لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

ترکیه: روابط تجاری با ایران را به‌خاطر یک کشور دیگر قطع نمی‌کنیم


مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، می‌گوید که اگر تصمیمات آمریکا با هدف برقرای صلح و ثبات باشد، آنکارا از آن حمایت می‌کند
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، می‌گوید که اگر تصمیمات آمریکا با هدف برقرای صلح و ثبات باشد، آنکارا از آن حمایت می‌کند

وزیر خارجه ترکیه در واکنش به مقامات آمریکا که از دیگر کشورها خواسته‌اند واردات نفت از ایران را قطع کنند، عنوان کرد که آنکارا همچنان به روابط تجاری خود با ایران ادامه خواهد داد.

مولود چاووش اوغلو روز شنبه ۸ تیر در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «اگر تصمیمات ایالات متحده با هدف برقرای صلح و ثبات باشد، ما از آن حمایت می‌کنیم، اما مجبور نیستیم که از همه تصمیمات آنها تبعیت کنیم. معنای متحد بودن این نیست که تصمیمات آنها را مو به مو اجرا کنیم.»

ترکیه که از اعضای ناتو محسوب می‌شود برای تامین انرژی مورد نیاز خود تقریبا به طور کامل وابسته به واردات است. آمارها نشان می‌دهد که این کشور در طول چهار ماه نخست سال جاری میلادی ۳.۰۷۷ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده که ۵۵ درصد مجموع ذخایر نفتی آن را تشکیل می‌دهد.

مقامات وزارت خارجه آمریکا پیش از این تاکید کرده بودند که واشینگتن تلاش می‌کند تا آبان سال جاری که تحریم‌های آمریکا علیه تهران از سر گرفته می‌شود، صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

این اظهارات اما در روزهای بعد تا حدی تعدیل شد به طوری که یک مقام دیگر آمریکایی توضیح داد که واشینگتن می‌خواهد «تا حد ممکن مشتریان بیشتری را به قطع کامل خرید نفت از ایران مجاب کند».

به گفته وی، آمریکا با هر کدام از مشتریان نفتی که در حال کاهش خرید نفت ایران هستند، به صورت جداگانه در حال مذاکره است تا ایران را مجبور به تغییر رفتارهای «تهدیدآمیزش» کند.

اما با این حال وزیر خارجه ترکیه از تداوم پیوندهای اقتصادی کشور خود با ایران دفاع می‌کند. آقای چاووش اوغلو اظهار داشت: «ایران همسایه خوبی است و ما روابط تجاری با هم داریم. ما صرفا به این خاطر که یک کشور دیگر چنین می‌گوید، روابط تجاری خود با ایران را قطع نمی‌کنیم.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، سال گذشته گفته بود که ترکیه تمایل دارد سطح روابط تجاری خود با ایران را از ۱۰ میلیارد دلار در سال به ۳۰ میلیارد دلار برساند.

ایران نیز از پیروزی آقای اردوعان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور به شدت استقبال کرده است.

در این شرایط آمریکا با هند، کره جنوبی و ژاپن وارد مذاکره شده تا خرید نفت از ایران را متوقف کنند.

برخی گزارش‌ها عنوان می‌کند که وزارت نفت هند از پالایشگاه‌های این کشور خواسته است که برای «کاهش چشمگیر یا قطع خرید نفت ایران» آماده باشند. اما از سویی سونجای شوجیر از مقامات ارشد وزارت نفت هند گفته است که دهلی‌نو با درخواست آمریکا برای توقف کامل خرید نفت ایران موافقت نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری رویترز، رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG