لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

آمریکا چند مقام اطلاعاتی روسیه را به حمله سایبری به اوکراین متهم کرد


آمریکا علیه شش نفر در روسیه، از جمله پنج مامور اطلاعاتی آن کشور، به اتهام تلاش برای نفوذ سایبری به سامانه‌های رایانه‌ای اوکراین و ارتکاب کلاهبرداری آنلاین اعلام جرم کرد.

بر اساس کیفرخواست تازه‌ای که دادگاه ایالت مریلند صادر کرده و روز پنجشنبه ۱۵ شهریور منتشر شد، پنج نفر از این شش متهم افسر سازمان اطلاعات نظامی روسیه (گیرو) هستند.

کیفرخواست صادر شده همچنین این افراد را متهم کرده است که از آغاز تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین برنامه‌ریزی و اقدام علیه حملات سایبری به سامانه‌ها و داده‌های اوکراین، حتی بدون ارتباط با بخش نظامی و دفاعی اوکراین، را شروع کردند.

این واحد نظامی در ارتش روسیه همچنین متهم شده است که علاوه بر اوکراین، بعدا سامانه‌های رایانه‌ای کشورهای مختلف جهان، از جمله ۲۵ کشور عضو ناتو که از اوکراین حمایت می‌کردند را هدف حملات سایبری خود قرار داده است.

در اطلاعیه وزارت دادگستری آمریکا برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری این افراد شود جایزه تعیین شده است.

متیو اولسن، دستیار دادستان کل از بخش امنیت ملی آمریکا، با اشاره به اینکه اقدام این هکرهای روسیه به ارتش روسیه زیرساخت‌های غیرنظامی حیاتی در اوکراین را هدف قرار داده بود گفت وزارت دادگستری ایالات متحده از هر ابزاری برای مقابله با این فعالیت‌های مخرب سایبری استفاده خواهد کرد و عاملان آن را پاسخگو می‌کند.

در کیفرخواست قبلی این پرونده که حدود دو ماه پیش منتشر شد تنها شامل نام یک متهم، «امین استیگال»، بود و اتهام او توطئه برای حمله سایبری به سیستم‌های رایانه‌ای در اوکراین و سایر کشورها، از جمله یک شبکه رایانه‌ای در ایالت مریلند، ذکر شده بود.

با این حال در کیفرخواست جدید نام پنج افسر سازمان اطلاعات نظامی روسیه نیز منتشر شده و اسامی آنها یوری دنیسوف، ولادیسلاو بوروفکوف، دنیس دنیسنکو، دیمیتری گولوشوبوف و نیکولای کورچاگین ذکر شده است.

به نوشته رویترز، سفارت روسیه در واشینگتن به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر پاسخ نداد.

ایالات متحده در ماه‌های گذشته روسیه را به دخالت در انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور متهم کرده و پیش از صدور کیفرخواست دادگاه مریلند نیز چند اقدام قانونی از سوی واشینگتن علیه این تلاش‌ها اعلام شد.

دی ماه گذشته خبرگزاری رویترز در گفتگویی اختصاصی با رئیس بخش جاسوسی سایبری اوکراین اعلام کرد که هکرهای روسی از اردیبهشت ۱۴۰۲ به سیستم مخابراتی اوکراین نفوذ کرده بودند.

یک مقام امنیتی آمریکا نیز فروردین ماه گذشته از حمله هکرهای روسی به کافه‌های اوکراین خبر داد و گفت که این هکرها در این حملات به جمع‌آوری اطلاعات مشغول بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG