لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۲

ابراز نگرانی اوکراین از گزارش‌ها درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه


موشک‌های بالستیک ایران که در مراسمی در تهران به نمایش گذاشته شد
موشک‌های بالستیک ایران که در مراسمی در تهران به نمایش گذاشته شد

وزارت خارجه اوکراین می‌گوید که از گزارش‌های مربوط به ارسال احتمالی موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه «عمیقاً نگران» است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای که روز شنبه هفدهم شهریور ماه به رسانه‌ها ارسال شد، گفته است که همکاری نظامی رو به گسترش تهران و مسکو تهدیدی برای اوکراین، اروپا و خاورمیانه است و از جامعه جهانی خواست تا فشارها بر ایران و روسیه را افزایش دهد.

پیشتر در روز جمعه، بلومبرگ و وال استریت ژورنال به نقل از منابعی ناشناس گزارش داده بودند که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه منتقل کرده است.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا این موضوع را به متحدان خود اطلاع داده است.

در همین روز ایالات متحده نیز درباره احتمال انتقال موشک‌ها ابراز نگرانی کرد.

شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «هرگونه انتقال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه به‌منزله تشدید چشمگیر حمایت ایران از جنگ تهاجمی روسیه علیه اوکراین خواهد بود».

واکنش رئیس سی‌آی‌ای

روز شنبه ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، نیز رابطه دفاعی رو به رشد بین روسیه، چین، ایران و کره شمالی را «نگران‌کننده» خواند و هشدار داد که این روابط هم برای اوکراین و هم برای متحدان غربی در خاورمیانه تهدیدی به شمار می‌آید.

او تاکید کرد که کره شمالی به روسیه مهمات و موشک‌هایی برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال کرده است و جمهوری اسلامی ایران نیز پهپادهای تهاجمی به مسکو می‌فرستد و به ایران هشدار داد که از ارسال موشک‌های بالستیک به مسکو خودداری کند.

او این اقدام ایران را «تشدید تنش مهم در روابط» توصیف کرد.

این در حالی است که نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه گزارش‌های منتشر شده درباره ارسال موشک به روسیه را تکذیب کرد و گفت موضع جمهوری اسلامی «در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده» و ایران ارسال کمک نظامی به طرفین را «امری غیرانسانی» می‌داند.

به گزارش ایرنا، دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی افزده است که ایران «نه تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند بلکه کشورهای دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌نماید».

همکاری‌های مسکو و تهران از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین افزایش یافته و جمهوری اسلامی شمار زیادی پهپاد و سایر تجهیزات نظامی به روسیه ارسال کرده است.

خبر تصمیم ایران برای ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه از چندی پیش مطرح شد و خبرگزاری رویترز ۱۹ مرداد گزارش داد که گروهی از پرسنل نظامی روسیه به ایران رفته‌اند تا برای استفاده از موشک‌های بالستیک «فتح ۳۶۰» آموزش ببینند.

با استفاده از رویترز، اسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG