لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

بیش از ۴۰ کشته و ۲۰۰ زخمی بر اثر حمله موشکی روسیه به مرکز اوکراین


دو موشک بلافاصله پس از هشدار حمله هوایی به شهر پولتاوا اصابت کرده و مردم امکان تخلیه مکان و رساندن خود به پناهگاه را نداشته‌اند
دو موشک بلافاصله پس از هشدار حمله هوایی به شهر پولتاوا اصابت کرده و مردم امکان تخلیه مکان و رساندن خود به پناهگاه را نداشته‌اند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که دو موشک بالستیک روسیه به یک مرکز آموزشی، نظامی و بیمارستان مجاور آن در منطقه‌ای در مرکز اوکراین اصابت کرده‌ است.

بر اثر این حملات که روزسه‌شنبه ۱۳ شهریور ماه صورت گرفته‌ است،‌به گفته مقام‌های اوکراینی دست‌کم ۴۹ نفر کشته و ۲۱۹ تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته مقامات دفاعی اوکراین این حملات در شهر پولتاوا، پایتخت منطقه‌ای به همین نام رخ داد.

پولتاوا در حدود ۳۵۰ کیلومتری جنوب شرقی کیف قرار دارد. این شهر در بزرگراه اصلی و مسیر راه آهن بین کی‌یف و دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکیف، واقع است.

بنابر گزارش وزارت دفاع این کشور، دو موشک بلافاصله پس از هشدار حمله هوایی به سایت نظامی اصابت کرده و مردم امکان تخلیه مکان و رساندن خود به پناهگاه را نداشته‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس این حمله یکی از مرگبارترین حملاتی است که نیروهای روسی از زمان آغاز جنگ در زمستان ۱۴۰۰ انجام داده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی در واکنش به این حمله گفت: «من دستور تحقیقات کامل و سریع درباره همه شرایط اتفاق افتاده را داده‌ام.»

به گفته آقای زلنسکی، طی این حمله یکی از ساختمان‌های موسسه ارتباطات تخریب شد که بسیاری زیر آوار ماندند و بسیاری نیز از این حمله جان سالم بدر بردند.

او با اشاره به اینکه تمام خدمات لازم در عملیات نجات به کار گرفته شده‌ است از کسانی که جان مردم را نجات دادند تشکر کرد.

این در حالی است که هیچ اطلاعات فوری از ستاد کل اوکراین در مورد این حادثه وجود ندارد.

وزیر کشور اوکراین ایهور کلیمنکو نیز در واکنش به این حادثه با اشاره به اینکه امدادگران اضطراری در یک موسسه آموزشی در پولتاوا در حال کار هستند گفت: «به لطف کار سریع و هماهنگ امدادگران آتش، ۲۵ نفر نجات یافتند که ۱۱ نفر از آنها از زیر آوار بیرون آورده شدند.»

فلیپ پرونین، مسئول اداره نظامی منطقه پولتاوا، در کانال تلگرام خود با اشاره به اینکه این حمله «یک تراژدی بزرگ»‌ برای پولتاوا و کل اوکراین است گفت: «دشمن باید پاسخگوی همه جنایات علیه بشریت باشد.»

رئیس جمهور اوکراین نیز در پیامی به زبان انگلیسی در شبکه اجتماعی تلگرام با انتقاد از شرکای غربی خود در ارسال کمک‌های نظامی و ایجاد محدودیت برای اوکراین در انجام عملیات نظامی در خاک روسیه با سلاح‌های دریافتی از غرب نوشت: «اوکراین در حال حاضر به سامانه‌های موشکی و دفاعی نیاز دارد نه انبار اسلحه.»

این در حالی است که رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید پیشروی نیروهای این کشور در شرق اوکراین بسیار سریع‌تر از گذشته است و هر روز چندین کیلومتر مربع را تصرف می‌کنند.

ولادیمیر پوتین این سخنان را روز دوشنبه ۱۲ شهریور همزمان با ادامه حملات ارتش روسیه برای درهم شکستن یکی از مهم‌ترین مواضع دفاعی ارتش اوکراین در استان دونتسک عنوان کرد.

حمله نیروی‌های روسیه به منطقه پولتاوا درست در روزی انجام شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از مغولستان بازدید کرد.

هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که مقامات ارشد کشور مغولستان به درخواست‌ها برای دستگیری او بر اساس حکم بین المللی به اتهام جنایات جنگی توجه کنند.

دیوان کیفری بین‌المللی سال گذشته برای ولادیمیر پوتین به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در زمینه انتقال اجباری کودکان اوکراینی به روسیه حکم بازداشت صادر کرد.

این حکم در تمامی ۱۲۴ کشور عضو این دیوان لازم الاجرا است اما دیوان کیفری برای اجرای احکام خود توانایی و بازوی اجرایی ندارد.

این نخستین سفر ولادیمیر پوتین به یک کشور عضو دیوان کیفری بین‌لمللی از زمان صدور حکم بازداشت او به شمار می‌رود.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد، اسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ پ.و/ ع.م
XS
SM
MD
LG