لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر زمان‌بندی خروج از اتحادیه به توافق رسیدند


اتحادیه اروپا و بریتانیا پیش‌نویس طرحی ۱۲۹ صفحه‌ای آماده کرده‌اند که بیشتر اصول حقوقی آن مورد توافق قرار گرفته است.
اتحادیه اروپا و بریتانیا پیش‌نویس طرحی ۱۲۹ صفحه‌ای آماده کرده‌اند که بیشتر اصول حقوقی آن مورد توافق قرار گرفته است.

بریتانیا و اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۸ اسفند بر سر زمان‌بندی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیدند. بریتانیا توافقی گسترده‌تر در مورد مرز با ایرلند را پذیرفت و در پی اعلام این خبر، ارزش پوند – واحد پولی بریتانیا – افزایش یافت.

بر اساس این توافق، بریتانیا به عنوان عضو اتحادیه اروپا بدون حق رای برای ۲۱ ماه آینده باقی ‌خواهد ماند. شماری از کارشناسان سیاسی هشدار داده‌اند که این توافق به لحاظ حقوقی در صورتی به رسمیت خواهد درآمد که پارلمان بریتانیا تا مارس ۲۰۱۹ آن را تایید کند.

برای این کار، شماری از تصمیم‌های سخت باید گرفته شود. از جمله حل مشکل عبور از مرز که ممکن است صلح و ثبات در ایرلند شمالی را برهم بزند. بریتانیا می‌گوید رسیدن به توافقی تجاری میان اتحادیه اروپا و بریتانیا در ۲۰۲۱ می‌تواند جواب مناسبی برای این کار باشد.

ولی دوبلین از سوی دیگر خواهان ثبت توافق فعلی است تا اگر در آینده توافقی میان اتحادیه اروپا و بریتانیا حاصل نشد، مسائل حمل‌ونقل مرزی گریبان جمهوری ایرلند را نگیرد.

در جریان مذاکرات روز دوشنبه در بروکسل، هر دو طرف متعهد به باز نگه داشتن روند حرکت کالاهای درون مرزی در ایرلند و ایجاد ایستگاه‌های بازرسی شدند. با این حال درباره چگونگی استقرار ایستگاه‌های گمرکی هنوز راه حلی پیدا نشده است.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، امیدوار است جمعه این هفته در بروکسل، توافق خروج از اتحادیه اروپا با استقبال رهبران سیاسی اتحادیه روبرو شود. ایرلند تهدید کرده بود اگر مسائل مورد نظر دوبلین به سرانجام نرسد، با این توافق مخالفت خواهد کرد.

گزارش شده که در دو روز گذشته، مذاکرات سنگینی در جریان بوده تا بن‌بست مذاکرات شکسته شود.

سه هفته پیش ترزا می، پیشنهاد اتحادیه اروپا برای اینکه ایرلند شمالی در حوزه قوانین تجاری اتحادیه اروپا بماند را رد کرد. او گفت با این کار، ایرلند شمالی از حوزه بریتانیا جدا می‌افتد.

رویترز در گزارش خود می‌گوید ولی دیوید دیویس، وزیر برگزیت، با همین روند توافق کرده و گفته که کار را برای پیدا کردن «توافقی اجرایی» دنبال خواهد کرد. دوبلین این شرایط را مناسب ارزیابی کرده است.

دیوید دیویس روز دوشنبه و در کنفرانسی خبری گفت:‌ «ما در مورد نیاز به متن حقوقی برای رسیدن به راه پشتیبان، به توافق رسیدیم. ولی قصد ما این است که به نوعی توافق همکاری همه‌جانبه برسیم که نیازی به ارائه جزییات خاص در مورد ایرلند شمالی نباشد»‌.

این گزارش می‌گوید ایرلند با اضطراب روند مذاکرات را دنبال می‌کرد و به دنبال حمایت ۲۶ کشور عضو اتحادیه برای حفظ حقوق مرزی خود بود. دوبلین حاضر نبود برگ معامله در مورد مرز را به لندن بسپارد و گفته بود بدون توافق پیشتیبان از سوی لندن، حاضر به قبول توافق نیست.

سایمون کانوی،‌ وزیر خارجه ایرلند، روز دوشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر از اعلام این خبر استقبال کرد و گفت:‌ «پیشرفت خوبی در روند برگزیت به دست آمده است».

اتحادیه اروپا و بریتانیا پیش‌نویس طرحی ۱۲۹ صفحه‌ای آماده کرده‌اند که بیشتر اصول حقوقی آن مورد توافق قرار گرفته است. پروتکل مربوط به ایرلند هنوز نیاز به کار دارد و درخواست اتحادیه اروپا برای داشتن حق دسترسی دادگاه‌هایش برای اجرای مفاد پیمان برگزیت، هنوز مورد توافق قرار نگرفته است.

در پی اعلام این خبر، پوند بریتانیا شاهد یک درصد افزایش قیمت بود و ارزش آن به ۱.۴۰۸۸ در برابر دلار آمریکا رسید.

به استناد گزارش خبرگزاری رویترز، رادیو فردا / ک.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG