لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

ابراز نگرانی بیست سناتور دموکرات بابت امکان توافق دیپلماتیک میان آمریکا، اسرائیل و عربستان


نمایی از کنگره ایالات متحده
نمایی از کنگره ایالات متحده

بیست سناتور دموکرات آمریکایی، روز چهارشنبه ۱۲ مهر، ضمن حمایت از امکان توافق برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل، بابت ارائه هر گونه ضمانت امنیتی یا کمک در زمینه هسته‌ای از سوی آمریکا به عربستان ابراز نگرانی کردند.

این سناتورها در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تاکید کردند، اگر قرار بر این باشد که دولت ایالات متحده در ازای شکل‌گیری روابط دیپلماتیک میان عربستان و اسرائیل، که از دیرباز دشمن یکدیگر محسوب می‌شده‌اند، خواسته‌های ریاض را برآورده کند، این موضوع می‌تواند مقاومت کنگره را در مقابل کاخ سفید به دنبال داشته باشد.

مقامات آمریکایی با وجود پیشبرد مذاکرات عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل، متذکر شده‌اند که هنوز راه زیادی تا رسیدن به این هدف باقی مانده است.

یکی از پیشنهادات دموکرات‌ها به دولت بایدن این بوده است که هر توافقی به‌طور «هدفمند» مشروط به عمل کردن به «راه حل دو کشوری» برای حل مسئله فلسطین و اسرائیل باشد.

انتظار می‌رود که دولت راستگرای افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مقابل پیشنهاد هر امتیاز بزرگی برای فلسطینی‌ها در این مذاکرات، مقاومت نشان دهد.

این سناتورها در نامه خود نوشته‌اند: «برقراری صلح میان اسرائیل و همسایگانش، از دیرباز در زمره اهداف ایالات متحده در سیاست‌ خارجی بوده است و ما به هر توافقی که امکانی برای بهبود روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی عربستان سعودی و اسرائیل ایجاد کند، بدون تعصب و با دید باز نگاه می‌کنیم.»

اما آنها در عین حال، نگرانی‌های خود را بابت خواسته‌های عربستان ابراز کرده‌اند.

روزنامه وال استریت جورنال، دو هفته پیش با استناد به گفته‌های مقامات آمریکایی که نام آنها را فاش نکرده است، گزارش داد که اصول کلی چارچوب‌ مورد توافق عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن اسرائیل، در ازای ارائه امتیازاتی به فلسطینی‌ها و تضمین‌های امنیتی و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی ایالات متحده به عربستان تنظیم شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG