لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

اوکراین در یکی از حملات گسترده پهپادی، پایتخت روسیه را مورد هدف قرار داد


نمایی از کاخ کرملین در مسکو
نمایی از کاخ کرملین در مسکو

چند هفته بعد از ورود ارتش اوکراین به خاک روسیه در مطقه مرزی کورسک، این کشور یکی از بزرگترین حملات پهپادی خود را به مسکو، پایتخت روسیه، انجام داد.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید در جریان حمله روز چهارشنبه ۳۱ مرداد اوکراین، دست‌کم ۱۱ پهپاد را بر فراز مسکو ساقط کرده است.

طی چند ماه گذشته اوکراین حملات گسترده‌ پهپادی به تاسیسات نفتی، خصوصا پالایشگاه‌های این کشور در عمق خاک روسیه انجام داده بود، اما حمله پهپادی به مسکو اتفاق کم‌سابقه‌ای است.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۴۵ پهپاد اوکراینی در خاک این کشور ساقط شده است؛ شامل ۱۱ فروند بر فراز مسکو، ۲۳ فروند در منطقه بریانسک، شش فروند در آسمان منطقه بلگورود، سه فروند در کالوگا و دو پهپاد دیگر در منطقه کورسک.

مقامات روسی می‌گویند این حملات تاکنون تلفات جانی نداشته است.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، نیز گفته است برخی پهپادها بر فراز شهر پودولسک منطقه مسکو، در ۳۸ کیلومتری جنوب کاخ کرملین سرنگون شدند: «این یکی از گسترده‌ترین تلاش‌ها برای هدف قراردادن پایتخت بود، اما دفاع چند لایه سامانه‌های پدافندی مسکو، امکان دفع موفقیت‌آمیز تمام حملات پهپادهای دشمن را فراهم کرد».

رسانه‌های روسیه تصاویری تایید نشده از پرواز پهپادهای اوکراینی بر فراز مسکو منتشر کرده‌اند که توسط سامانه‌های پدافند ضدهوایی این کشور منهدم می‌شوند.

در پی این حمله، سه فرودگاه مسکو به مدت چهار ساعت پروازها را متوقف کردند.

اوکراین پیشتر در ماه مه ۲۰۲۳ نیز با هشت پهپاد به مسکو حمله کرده بود؛ اقدامی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از آن به عنوان «تلاش کی‌‎یف برای ترساندن و تحریک روسیه» یاد کرده و گفته بود که این تهاجم دفع شد.

حملات پهپادی کی‌یف به مسکو در حالی است که نیروهای روسی کماکان در شرق اوکراین پیش‌روی می‌کنند و از زمان تهاجم فوریه ۲۰۲۲ تاکنون ۱۸ درصد از خاک این کشور را اشغال کرده‌اند و از طرفی در حال مقابله با پیشروی نیروهای اوکراینی در منطقه کورسک هستند.

حمله ارتش اوکراین به کورسک، بزرگترین حمله نظامی علیه خاک روسیه بعد از جنگ جهانی دوم است و تاکنون ۴۵۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه را در اختیار گرفته است.

ارتش اوکراین همچنین از انهدام یک سامانه ضدهوایی «اس-۴۰۰» روسیه در منطقه روستوف خبر داده است.

XS
SM
MD
LG