لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

روسیه و اوکراین یکدیگر را به آتش‌سوزی در بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا متهم کردند


نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین
نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین

مسکو و کی‌یف یکدیگر را ایجاد آتش‌سوزی در محوطه نیروگاه زاپوریژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا محسوب می‌شود، متهم کردند، اگرچه هر دو تاکید داشتند که این رخداد به نشر مواد رادیو اکتیویته در محیط منجر نشده است.

نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین قرار دارد، اما روسیه از همان ماه‌های آغازین تجاوز نظامی خود به اوکراین این نیروگاه را تحت کنترل خود درآورده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که کارشناسان این نهاد به دنبال چندین انفجار در نیروگاه زاپوریژیا دود ضخیم و سیاهی را در شمال آن مشاهده کرده‌اند.

رسانه‌های دولتی روسیه به نقل از شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روس‌اتم گزارش داده‌اند که حریق اصلی در نیروگاه زاپوریژیا به فاصله کوتاهی پس از وقوع آن مهار شد.

این آتش‌سوزی به فاصله کمتر از یک هفته پس از آن رخ داده است که نیروهای اوکراینی بزرگ‌ترین تهاجم نظامی خود به داخل خاک روسیه را آغاز کردند. این حمله که بسیار غافلگیرانه توصیف شده، جنگ اوکراین را پس از پیروزی‌های مکرر روسیه طی هفته‌های اخیر، وارد مرحله‌ای تازه کرده است.

طبق بیانیه انرژواتم، شرکت اوکراینی انرژی هسته‌ای، یکی از برج‌های خنک‌کننده و دیگر تجهیزات بر اثر این آتش‌سوزی آسیب دیده‌اند. خبرگزاری روسی تاس نیز با تایید این خبر به نقل از مقامات اورژانس روسیه گفت که اما این برج خنک‌کننده مورد استفاده نبود.

تا ساعت بامدادی دوشنبه هنوز علت آتش‌سوزی در نیروگاه زاپوریژیا مشخص نیست. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روسیه را به آتش‌سوزی در این نیروگاه که به گفته او از شهر نیکوپول نیز قابل مشاهده بوده است، متهم کرد.

از سویی اوگنی بالیتسکی، یکی از مقامات دست‌نشانده روسیه در مناطق اشغال‌شده جنوب اوکراین، انگشت اتهام را به سوی کی‌یف گرفت و گفت که این نیروگاه به دلیل بمباران نیروهای اوکراینی آتش گرفته است.

در این حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان داده که این آتش‌سوزی بر ایمنی نیروگاه تاثیری نگذاشته است. طبق گزارش‌ها، شش راکتور این نیروگاه خاموش است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG