لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

سربازگیری با شال پرچم آمریکا: از مظنون اصلی «اقدام به ترور» ترامپ چه می‌دانیم؟


 رایان وزلی روث در تظاهراتی در کی‌یف در اردیبهشت دو سال پیش
رایان وزلی روث در تظاهراتی در کی‌یف در اردیبهشت دو سال پیش

در نخستین ماه‌های تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، رایان وزلی روث به چهره‌ای آشنا در کی‌یف تبدیل شده‌ بود؛ مردی که در خیابانی مشهور جلوی عابران را می‌گرفت، به زبان انگلیسی از آن‌ها می‌خواست به ارتش اوکراین بپیوندند و با آن‌ها شماره تلفن ردوبدل می‌کرد.

کریستین لوتز، مدیر آلمانی سازمانی به نام «سیمرغ»، می‌گوید داوطلبان خارجی‌ای که به کی‌یف سفر می‌کردند،‌ رایان را همچون یک مأمور سربازگیری ارتش اوکراین می‌دیدند.

کریستین که خودش هم چندین بار او را دیده بوده، می‌گوید همه در اشاره به رایان از عبارت «سربازگیری با شال‌گردنی از پرچم آمریکا» استفاده می‌کردند.

به‌گفتهٔ کریستین لوتز، «رایان دوست و همکاری نداشت و ظاهراً تک‌وتنها کار می‌کرد».

دو سال بعد از آن‌روزها، حالا رایان ۵۸ ساله مظنون اصلی اقدام برای قتل رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد انتخابات پیش رو است. رایان روث،‌ یکشنبه ۲۵ شهریورماه، پس از آن‌که مأموران سرویس مخفی او را، درحالی‌که ظاهرا تفنگی به سمت دونالد ترامپ در زمین گلف نشانه رفته بود دیدند، به‌دست پلیس بازداشت شد.

بازداشت رایان روث به‌دست پلیس فلوریدا
بازداشت رایان روث به‌دست پلیس فلوریدا

مأموران در محل اختفای رایان در میان علف‌ها، یک تفنگ دوربین‌دار مشابه «کلاشنیکف»، دو کوله‌پشتی و یک دوربین فیلمبرداری پیدا کردند.

گرچه هنوز هیچ مدرکی دال بر ارتباط تلاش‌های رایان روث در اوکراین با حادثه اخیر در فلوریدا به‌دست نیامده‌، اما بازداشت او کسانی را که در اوکرین با او برخورد داشته و تلاش‌های گاه عجیب اما به‌ظاهر صادقانه‌اش برای جلب حمایت از ارتش اوکراین را به یاد می‌آورند، بهت‌زده کرده است.

برخی از شناخته‌شده‌ترین واحدهای داوطلب جنگ اوکراین، به سرعت از او فاصله گرفته و حتی با انتشار بیانیه‌هایی هرگونه ارتباط خود با رایان روث را انکار کردند. از جمله «لژیون بین‌المللی»، متشکل از داوطلبان خارجی،‌ که با انتشار بیانیه‌ای در تلگرام، ضمن رد «شایعات در برخی رسانه‌ها»، نه تنها عضویت بلکه هر گونه ارتباط رایان روث با خود را رد کرد.

اردیبهشت دو سال پیش، رایان روث در تظاهراتی در کی‌یف، در حمایت از «هنگ آزوف» حاضر شد؛ یک واحد نظامی جنجالی که به‌دلیل توان جنگی اعضایش، در میان بسیاری از اوکراینی‌ها از احترام زیادی برخوردار است.

اعضای این هنگ،‌ پس از مدت‌ها مقاومت در مقابل محاصره نیروهای ارتش روسیه در ماریوپل، سرانجام تسلیم شدند و بسیاری‌شان به اسارت در آمدند. در هفته‌های بعد،‌ خانواده‌های اعضای این هنگ با راه‌انداختن یک کارزار همگانی و برگزاری برنامه‌ها و تظاهرات مختلف، خواستار آزادی عزیزانشان شدند.

در فیلمی از یکی از این برنامه‌ها، رایان روث هم در حالی‌که جلیقه‌ای آبی‌رنگ با پرچم آمریکا به تن دارد دیده ‌میشد. در این فیلم، او پلاکاردی هم به‌دست دارد،‌ با این مضمون: «نمی‌توانیم شرارت و فساد را برای بیش از پنجاه سال دیگر تحمل کنیم. به‌خاطر فرزندانمان باید کار روسیه را یک‌سره کنیم».

روث در فیلم دیگری هم که در یک حساب کاربری شبکه ایکس،‌ مرتبط با خانواده‌های اعضای هنگ آزوف منتشر شده، دیده می‌شود.

حالا اما وضع فرق می‌کند. دوشنبه ۲۶ شهریورماه،‌ این گروه با انتشار مطلبی روی شبکه ایکس نوشت: «مایلیم رسماً اعلام کنیم که رایان وزلی روث هیچ ارتباطی با آزوف ندارد و هرگز هم نداشته‌ است. تظاهرات مسالمت‌آمیزی که در آن شرکت کرده‌ بود،‌ برنامه‌ای عمومی برای همه بود و هرکسی می‌توانست در آن شرکت کند. فیلم حضور او هم به شکل اتفاقی ضبط و منتشر شده بود».

