لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

آمریکا بار دیگر حملات حوثی‌ها را خنثی کرد؛ هشدار درباره وخامت وضعیت اقتصادی یمن


مراسم تدفین اعضای کشته‌شده گروه حوثی‌ها بر اثر حملات آمریکا و بریتانیا در صنعا
مراسم تدفین اعضای کشته‌شده گروه حوثی‌ها بر اثر حملات آمریکا و بریتانیا در صنعا

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا از نابودی چند شناور بدون سرنشین و موشک حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی خبر داد و از سوی دیگر یک مقام ارشد دولت یمن درباره وخیم شدن وضعیت اقتصادی این کشور به دنبال حملات حوثی‌ها به دریای سرخ هشدار داد.

سنتکام یکشنبه ۲۲ بهمن اعلام کرد که روز شنبه دو شناور بدون سرنشین و سه موشک کروز ضدکشتی را در شمال شهر بندری حدیده یمن منهدم کرده است.

در بیانیه سنتکام آمده که این موشک‌ها و شناورها در مناطق تحت تسلط حوثی‌ها و آماده شلیک به کشتی‌های در حال حرکت در دریای سرخ بودند.

از سوی دیگر رئیس بانک مرکزی دولت یمن که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می‌شود، اعلام کرد عربستان سعودی ۲۵۰ میلیون دلار از ۱ میلیارد دلار کمک خود را برای پرداخت حقوق ماهانه شهروندان پرداخت می‌کند.

احمد المبعقی به رویترز گفت این مبلغ قرار است یکشنبه یا دوشنبه به بانک مرکزی در شهر عدن منتقل شود.

ساعتی بعد، سفیر عربستان در یمن نیز در شبکه ایکس (توئیتر سابق) خبر داد ۲۵۰ میلیون دلار که بخشی از کمک بزرگ‌تر ریاض است، به بانک مرکزی یمن منتقل شد تا صرف پرداخت هزینه‌ها، حقوق کارکنان دولت و امنیت غذایی شود.

ائتلاف به رهبری عربستان از سال ۲۰۱۵ و پس از آن که گروه حوثی‌ها کنترل صنعا، پایتخت یمن، را در اختیار گرفتند و دولت این کشور را به شهر عدن در جنوب کشور راندند، جنگ با حوثی‌ها را آغاز کرد اما در سال ۲۰۲۲ با این گروه به آتش‌بس رسید.

حوثی‌ها که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، از سه ماه پیش با ادعای آنچه حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های به مقصد اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کردند اما سپس دامنه این حملات به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

در واکنش به این حملات، آمریکا و بریتانیا در چند نوبت به مواضع حوثی‌ها در یمن حمله کردند و ایالات متحده این گروه را بار دیگر در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

رئیس بانک مرکزی یمن همچنین گفت حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ بحران اقتصادی این کشور جنگ‌زده را تشدید کرده است.

او توضیح داد: «وضعیت بعد از هشت سال جنگ داخلی و حملات حوثی‌ها به تأسیسات نفتی در یمن و توقف صادرات دشوار بود و حمله آنها به دریای سرخ موقعیت را وخیم‌تر کرده است.»

او هشدار داد وضعیت در این کشور در حال بدتر شدن است.

پیش‌تر خالد الیمانی، وزیر خارجه پیشین یمن،‌در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته بود مردم یمن در گذشته هم فقیر بودند و بعد از جنگ داخلی «وضعیت‌شان وخیم‌تر و گرسنگی‌شان عمیق‌تر» شده است.

او همچنین از «سرمایه‌گذاری هنگفت» جمهوری اسلامی برای مسلح کردن حوثی‌ها و «آوردن فناوری و ابزار جنگ و ترور و مرگ به یمن» انتقاد کرده بود.

XS
SM
MD
LG