لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

شورای امنیت حمله «تروریستی» اهواز را محکوم کرد


حمله به یک رژه نظامی در شهر اهواز دستکم ۲۴ نفر کشته برجای گذاشت.
حمله به یک رژه نظامی در شهر اهواز دستکم ۲۴ نفر کشته برجای گذاشت.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه دوم مهرماه در بیانیه‌ای «حمله تروریستی» در اهواز را محکوم کرد.

شورای امنیت در بیانیه خود گفته است به شدیدترین وجه این حمله «تروریستی شنیع بزدلانه» را محکوم می‌کند.

آمریکا هم اکنون رئیس دوره ای شورای امنیت است.

حمله به یک رژه نظامی در روز ۳۱ شهریور در شهر اهواز دستکم ۲۴ نفر کشته و بیش از ۶۰ تن زخمی برجای گذاشت.

اعضای شورای امنیت همچنین ضمن ابراز همدردی عمیق با خانواده‌های قربانیان این حمله، ابراز امیدواری کرده‌اند که مجروحان این حادثه نیز فوری بهبود یابند.

در این بیانیه آمده است: اعضای شورای امنیت بار دیگر تاکید می‌کنند که تروریسم در تمام اشکال و مصادیق آن یکی از جدی ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین المللی است.

اعضای شورای امنیت همچنین بر ضرورت پاسخگویی عاملان و حامیان این اقدامات «تروریستی و اجرای عدالت» درباره آنها تاکید کردند و از همه دولت ها خواستند که براساس تعهدات بین الملل خود با دولت ایران همکاری کنند.

این بیانیه تصریح کرده است: هرگونه عمل تروریستی صرف نظر از انگیزه، مکان، زمان و کسی که مرتکب آن شده، اقدامی مجرمانه و غیرقابل توجیه است.

مقام‌های جمهوری اسلامی انگشت اتهام را به سوی گروهی موسوم به «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» نشانه رفته‌اند ولی سخنگوی این گروه در مصاحبه‌های مختلف گفته که «گروه مقاومت ملی اهواز» در این حمله دست داشته است.

این گروه که تاکنون گزارشی درباره فعالیت آن منتشر نشده است، هیچ اطلاعیه‌ای در این زمینه نداده است.

از سوی دیگر، گروه خلافت اسلامی (داعش) همزمان مسئولیت حمله اهواز را به عهده گرفته‌ است.‎

گروه حکومت اسلامی ویدئویی در «سایت اعماق» منتشر کرده که مدعی است تصاویر و اظهارات سه مهاجم از چهار عامل حمله به رژه نظامی در اهواز است.

مقامات ایران اعلام کرده‌اند که چهار مهاجم مسلح حمله اهواز در واکنش نظامیان حاضر در محل کشته شدند.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها عربستان را به حمایت از گروه‌های مسلح مخالف حکومت در خوزستان، کردستان و سیستان و بلوچستان متهم کره‌اند. اما عربستان سعودی و این گروه‌ها این اتهام را رد می‌کنند.

روز شنبه نیز رهبر جمهوری اسلامی و وزارت خارجه ایران «دولت‌های منطقه» و حکومت‌های خارجی را به نقش داشتن در حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز متهم کردند.

در همین حال سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مثلث شیطانی غربی، عبری و عربی» در «پیگیری پروژه انتقال ناامنی به داخل میهن اسلامی، از هیچ تلاش و توطئه‌ای فروگذار نیستند».

این نهاد تهدید کرد که «برای تعقیب و مجازات سخت جنایتکاران در جغرافیای منطقه و فراتر از آن، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد».

با استفاده از گزارش بیانیه شورای امنیت و گزارش رادیو فردا؛ خ.

XS
SM
MD
LG