص خواهیم کرد».

روز یک‌شنبه خبرگزاری ایرنا از احمد علیرضا بیگی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس، نقل کرده بود که «ایران و ترکیه دو قدرت بزرگ منطقه‌ای هستند» و سفر اردوغان «می‌تواند به نزدیکی مواضع دو کشور در حوزه‌های مختلف کمک کند».

گرم شدن ناگهانی روابط تهران و مسکو با آنکارا، چندی پیش در ارزیابی‌ها و تفسیرها نیز چندان جدی گرفته نمی‌شد. در حالی‌که ترکیه یک جنگنده روسی را سرنگون کرده بود و رئیس‌جمهوری آن کشور، گفته بود «آنکارا سلطه ایران بر منطقه خاورمیانه را تحمل نمی‌کند».

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند در حالی‌که ترکیه از شماری از مخالفان اسد حمایت می‌کند. مقام‌های هر سه کشور، پیش‌تر حملات لفظی تندی به یکدیگر کرده بودند، از جمله «همکاری» آنکارا با داعش یا «به ستوه آمدن ترکیه و کشورهای خلیج فارس» از رفتارها و اقدامات تهران.

در حال حاضر ترکیه، ایران و روسیه در حال انجام مذاکراتی در مورد بحران سوریه در آستانه هستند. رئیس‌جمهوری روسیه به‌تازگی از آنکارا دیدار کرده و رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در راه تهران است.

XS
SM
MD
LG