کریستین لوتز که حالا در آلمان حضور دارد، به رادیو اروپای آزاد گفت که در اولین سفرش به کی‌یف در تیرماه دو سال پیش،‌ رایان روث را دیده بود. می‌گوید رایان «بسیار معاشرتی،‌ برون‌گرا،‌ و به غایت روی هدفش برای جذب خارجی‌ها در ارتش اوکراین متمرکز بود».

کریستین لوتز به یاد می‌آورد که یک‌بار با خودرو رایان و یک سرباز اوکراینی را در اطراف کی‌یف می‌چرخانده‌است. رایان گفته‌بود به دنبال جایی مناسب برای ساخت یک کارگاه تولید پهپاد می‌گردد. به گفته لوتز، مدتی بعد، آن سرباز از رفتارهای عجیب رایان نگران شده و ناچار شده‌بود او را از شبکه‌های اجتماعی‌اش حذف کند؛‌ چراکه – به گفته او- «رایان با ارسال پیام‌های پیاپی، نفسش را گرفته بود».

حضور فعال و عمومی روث در اوکراین، توجه رسانه‌ها را هم جلب کرده بود و از جمله، «نیوزویک» در نسخه رومانیایی‌اش، مصاحبه‌ای کوتاه با او را منتشر کرد. او در آن مصاحبه گفته بود که جنگ اوکراین «کاملا سیاه و سفید است. نبرد خیر در برابر شر».

رایان روث پیش از آغاز سفرهایش به اوکراین و تلاش برای جلب حمایت از ارتش این کشور،‌ عمدتا مثل یک کارگر دوره‌گرد زندگی می‌کرد و‌ از جمله مدتی به‌عنوان تعمیرکار سقف در شهر گینزبارو در کارولینای شمالی ساکن بود.

بر اساس گزارشی از روزنامه محلی گینزبارو،‌ روث در سال ۲۰۰۲،‌ پس از این‌که خود را با یک اسلحه خودکار در ساختمانی حبس کرده بود، برای مدتی بازداشت می‌شود. ظاهراً او مدتی بعد به هاوایی نقل‌مکان می‌کند.

حساب‌های کاربری رایان روث در ایکس و فیس‌بوک از دوشنبه ۲۶ شهریورماه بسته شده‌اند؛ اما مطالب قبلی‌اش معجونی از لفاظی و علاقه‌مندی به سیاست داخلی آمریکا و جنگ اوکراین است.

او ظاهراً در انتخابات سال ۲۰۱۶ به دونالد ترامپ رأی داده بوده؛‌ اما مدتی بعد از او و مواضعش فاصله می‌گیرد.

روث در رشته مطالبی که سال پیش در شبکه ایکس منتشر کرده بود،‌ مدعی شده بود که مشغول استخدام سربازانی از افغانستان است که آماده خدمت در تایوان یا هائیتی هستند.

فروردین پارسال هم در شبکه ارتباطات شغلی «لینکد این» دو عکس از خودش، یکی در مقابل کنگره آمریکا در واشینگتن و دیگری در میدان استقلال کی‌یف معروف به «میدان»، گذاشته و نوشته بود: «در واشینگتن و کی‌یف به‌دنبال استخدام سرباز برای جنگ»

رایان روث کتابی هم با عنوان «جنگ غیر قابل برد اوکراین» نوشته و در آمازون منتشر کرده بود. او در مقدمه‌ای مفصل که برای این کتاب روی سایت آمازون نوشته،‌ با هیجان توضیح می‌دهد که چرا معتقد است دفاع از اوکراین اهمیت دارد.

در بخشی از این مقدمه می‌نویسد:‌«به گمانم لازم است به صراحت توضیح دهم که در حالیکه اوکراین در شرایط فعلی نمی‌تواند در این جنگ پیروز شود، پیروزی این کشور برای همه جهان ضروری‌است. اهمیت این کتاب هم در همین است که به همه ما کمک کند درک کنیم که شکست در این جنگ، قابل قبول نیست و برای پیروز شدن چه باید بکنیم».

اوران،‌ پسر بزرگ رایان روث،‌ او را «پدری مسئول و دوست‌داشتنی و مردی شریف و پرکار» توصیف می‌کند.

او که با شبکه سی.ان.ان. صحبت می‌کرد،‌ گفت نمی‌داند در فلوریدا دقیقا چه اتفاقی افتاده و فقط امیدوار است که در خبرها، بزرگنمایی شده‌باشد؛‌ چراکه «آنچه که شنیده‌ایم،‌ هیچ شباهتی به شخصیت و رفتار آرام پدرم ندارد».

رایان وزلی روث دوشنبه بیست و ششم شهریورماه به اتهام حمل سلاح گرم در دادگاه «پالم بیچ»،‌ در نزدیکی «مار آ لاگو» حاضر شد. او البته به تلاش برای کشتن دونالد ترامپ متهم نشد؛‌ هرچند اف.بی.آی. تایید کرده که تحقیقات درباره حادثه یکشنبه را، تحت عنوان «تلاش برای قتل» ادامه می‌دهد.

سرویس مخفی ایالات متحده تائید کرده که رایان روث گلوله‌ای شلیک نکرده بود و اصولا دید مستقیمی به دونالد ترامپ نداشته است.

قرار است دوشنبه آینده جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری در مورد ادامه بازداشت او برگزار شود. دادستان‌ها استدلال کرده‌اند که او برای جامعه خطرناک است و در صورت عدم تمدید قرار بازداشتش، ممکن است فرار کند.

XS
SM
MD
LG