لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

چاک شومر و ولودیمیر زلنسکی درباره عدم کمک آمریکا به اوکراین هشدار دادند


چاک شومر، رهبر اکثریت در سنای ایالات متحده، بر ضرورت کمک‌های بیشتر به اوکراین تاکید کرد و گفت که واشینگتن این متحد اروپایی خود را رها نخواهد کرد. از سویی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نیز هشدار داد که در صورت عدم تصویب کمک‌های نظامی واشینگتن به کی‌یف، «میلیون‌ها نفر کشته خواهند شد».

تجاوز نظامی روسیه به کشور همسایه خود، اوکراین، روز یکشنبه وارد سومین سال خود شد در حالی که میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا بر سر کمک مالی به کی‌یف در جنگ برابر روسیه اختلاف نظر وجود دارد و مجلس نمایندگان ایالات متحده بسته کمک ۶۰ میلیارد دلاری به این کشور را تصویب نکرده است.

چاک شومر که پس از بازگشت از سفر خود به اوکراین سخنرانی می‌کرد، گفت که امسال «مقطعی حیاتی در تاریخ جهان است» و افزود که شکست اوکراین در برابر روسیه «عواقب ویران‌گری برای ایالات متحده خواهد داشت».

وی عنوان کرد: «این یک نقطه عطف است، نقطه عطفی برای ایالات متحده که توانایی و قدرت خود را در جهان نشان دهد. وقتی ما به این رخداد ورود کردیم، به مردم اوکراین گفتیم که آمریکا شما را تنها نخواهد گذاشت.»

رهبر سنا در اظهارات خود به برخی نیازهای حیاتی اوکراین در زمینه تسلیحات اشاره کرد و گفت که ارتش این کشور به ضدهوایی و همچنین گلوله‌های توپ و تسلیحات بیشتری برای اختلال در شبکه‌های تدارکاتی روسیه نیاز دارد.

وی سپس چند نمونه از مصائب اوکراین در جنگ را برشمرد و از جمله گفت که در سفر به این کشور با یک اپراتور پهپاد در ارتش اوکراین صحبت کرده که به او گفته توپخانه روسیه را شناسایی کرده، اما دیگر تجهیزاتی برای ضربه به آن ندارد.

چاک شومر همچنین عنوان کرد که برد توپخانه‌های نیروهای روسیه به مراتب بیشتر از برد توپخانه اوکراین است.

همزمان ولودیمیر زلنسکی در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به اظهارات جمهوری‌خواهان درباره ممانعت از تصویب بسته کمکی دولت جو بایدن به اوکراین واکنش نشان داد.

خبرنگار سی‌ان‌ان از آقای زلنسکی درباره این ادعای سناتور جمهوری‌خواه جی.دی. وانس که گفته است اگر اوکراین کمک مالی نیز دریافت کند تاثیری در نتیجه جنگ ندارد، گفت که او مطمئن نیست آقای وانس «متوجه باشد که چه خبر است».

وی اظهار داشت: «برای فهم این موضوع باید سری به خط مقدم زد و دید که چه خبر است، باید با مردم و غیرنظامیان حرف زد تا فهمید که بدون حمایت‌ها چه بر سرشان خواهد آمد. و آن وقت می‌فهمید که میلیون‌ها نفر کشته خواهند شد. این یک واقعیت است.»

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده، تحت فشار روزافزون قرار دارد تا لایحه‌ای را که سنا تصویب کرده است در این مجلس به رای بگذارد.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان؛ س.ن
XS
SM
MD
LG