لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

متحدان واشینگتن از تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه انتقاد کردند؛ پوتین استقبال


نیروهای تحت رهبری کردها در سوریه همراه با نیروهای آمریکایی در مرز با ترکیه
نیروهای تحت رهبری کردها در سوریه همراه با نیروهای آمریکایی در مرز با ترکیه

ائتلاف تحت رهبری کردها در سوریه روز پنجشنبه ۲۹ آذر با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای خروج نظامیان ایالات متحده از سوریه مخالفت کرد.

اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ضمن تایید تصمیم آقای ترامپ گفت به نظر او نیز حضور نظامیان آمریکایی در سوریه دیگر ضرورتی ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای دمکراتیک سوریه که رهبری آن با کردها است روز پنچشنبه در بیانیه شدیدالحنی عنوان کرد که خروج زودرس نیروهای آمریکایی قبل از شکست کامل گروه موسوم به «خلافت اسلامی» می‌تواند باعث قدرت‌گیری مجدد این گروه شود و ممکن است تمام منطقه را بی‌ثبات کند.

در بخشی از این بیانیه گفته می‌شود: «جنگ علیه تروریسم به پایان نرسیده و گروه خلافت اسلامی هنوز کاملا شکست نخورده است».

این بیانیه افزود نبرد علیه این گروه اکنون در مقطع «تعیین کننده‌ای» است و به حمایت بیشتر ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا نیاز دارد.

تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه، متحدان کرد آن کشور را به شدت نگران کرده است. نیروهای دمکراتیک سوریه قابل اعتمادترین و موثرترین متحدان آمریکا در نبرد با گروه «خلافت اسلامی» بوده و طی چهار سال گذشته در یک کارزار نظامی خونین با حمایت هوایی آمریکا توانسته‌اند بخش گسترده‌ای از مناطق تحت کنترل این گروه را آزاد کنند.

به گفته ساکنان محل، فرماندهان و مقامات ارشد کردهای سوریه برای تصمیم‌گیری در مورد واکنش خود به تصمیم آمریکا جلسه‌ای تشکیل دادند که تا اواخر روز پنجشنبه ادامه یافت.

به گزارش یک گروه دیده‌بان حوادث سوریه، یکی از گزینه‌هایی که در این جلسه مورد بحث قرار گرفته امکان آزاد کردن هزاران پیکارجوی «خلافت اسلامی» و اعضای خانواده‌های آنها با ملیت‌های مختلف است که هم‌اکنون در زندان‌های مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در بازداشت هستند.

هنوز مشخص نیست که آیا در این زمینه تصمیم‌گیری شده یا نه و رهبران نیروهای دمکراتیک سوریه نیز در این مورد موضع‌گیری نکرده‌اند.

یک خبرنگار و تحلیلگر کرد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «نگرانی ما کاملا منطقی است. اگر نیروهای آمریکایی ما را در مقابل ارتش ترکیه و یا نیروهای دولتی سوریه تنها بگذارند به سرنوشت کردهای عراق در سال ۱۹۹۱ دچار خواهیم شد. میلیون‌ها نفر آواره و هزاران نفر قتل عام خواهند شد. نه رژیم سوریه، نه ترکیه و نه ایران حضور ما در این مناطق را تحمل نمی‌کنند».

آمریکا این تصمیم را در شرایطی اعلام کرده که وضعیت در شمال سوریه بسیار متشنج است. رئیس‌جمهوری ترکیه در روزهای اخیر بارها هشدار داده که ارتش آن کشور به زودی عملیاتی را علیه کردهای سوریه آغاز خواهد کرد. آنکارا کردهای سوریه را متحد پ‌کاکا (حزب کارگران کردستان ترکیه) و یک گروه تروریستی می‌داند.

دونالد ترامپ اوایل وقت پنجشنبه در پیام‌هایی در شبکه توئیتر از تصمیم خود دفاع کرد و گفت که این تمصمیم نباید «تعجب‌آور» باشد.

او ادعا کرد که برخلاف خبرهای جعلی «دولت‌های روسیه ، ایران و سوریه از خروج نظامیان آمریکایی خوشحال نیستند چون اکنون باید با داعش و سایر دشمنان خود بدون کمک ما بجنگند».

اما قبل از انتشار پیام‌های دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ضمن استقبال از این تصمیم گفت با ارزیابی آقای ترامپ در مورد شکست داعش و در نتیجه غیرضروری بودن حضور نظامی آمریکا موافق است.

دولت روسیه همواره ادعا کرده که حضور نظامی آمریکا در سوریه نامشروع است چون نه سازمان ملل متحد و نه حکومت سوریه آن را تایید نکرده است.

همزمان بنیامین نتانیاهو نیز با ورود به این موضوع گفت اسرائیل فعالیت‌های خود در سوریه را «تشدید» خواهد کرد تا ایران نتواند از خلاء ایجاد شده در نتیجه خروج نظامیان آمریکایی بهره‌برداری کند.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG