لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

نگرانی دبیرکل سازمان ملل از «نقض حقوق» معترضان در ونزوئلا در گفت‌وگو با مادورو


هفت کشور قارهٔ آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو خواسته‌اند دربارهٔ «نقض فاحش» حقوق بشر در ونزوئلا تحقیق کند
هفت کشور قارهٔ آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو خواسته‌اند دربارهٔ «نقض فاحش» حقوق بشر در ونزوئلا تحقیق کند

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در گفت‌وگوی تلفنی با نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، از «نقض حقوق بشر» در دوران اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری این کشور ابراز نگرانی کرد.

استفان دوجاریک، رئیس دفتر آقای گوترش، اعلام کرد دبیر کل سازمان ملل روز جمعه ۳۰ شهریور در این تماس با اشاره به وضعیت متشنج سیاسی ونزوئلا، در زمینه گزارش‌های منتشرشده از «خشونت‌های پس از انتخابات» در این کشور ابراز نگرانی کرد.

آنتونیو گوترش همچنین بر لزوم حل‌وفصل مسالمت‌آمیز هرگونه مناقشهٔ سیاسی از طریق گفتمان واقعی و فراگیر تأکید کرد.

در مقابل رئیس جمهور ونزوئلا در بیانیه‌ای خبر داد که در این مکالمهٔ ۱۵ دقیقه‌ای در مورد مبارزهٔ کشورش علیه «فاشیسم» و «شیطان» توضیح داده است.

نیکولاس مادورو از عباراتی چون «فاشیسم» و «شیطان» برای توصیف اپوزیسیون ونزوئلا و معترضان این کشور استفاده می‌کند.

در انتخابات جنجالی یک ماه و نیم پیش، شورای ملی انتخابات ونزوئلا، که به دولت نزدیک است، بر خلاف گذشته و بدون انتشار جزئیات آرا، نیکلاس مادورو را پیروز اعلام کرد.

این در حالی‌ است که آمار‌های درز‌کرده از نزدیک به ۸۰ درصد از دستگاه‌های الکترونیکی ثبت رای،‌ از پیروزی چشمگیر ادموندو گونزالس حکایت دارند.

در همین زمینه کشورهای آرژانتین، کانادا، شیلی، اکوادور،‌ گواتمالا، پاراگوئه و اروگوئه روز جمعه ۳۰ شهریور از شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو خواستند تا دربارهٔ «نقض فاحش» حقوق بشر در ونزوئلا تحقیق کند.

سرکوب اعتراضات در ونزوئلا پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در این کشور حداقل ۲۷ کشته و ۱۹۲ زخمی بر جای گذاشته و به گفتهٔ منابع رسمی ۲۴۰۰ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG