لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

حمله روسیه به بیمارستان کودکان در اوکراین؛ شورای امنیت نشست اضطراری برگزار می‌کند


بیمارستان کودکان در کی‌یف که هدف حمله موشکی روسیه قرار گرفت
بیمارستان کودکان در کی‌یف که هدف حمله موشکی روسیه قرار گرفت

به دنبال حملات مرگبار بامداد دوشنبه به اوکراین که در جریان آن از جمله بیمارستان کودکان در شهر کی‌یف مورد هدف واقع شد، شورای امنیت سازمان ملل متحد نشستی اضطراری برگزار می‌کند.

حمله روسیه به بیمارستان کی‌یف در ساعات ابتدایی روز دوشنبه همزمان با موجی از حملات موشکی این کشور به سایر شهرهای اوکراین بود که دست‌کم ۳۶ کشته و ده‌ها مجروج بر جای گذاشت

این حملات مرگبارترین حملات روسیه در ماه‌های اخیر بوده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت روسیه در ساعات بامدادی دوشنبه با دست‌کم ۴۰ فروند موشک به کی‌یف و شهرهای دیگر از جمله کریوی ریه، دنیپرو و پوکروفسک حمله کرد.

آقای زلنسکی قول داد که ارتش اوکراین این حمله را تلافی خواهد کرد.

در حملات روسیه بیمارستان تخصصی کودکان که بزرگ‌ترین مرکز درمانی اوکراین است و همچنین مرکز پزشکی در منطقه دنپروسکی زیر آماج موشک قرار گرفت.

دبیر کل سازمان ملل متحد این حملات را قاطعانه محکوم کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل، گفت حمله به بیمارستان کودکان و یک مرکز پزشکی دیگر اوکراین شوکه‌کننده بوده است.

سخنگوی آنتونیو گوترش یادآوری کرد که حمله به غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی در قوانین بین‌المللی منع شده و این نوع حملات غیرقابل قبول بوده و باید فورا متوقف شود.

بریتانیا، فرانسه و آمریکا، سه عضو دائم شورای امنیت، و اکوادور و اسلوانی، دو عضو غیردائم شورای امنیت، خواهان نشست اضطراری این نهاد برای بررسی حملات روسیه شدند که قرار است روز سه‌شنبه برگزار شود.

وزارت دفاع روسیه با «تکذیب» حمله به غیرنظامیان گفته است که حملات این کشور متوجه «اهداف صنایع نظامی» و «پایگاه‌های هوایی» بوده است.

ژنرال آندره‌ی کوستین، دادستان کل اوکراین، اعلام کرد در مورد حملات روز دوشنبه روسیه با کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی لاهه، گفت‌وگو کرده است.

دادستان اوکراین به تلویزیون کی‌یف گفت تمامی اطلاعات و شواهد مربوط به حملات به پایتخت و سایر شهرهای اوکراین را در اختیار دفتر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی قرار خواهد داد.

روسیه بامداد دوشنبه گفت اوکراین در صدد ربودن یک هواپیمای راهبردی روسیه از طریق رشوه و پیشنهاد اعطای شهروندی ایتالیا به یک خلبان روسی بوده اما ناکام مانده است.

روسیه در مظان اتهام است که در حملات به اوکراین به تسلیحات دریافتی از کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران متکی است.

تشدید حملات روسیه به اوکراین چند روز پس از سفر نخست‌وزیر مجارستان به مسکو به وقوع پیوسته که در جریان آن ولادیمیر پوتین به ویکتور اوربان گفت اوکراین باید از چهار استان خود که از ۲۸ ماه پیش تحت اشغال روسیه است دست بکشد.

سران اتحادیه اروپا تأکید کردند ویکتور اوربان هیچ مأموریتی از سوی این اتحادیه در ارتباط با سفر به مسکو نداشت.

آقای اوربان در آغاز این هفته برای نخستین بار از زمان یورش روسیه به اوکراین به کی‌یف نیز سفر کرد.

سران ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، روز سه‌شنبه ۱۹ تیر در هفتاد و پنجمین سالروز این پیمان در واشینگتن گرد خواهند آمد تا از جمله راه‌های ادامه حمایت نظامی ناتو از اوکراین را بررسی کنند.

آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان که متحد اوکراین است، در نشست ناتو حضور خواهد داشت.

دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان، روز دوشنبه در حالی که اوکراین با حملات موشکی روسیه مقابله می‌کرد، میزبان ولودیمیر زلنسکی در ورشو بود و توافق‌نامه دیگری را درباره همکاری نظامی و امنیتی دو کشور برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای روسی در حریم هوایی لهستان امضا کرد.

XS
SM
MD
LG