لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

«نبرد شدید» میان روسیه و اوکراین در خاک روسیه ادامه دارد


اوکراین با انجام حملات پهپادی در روسیه می‌گوید در حال پیشروی بیشتر در عمق خاک این کشور است.

دولت روسیه هم روز چهارشنبه ۲۴ مرداد اعلام کرد ۱۱۷ پهپاد اوکراینی را در طول شبانه‌روز گذشته در مناطق مختلف این کشور از جمله کورسک، ورونژ و بلوگورود منهدم کرده است.

از سوی دیگر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، نیز اعلام کرد که نیروهایش به پیشروی خود در کورسک ادامه می‌دهند و به ژنرال‌های خود دستور داده «گام کلیدی» بعدی را در خاک روسیه بردارند.

این صحبت‌های آقای زلنسکی در حالی مطرح شده که فرماندهان ارتش روسیه پیش از این گفته بودند وضعیت در جبههٔ کورسک تثبیت شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از حملهٔ غافلگیرانهٔ اوکراین به روسیه که از ۱۶ مرداد در کورسک آغاز شد، نیروهای این کشور هنوز درگیر نبردهای شدید برای مقابله با وضعیت ایجادشده هستند.

از دو سال‌ و نیم پیش که روسیه با یورش همه‌جانبه به اوکراین، جنگ در بخش‌های وسیعی از چهار استان اوکراین را آغاز کرد، این نخستین بار است که اوکراین توانسته معادله را به هم بزند و روسیه را در خاک خود با چالش روبه‌رو کند.

در همین حال تلویزیون اوکراین روز چهارشنبه ۲۴ مرداد تصاویری از پایین کشیدن پرچم روسیه از یک ساختمان دولتی در منطقه کورسک را منتشر کرد.

در این تصاویر سه سرباز اوکراینی با سر دادن شعارهای وطن‌پرستانه پرچم روسیه را پایین می‌آورند.

حملات اوکراین در این منطقه در حالی ادامه دارد که روسیه حملات پهپادی خود به تأسیسات انرژی اوکراین را متوقف نکرده است.

نیروی هوایی و مقامات محلی اوکراین روز چهارشنبه اعلام کردند که اوکراین در شبانه‌روز گذشته ۱۷ پهپاد از ۲۳ پهپاد پرتاب‌شده توسط روسیه را سرنگون کرده‌اند.

به گفتهٔ آن‌ها برخورد چند پهپاد روس به تأسیسات انرژی این کشور باعث قطع موقت برق در یکی از مناطق اوکراین شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نیز روز چهارشنبه اعلام کرد حملات اخیر اوکراین یک «یک معضل واقعی» را برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به وجود آورده است.

آقای بایدن همچنین اعلام کرد آمریکا هیچ دخالتی در این عملیات نداشته است.

در همین حال وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که حملات کی‌یف به منطقه کورسک انجام مذاکرات صلح را برای درازمدت به تعویق می‌اندازد.

رودیون میروشنیک، سفیر تام‌الاختیار و فرستادهٔ ویژهٔ این وزارتخانه، با «متوهم» خواندن اوکراین گفت مذاکرات صلح با چنین کشوری «چندان منطقی نیست».

آقای میروشنیک همچنین استفاده اوکراین از پهپاد را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این حملات غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

با این حال نخست وزیر فنلاند روز چهارشنبه گفت که اوکراین حق دارد عملیات نظامی در منطقه کورسک در روسیه را انجام دهد.

پتری اورپو در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای استونیایی خود عملیات اوکراین را دفاع از خود خواند.

به نوشتهٔ آسوشیتدپرس، عملیات اوکراین در کورسک «بزرگ‌ترین حمله به خاک روسیه بعد از جنگ جهانی دوم است» و تصویری که روسیه از شکست‌ناپذیری خود در طول دهه‌ها ایجاد کرده بود، در وضعیت جدید تا حدی شکسته شده است.

چگونگی و جزئیات عملیات اوکراین محرمانه مانده و اهداف آن هنوز معلوم نیست. اما ارتش اوکراین توانسته که به تلاش بی‌وقفهٔ روس‌ها در ماه‌های گذشته برای سست کردن توان دفاعی اوکراین در خطوط مقدم جنگ در شرق اوکراین پاسخ بدهد.

روسیه ابتدا رخنهٔ اوکراین به خاک خود را کم‌اهمیت عنوان کرد و مدعی دفع یا مهار آن شد، اما رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه تأیید کرد که کشیده شدن جنگ به خاک کشورش منجر به فرار بیش از یک‌صد هزار تن از ساکنان غیرنظامی کورسک شده است.

روسیه از آغاز حمله به اوکراین ادعا می‌کرد که زندگی مردم در روسیه تحت تأثیر جنگ قرار نگرفته است.

رسانه‌های تحت کنترل دولت روسیه نارضایتی شهروندانی را که ناچار به ترک خانهٔ خود شده‌اند، سانسور می‌کنند. اما در ویدئوهایی که این جابه‌جاشدگان در شبکه‌های اجتماعی قرار داده‌اند، آن‌ها از فرار از خانه ابراز ناخشنودی کرده و خواهان کمک پوتین بودند.

با این حال، آندره گورولوف، یک ژنرال بازنشسته که اکنون نمایندهٔ پارلمان روسیه است، از ارتش به‌دلیل ناتوانی در محافظت از مرز کورسک انتقاد کرد.

کشیده شدن نبردها به خاک روسیه این پرسش را برانگیخته که آیا ارتش اوکراین برای این عملیات از تسلیحاتی که به‌تازگی از کشورهای عضو ناتو دریافت کرد، استفاده کرده است یا نه.

شماری از کشورهای غربی متحد کی‌یف از بیان این‌که برای استفادهٔ اوکراین از کمک نظامی‌شان در عملیات ضربه زدن به روسیه به این کشور مجوز داده‌اند، خودداری کرده‌اند و با نگرانی از تشدید تنش در روابط خود و ناتو با مسکو نمی‌خواهند روسیه کار را به جنگ علیه ناتو بکشاند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز و وب‌سایت رادیوفردا؛ پ.م/ر.ش
XS
SM
MD
LG