لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

انفجار پیجرها؛ سازمان ملل اسرائیل را به «نقض» قوانین بین‌المللی متهم کرد


پیجر متلاشی‌شده در بیروت
پیجر متلاشی‌شده در بیروت

سازمان ملل اعلام کرد انفجار دستگاه‌های ارتباطی دستی، پیجرها، در لبنان به‌ دلیل «نقض قوانین بین‌المللی» می‌تواند «جنایت جنگی» باشد. یک دیپلمات ارشد لبنانی نیز در شورای امنیت، اسرائیل را به همین دلیل، به سازماندهی آن چه حمله «تروریستی» خواند، متهم کرد.

انفجارهایی که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته منجر به کشته شدن دست‌کم ۳۷ نفر و زخمی شدن نزدیک به سه هزار نفر شد، دستگاه‌های ارتباطی مورد استفاده گروه حزب‌الله مورد حمایت ایران را هدف قرار داد.

پیجرها و واکی‌تاکی‌ها در حالی که کاربران آنها در سوپرمارکت‌ها خرید می‌کردند، در خیابان‌ها راه می‌رفتند یا در مراسم تشییع جنازه شرکت داشتند، منفجر شدند و لبنان را در وحشت فرو بردند.

وُلکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در جلسه اضطراری در مورد لبنان که به درخواست الجزایر برگزار شد، به اعضای شورای امنیت گفت: «قوانین بین‌المللی بشردوستانه استفاده از وسایل تله انفجاری را در قالب اشیاء قابل حملِ ظاهراً بی‌ضرر ممنوع می‌کند».

او با تکرار درخواست خود برای تحقیقات «مستقل، دقیق و شفاف» در این زمینه افزود: «این یک جنایت جنگی است که اعمال خشونت با هدف گسترش وحشت در میان غیرنظامیان انجام شود.»

مقامات لبنانی اسرائیل را مسئول این حمله می‌دانند و گفته‌اند که دستگاه‌های مورد هدف قبل از ورود به کشور با مواد منفجره دستکاری شده بودند.

گروه حزب‌الله نیز که وعدهٔ انتقام داده، تحقیقات داخلی خود را در مورد این انفجارها آغاز کرده است.

آقای تورک با بیان اینکه از «گستردگی و تأثیر» این انفجارها «وحشت‌زده» شده، افزود: «این حملات نشان‌دهندهٔ پیشرفت جدیدی در جنگ است، جایی که ابزارهای ارتباطی به سلاح تبدیل می شوند.»

عبدالله بو حبیب، دیپلمات ارشد لبنان نیز در سخنرانی در شورای امنیت، این انفجارها را «روش جنگی بی‌سابقه در وحشیگری و ایجاد وحشت» خواند.

او اسرائیل را «دولتی سرکش» خواند که از «طریق این تجاوز تروریستی اصول اولیه حقوق بشر بین‌المللی را زیر پا گذاشت.»

اسرائیل با آن که در مورد این انفجارها اظهار نظری نکرده گفته است که دامنهٔ جنگ خود در غزه را گسترش خواهد داد و جبهه لبنان را نیز در بر خواهد گرفت.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره انفجار این دستگاه‌ها به خبرنگاران گفت: «می‌توانم به شما بگویم که ما هر کاری که بتوانیم برای هدف قرار دادن این تروریست‌ها انجام خواهیم داد.»

اظهارات او پس از آن بیان شد که اسرائیل اعلام کرد ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد نظامی گروه حزب‌الله لبنان، به همراه شمار دیگری از فرماندهان این گروه را در حمله هوایی به حومه جنوبی بیروت (ضاحیه) از پا درآورده است.

دانون تأکید کرد که اسرائیل «قصد ندارد» وارد جنگ با حزب‌الله لبنان شود، اما «هر کاری که لازم باشد» برای بازگرداندن امنیت در مناطق شمالی این کشور انجام خواهد داد.

در پی ورود حزب‌الله به نبرد در حمایت از حماس پس از هفتم اکتبر سال گذشته،‌ هزاران تن از ساکنان شمال اسرائیل مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. حمله به پیجرها بلافاصله پس از آن رخ داد که دولت اسرائیل بازگرداندن این ساکنان را یکی از اهداف جنگ غزه عنوان کرد.

آمریکا و اروپا گروه حماس را گروهی تروریستی قلمداد می‌کنند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل روز جمعه هشدار داد که «اگر حزب‌الله با تلاش‌های دیپلماتیک از مرزهای ما عقب‌نشینی نکند، اسرائیل چاره‌ای جز استفاده از هر وسیله‌ای در حفظ حقوق خود نخواهد داشت».

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز گفت که این سازمان «بسیار نگران تشدید تنش‌ها» در سراسر مرز لبنان و اسرائیل پس از حمله روز جمعه اسرائیل به بیروت است.

حزب‌الله، گروهِ مورد حمایت حکومت ایران و متحد گروه افراطی حماس است. پس از آغاز جنگ غزه، نزدیک به یک سال است که تمرکز اسرائیل بر غزه بوده است، اما ارتش اسرائیل تقریباً روزانه با شبه‌نظامیان حزب‌الله در امتداد مرز شمالی این کشور نیز درگیر بوده‌ است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG