لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

اوکراین: اظهار نظر مقام ایرانی در پرونده سرنگونی هواپیما «گمراه‌کننده» است


یوگنی ینین، معاون وزیر خارجهٔ اوکراین
یوگنی ینین، معاون وزیر خارجهٔ اوکراین

در حالی که معاون سازمان هواپیمایی کشوری ایران می‌گوید اعتراضی به گزارش نهایی سرنگونی هواپیمای اوکراینی «دریافت نکرده‌ایم»، مسئولان اوکراینی به رادیوفردا می‌گویند که این سخنان وی «گمراه‌کننده است».

یوگنی ینین، معاون وزیر خارجهٔ اوکراین، روز چهارشنبه، ۴ فروردین، به رادیوفردا گفت که کی‌یف گزارش تهران دربارهٔ سرنگونی هواپیمای اوکراینی را مغایر با مقررات بین‌المللی می‌داند و شورای حکام ایکائو، سازمان هوانوردی بین‌المللی، را از موضع خود مطلع کرده است.

هواپیمای مسافربری اوکراینی بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران در پی اصابت دو موشک توسط پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران هفته گذشته گزارش نهایی دربارهٔ این سانحه را منتشر کرد که در آن، اپراتور سامانهٔ دفاع هوایی مقصر معرفی شده. اوکراین و کانادا این گزارش را رد کرده‌اند.

اما آرش خدایی، مسئول بررسی این سانحه در سازمان هواپیمایی کشوری، روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا مدعی شد: «تمام کشورها از این گزارش استنباط خوبی داشته‌اند و صرفاً یک کشور نظراتی را اعلام کرد که به گفتهٔ وی، در راستای هدف بررسی سانحه نبود.»

در عین حال به گفتهٔ این مسئول ایرانی، «از آنجا که گزارش نهایی خوب بود آن کشور قبول کرد که می‌توان از اعمال نظراتش چشم‌پوشی کرد.»

یوگنی ینین، معاون وزیر خارجهٔ اوکراین، در واکنش به این سخنان به رادیوفردا گفت که «با اظهارات گمراه‌کننده، موضع کی‌یف تغییر نمی‌کند.»

او افزود: «بسیار مأیوس‌کننده است که طرف ایرانی از ۹۰ صفحه ملاحظاتی که بر لایحهٔ گزارش فنی ضمیمه کردیم، قبول کرده تنها چند اشتباه انشایی و املایی مانند املای شهر کی‌یف را تصحیح کند، اما درخواست‌مان مبنی بر ارائهٔ پاسخ واضح به همه سوالات را نادیده گرفته است.»

آقای ینین اضافه کرد: «غیرقابل قبول است که ایران بدون ارائه هیچ‌گونه شواهدی از ما انتظار دارد استدلال‌هایشان را بپذیریم. انتظار نداشتیم ایران در این گزارش مقصران این جنایت را معرفی کند، مشخص کردن عاملین و آمرین وظیفهٔ تحقیقات جنایی است، اما ایران در گزارش فنی ترجیح داد به جای مشخص کردن سلسله رویدادهایی که باعث سرنگونی هواپیمای ما شد، اپراتور سامانه را یگانه مسئول معرفی کند.»

معاون وزیر خارجهٔ اوکراین تأکید کرد اوکراین اصرار خواهد کرد که شورای حکام ایکائو، سازمان هوانوردی بین‌المللی، گزارش ایران دربارهٔ سرنگونی پرواز ۷۵۲ را محکوم کند و انتظار دارد این اقدام تأثیر قابل‌ توجهی بر هوانوردی در ایران داشته باشد.

او گفت که ابزار حقوقی برای مجازات ایران در ایکائو محدود است، «اما جامعهٔ بین‌الملل اجازه نمی‌دهد ایران از زیر بار مسئولیت جنایت سرنگونی هواپیمای اوکراینی فرار کند.»

پس از سرنگونی این هواپیمای مسافربری، حکومت ایران پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات خلاف واقعیت، بالاخره اذعان کرد که پدافند ضد هوایی تهران به این هواپیمای بوئینگ که عازم کی‌یف بود، شلیک کرده است.

جمهوری اسلامی ادعا می‌کند دلیل شلیک «خطای انسانی» است، اما اوکراین، کانادا و بسیاری از ناظران درباره صحت چنین ادعایی ابراز تردید کرده‌اند.

در گزارش نهایی سازمان هواپیمایی ایران که روز ۲۷ اسفند منتشر شد، آمده است پدافند ضد هوایی به دلیل تنش شدید بین ایران و آمریکا در آن روزها در حالت «آماده‌باش» قرار داشت.

آندره شفچنکو نمایندهٔ اوکراین در ایکائو جمعه گذشته شورای حکام این نهاد را از موضع رسمی کی‌یف مطلع کرد و گفت گزارش فنی ایران مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی‌ است و به سوالات عمده یعنی دلیل سرنگونی هواپیمای اوکراینی و این که چگونه می‌توان از تکرار این‌گونه سوانح جلوگیری کرد پاسخ نمی‌دهد.

او تأکید کرد اوکراین در اتحاد با سایر کشورهای متأثر ایران را تحت فشار خواهند گذاشت تا حقیقت را افشا کند.

با استفاده از مصاحبه رادیوفردا/ پ. پ/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG