لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

روسیه با ده‌ها پهپاد «شاهد» ایرانی جنوب اوکراین را هدف قرار داد


خانه مسکونی در شهر سومی اوکراین که با پهپاد «شاهد» ویران شده است
خانه مسکونی در شهر سومی اوکراین که با پهپاد «شاهد» ویران شده است

نیروی دفاع هوایی اوکراین از سرنگون کردن ۳۱ فروند از ۳۶ پهپاد انتحاری نوع «شاهد» ساخت ایران که شامگاه گذشته توسط روسیه پرتاب شده بود، خبر داد.

بر اساس گزارشی که این نهاد ارتش اوکراین روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده، نیروهای روسی شب گذشته با پهپادهای ایرانی و موشک به مناطق شرقی و جنوبی اوکراین حمله کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید ۳۱ پهپاد شاهد ساخت ایران که به همراه شش موشک کروز و یک پهپاد شناساسی ساخت خود روسیه به بندر اودسا و شهرهای میکولائیف، دونتسک، خارکیف و دنیپروپتروسک شلیک شده بود، ره‌گیری و منهدم شدند.

ایران برای ماه‌ها ارسال پهپاد به روسیه برای هدف قرار دادن اوکراین را تکذیب کرد، اما سرانجام با ارائه شواهد نهادهای غربی، آبان پارسال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی این موضوع را تأیید کرد، اما مدعی شد «به تعداد محدود و قبل از جنگ اوکراین» این پهپادها تحویل روسیه شده است.

اوکراین جمهوری اسلامی را به «دروغ‌گویی» متهم کرده و گفته است صدها پهپاد ایرانی را ساقط کرده است.

طی ماه‌های گذشته و به‌ویژه پس از پشتیبانی اخیر روسیه از ارسال پرونده مناقشه مالکیت ایران و امارات به مجامع بین‌المللی، انتقادها در داخل ایران از ارسال گسترده پهپادهای جمهوری اسلامی به ارتش روسیه فزونی گرفته است.

حمله شامگاه دوشنبه روسیه در پی هدف قرار گرفتن پل منطقه اشغال‌شده کریمه اوکراین انجام شده است. برای چندمین بار است که این پل راهبردی که گذرگاه اصلی فرستادن تجهیزات نظامی روسیه به مناطق شرق اوکراین است، هدف حمله قرار می‌گیرد.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه نیز با اعلام کشته شدن دو نفر در جریان حمله به پل کریمه، اعلام کرد نیروهای این کشور حمله پهپادی دیگری را در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه دفع کردند.

به گفته این وزارتخانه، در مجموع ۲۸ پهپاد اوکراینی در طول شب گذشته سرنگون یا از مسیر پرواز خود منحرف شدند.

حمله روسیه به بندر اودسا، مهم‌ترین بندر صادرات دریایی غلات اوکراین در روز سه‌شنبه در حالی انجام شده که یک روز پیشتر، پل کریمه هدف قرار گرفتنه بود و همزمان، تاریخ انقضای توافق روسیه برای اجازه به صادرات غلات اوکراین با میانجی‌گری ترکیه از دریای سیاه نیز سر رسید. روسیه بلافاصله پس از حمله پهپادی به پل کریمه اعلام کرد که این توافق را تمدید نخواهد کرد.

اوکراین مسئولیت حمله به پل کریمه را بر عهده نگرفته و می‌گوید روسیه این موضوع را بهانه‌ای برای جلوگیری از صادرات غلات اوکراین به بازارهای جهانی کرده است.

سر باز زدن روسیه از تمدید توافق اجازه برای صادرات دریایی غلات اوکراین با انتقاد شدید آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا واقع شده است.

دولت اوکراین نیز گفته است حملات شبانگاه گذشته و عدم تمدید توافق صادرات غلات توسط روسیه نشان از «ماهیت تروریستی» دولت مسکو دارد که می‌خواهد زندگی ۴۰۰ میلیون نفر در جهان که وابسته به واردات غلات اوکراین هستند را به خطر بیندازد.

اوکراین پیش از تهاجم نظامی روسیه به این کشور در فوریه ۲۰۲۲، سهمی ۱۲ درصدی در صادرات گندم، ۱۶ درصدی در صادرات ذرت، و سهمی بالای ۱۸ درصدی در صادرات جو و کلزا در جهان داشت.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، الجزیره، رادیو فردا؛ د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG