لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

اروپا پروازهای خصوصی و چارتر را برای شهروندان روس و شرکت‌های روسی ممنوع می‌کند


اتحادیه اروپا پیشتر در فوریه ۲۰۲۲ پرواز خطوط هوایی روسیه به کشورهای عضو و برعکس را ممنوع کرده بود
اتحادیه اروپا پیشتر در فوریه ۲۰۲۲ پرواز خطوط هوایی روسیه به کشورهای عضو و برعکس را ممنوع کرده بود

اتحادیه اروپا در چهاردهمین بسته تحریم‌های خود، پروازهای خصوصی و چارتر (اختصاصی) را برای شهروندان روسیه یا شرکت‌های روسی ممنوع می‌کند.

بر اساس سندی که توسط سفیران این اتحادیه تایید شده و روز جمعه اول تیرماه در وبسایت «ای‌یو آبزرور» منتشر شد، تحریم‌های اروپا در مورد هر پروازی که یک نهاد حقوقی یا فرد روس حق تعیین محل نشست و برخاست آن را داشته باشد، اعمال می‌شود.

این سند، به عنوان نمونه، به «پروازهایی که توسط اشخاص حقوقی روسیه برای عزیمت به مناطق توریستی سفارش داده شده است» اشاره دارد.

اتحادیه اروپا پیشتر در فوریه ۲۰۲۲ پرواز خطوط هوایی روسیه به کشورهای عضو و برعکس را ممنوع کرده بود.

با این حال، تا کنون منع قانونی برای خطوط هوایی اروپایی وجود نداشت تا برای روس‌ها، چه در داخل اتحادیه اروپا و چه در سایر نقاط دنیا، پروازهای اختصاصی (چارتر) یا شخصی داشته باشند.

۲۷ کشتی باری هدف تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا

بخش دیگری از بسته تحریمی جدید شامل ممنوعیت استفاده از آب‌های تحت کنترل اتحادیه اروپا برای انتقال و صادرات مجدد گاز طبیعی مایع روسیه (LNG) می‌شود.

اتحادیه اروپا همچنین محدودیت‌هایی را بر ۲۷ کشتی باری اعمال کرده است که ۱۱ فروند آن در روسیه ثبت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، پنج کشتی در گابن، یک کشتی در گینه بیسائو، یک کشتی در کامرون، دو کشتی در پاناما، دو کشتی در سنگاپور، چهار کشتی در جزایر کوک، یک کشتی در کومور و ۱۱ کشتی نیز در روسیه ثبت شده‌اند. فهرست این کشتی‌ها ۳۰ ام خرداد ماه ۱۴۰۳ توسط اتحادیه اروپا تایید شد.

بر اساس این سند، ورود تمامی این ۲۷ کشتی به بندرها و گذرگاه‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نیز استفاده آن‌ها از خدمات مرتبط با حمل‌ونقل دریایی ممنوع خواهد شد.

وبسایت ای‌یو آبزرور همچنین در گزارش خود تاکید کرده که اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از بسته تحریمی جدید، ۶۹ فرد و ۴۷ نهاد حقوقی را در فهرست سیاه قرار خواهد داد و ۶۱ شرکت از جمله شرکت‌هایی از چین، هند و ترکیه را که ادعا می‌شود به حمل‌ونقل «کالاهای حساس» کمک می‌کنند، در فهرست خاکستری (نیازمند نظارت بیشتر) قرار خواهد داد.

۲۷ کشور اتحادیه اروپا بیش از یک ماه در مورد بسته تحریمی جدید علیه روسیه در حال بحث‌ و تبادل نظر بودند.

بلژیک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا برعهده دارد اعلام کرد که سفیران این اتحادیه روز پنجشنبه ۳۱ خرداد در مورد چهاردهمین بسته تحریمی علیه روسیه به توافق رسیدند.

با وجود این، تحریم‌های جدید برای اجرایی شدن نیاز به تصویب وزیران خارجه همه کشورهای عضو دارد.

اتحادیه اروپا امیدوار است تا پیش از شروع مذاکرات با اوکراین و مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا (که قرار است پنجم تیرماه برگزار شود) این تحریم‌ها را اجرایی کند.

تحریم‌ کسپرسکی از سوی آمریکا

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا روز جمعه اول تیرماه تحریم‌هایی را علیه ۱۲ مقام ارشد شرکت امنیت سایبری روسی کسپرسکی اعمال کرد.

یک روز پیش از آن نیز فروش نرم‌افزار آنتی‌ویروس محبوب این شرکت به‌دلایل امنیت ملی ممنوع شده بود.

تحریم‌های اخیر آمریکا که از سوی وزارت خزانه‌داری این کشور اعمال شده، شامل شرکت کسپرسکی، شرکت مادر یا شرکت‌های تابعه آن و یوجین کسپرسکی، مدیرعامل این شرکت نمی‌شود بلکه تنها رهبران رده میانی شرکت از جمله مدیر توسعه کسب و کار، مدیر ارشد عملیات، مدیر حقوقی، رئیس ارتباطات شرکتی و سایرین هدف این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ رویترز و سایت اتحادیه اروپا/س.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG