لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

هشدار وزیر بریتانیایی در مورد ادامه محاصره و «فاجعه انسانی» در یمن


صنعا، پایتخت یمن، هشتم مه ۲۰۱۷
صنعا، پایتخت یمن، هشتم مه ۲۰۱۷

بنا بر گزارش رسانه‌های بریتانیایی، وزیر توسعه بین‌المللی در دولت نخست‌وزیر ترزا می، می‌گوید عربستان سعودی «هیچ عذری» برای محاصره یمن ندارد و هشدار داده‌است که آن کشور در آستانه «فاجعه انسانی» قرار گرفته‌است.

این تازه‌ترین واکنش یک مقام عمده غربی به محاصره یمن توسط عربستان سعودی‌ست که پس از شلیک موشک از طرف شورشیان حوثی به سوی ریاض، شدت بیشتری گرفته‌است. دو هفته پیش نخست‌وزیر بریتانیا نیز تلاش‌های دیپلماتیکی برای انتقال کمک‌های بشردوستانه انجام داده بود.

پیش از این ایالات متحده نیز به‌تاکید از عربستان خواسته بود اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه به‌دست غیرنظامیان برسد؛ هرچند همراه با عربستان سعودی، ایران را عامل انتقال جنگ‌افزار و موشک‌های به‌کار‌گرفته‌شده علیه ائتلاف به رهبری ریاض معرفی کرده‌است.

پنی موردانت، وزیر توسعه بریتانیا، ۲۶ آذر ماه به عربستان سعودی و جیبوتی سفر کرده و درعین حال وعده داده‌است که دولت کشورش برای مدت یک ماه، غذا و مواد خوراکی در اختیار ۳.۴ میلیون شهروند در آستانه قحطی در یمن، قرار می‌دهد. خانم موردانت همچنین گفته‌است که بریتانیا سوخت کافی برای بیمارستان‌ها و پمپ‌های تصفیه آب را نیز فراهم خواهد کرد. بریتانیا در رتبه سوم کشورهایی قرار دارد که کمک‌های بشردوستانه در اختیار دولت یمن می‌گذارند. از سوی دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، و به‌ویژه عربستان، از خریداران عمده تسلیحات از بریتانیا هستند و شماری از نمایندگان بریتانیایی به خاطر مداخله نظامی ائتلاف سعودی در یمن خواستار توقف فروش سلاح به ریاض شده بودند.

پنی موردانت، وزیر توسعه بین‌المللی بریتانیا، روز یک‌شنبه گفته است «ماجراهای آزاردهنده‌ای که من از مردم یمن و امدادگران می‌شنوم، یک یادآوری بسیار مهم است که ما در بدترین بحران انسانی جهان، در آستانه یک فاجعه انسانی قرار داریم».

خانم موردانت می‌گوید «خانواده‌ها هر روز کودکان خود را که دچار سوءتغذیه شده‌اند به بیمارستان می‌برند، چون آن‌ها روزهاست غذایی نخورده‌اند. و این خانواده‌ها شاهد مرگ کودکان خود به‌خاطر بیماری‌های قابل‌درمان و عدم دسترسی به کمک‌های پزشکی هستند».

وزیر بریتانیایی به روزنامه «تلگراف» گفته است دولت متبوع او «کاملا متوجه» نگرانی‌های امنیتی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی هست و از رصد کشتی‌ها برای جلوگیری از انتقال سلاح‌ برای شورشیان حمایت می‌کند. اما او تاکید کرده دستاویزی برای جلوگیری از انتقال کمک‌های بشردوستانه به یمن وجود ندارد: «خیلی روشن است، که اگر شما از گرسنگی‌دادن مردم به‌عنوان سلاح استفاده کنید، در حال نقض قوانین بین‌المللی هستید».

این وزیر دولت بریتانیا با تاکید بر اهمیت روابط لندن و ریاض افزوده‌است که صحبت‌نکردن در مورد این مسائل، کمکی به پیشرفت این روابط نمی‌کند.

ائتلاف به رهبری ریاض می‌گوید برای جلوگیری از انتقال سلاح به شورشیان است که یمن را محاصره کرده‌است. این ائتلاف از زمستان سه سال پیش برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن که نزد سازمان ملل صاحب نمایندگی کشورش است، وارد نبرد با شورشیان شده‌است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در اوایل آذر ماه اجازه داد داد برخی کمک‌های بشردوستانه به بنادر حدیده و صلیف منتقل شوند و هواپیماهای سازمان ملل متحد نیز به صنعا پرواز کنند.

با این همه برخی گزارش‌ها و برآوردها حاکی‌ست با توجه به این که تمام مواد غذایی، دارو و سوخت از خارج به یمن منتقل می‌شود میزان کالاهایی که در شرایط فعلی به آن کشور منتقل می‌شود بخش ناچیزی از نیاز مردم را برطرف می‌کند.

سازمان ملل متحد می‌گوید بیش از ۱۰ هزار یمنی در بحران سه سال اخیر جان خود را از دست داده‌اند و میلیون‌ها نفر آواره یا جابه‌جا شده‌اند. به گفته این سازمان، یمن در آستانه بدترین قحطی معاصر و فراگیرترین همه‌گیری بیماری وبا قرار گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG