لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

ابراز نگرانی نمایندگان دموکرات از احتمال خروج سپاه از فهرست تروریسم


پنج نماینده دموکرات کنگره آمریکا روز چهارشنبه، ۱۷ فروردین، در یک نشست خبری در واشینگتن از کوشش‌های رئیس جمهور هم‌حزبی خود برای احیای برجام ابراز نگرانی کردند.

آنها بیش از هر چیز از این احتمال که دولت جو بایدن در برابر خواسته جمهوری اسلامی ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی نرمش نشان دهد، اظهار نگرانی کردند.

این گروه از نمایندگان همچنین از مهلت انقضای توافق با ایران و نیز عدم نظارت بر برنامه موشک‌های بالیستیک و عملکرد منطقه‌ای ایران و گروه‌های وفادار به تهران در خاورمیانه نگران بودند.

روزنامه تایمز اسرائیل که گزارش مشروحی از این نشست خبری منتشر کرده، به نقل از الن لوریا، نماینده ایالت ویرجینیا در کنگره نوشت: «هر توافق تازه که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نشود، غیر قابل قبول است.»

جاش گوتهایمر، نماینده نیوجرسی گفت در حالی که مذاکرات وین به مرحله پایانی نزدیک می‌شود، آمریکا نباید از فهرست سازمان‌های تروریستی، که «یکی از موثرترین ابزار قدرتمند دیپلماتیک برای بیرون راندن قاتلان از تجارت با تروریسم است» صرف نظر کرده و آن را به برگی ارزان در این معامله تبدیل کند.

به گفته آقای گوتهایمر، «ایران حامی بزرگ تروریسم در دنیا است و نباید دیگر به آن اعتماد کرد».

این نماینده کنگره همچنین گفت آمریکا به «یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر نیاز دارد، نه توافقی کوتاه‌تر و ضعیف‌تر».

خوان وارگاس، نماینده دموکرات کالیفرنیا نیز در این نشست خبری از احتمال احیای برجام شدیدا انتقاد کرد.

تایمز اسرائیل پنج نماینده مشارکت‌کننده در کنفرانس روز چهارشنبه را جزو گروه اقلیت تندروی حزب دموکرات نامید.

اما همزمان ۱۳ عضو دیگر مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه بیانیه مشترکی امضا کردند که در آن تردیدهای خود را نسبت به مفادی که از پیش‌نویس توافق احیای برجام به آگاهی‌شان رسیده، عنوان کردند.

در مجلس سنا نیز چهار نفر از سناتورهای دموکرات از آن‌چه «فشار دولت جو بایدن» برای پیوستن دوباره آمریکا به برجام نامیدند، انتقاد کردند.

جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از اجرای مجدد توافق با ایران، به حمایت دست‌کم ده تن از سناتورهای دموکرات نیز نیاز دارند.

با این اوصاف، در حالی که هنوز چشم‌اندازی از دستیابی به توافق احیای برجام میان آمریکا و ایران دیده نمی‌شود و وزیر خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه از قطعی بودن توافق ابراز تردید کرد، صدای مخالفت دموکرات‌ها علیه توافق در هفته‌های اخیر بلندتر شده است.

به نوشته تایمز اسرائیل، مخالفت آشکار نیروهای هم‌حزبی دولت جو بایدن با احتمال احیای برجام شکاف‌های درون‌حزبی در میان دموکرات را آشکار کرده است.

تایمز اسرائیل نوشت، در صورت ازسرگیری مذاکرات در وین، ممکن است سرانجام این مخالفت دموکرات‌ها مذاکره‌کنندگان آمریکایی را به سوی اتخاذ مواضع سخت‌تر سوق دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی گفت که از قطعی بودن احیای برجام «خیلی خوش‌بین نیست» و «زمان در حال از دست رفتن است».

آقای بلینکن در پاسخ به این پرسش که آیا دولت آقای بایدن براستی درخواست ایران جهت حذف نام سپاه از فهرست تروریستی را بررسی می‌کند، گفت این نیرو در واقع یک گروه تروریستی است. اما او از بیان جزئیات مذاکرات وین در این باره خودداری کرد.

از سوی دیگر، به دنبال گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با شبکه ان‌بی‌سی، کریس مورفی، سناتور دموکرات، گفت عدم توافق با ایران خود یک «تهدید بسیار بزرگ» است که در آن صورت، ایران «به معنی واقعی کلمه به آستانه تولید سلاح هسته‌ای می‌رسد».

به گفته سناتور مورفی، ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه و این‌که بعد از ایران، سعودی‌ها، اماراتی‌ها و ترکیه هم به دنبال سلاح هسته‌ای برود، برای آمریکا یک فاجعه است.

او خواهان آن شد که دولت بایدن فارغ از «ملاحظات داخلی سیاسی آمریکایی» موانع رسیدن به توافق با ایران را از میان بردارد.

سناتور مورفی گفت که برای دستیابی به توافق، می‌توان نام سپاه را نیز از فهرست تروریستی حذف کرد زیرا این نام‌گذاری عملا بی‌تاثیر است و تحریم‌های متعدد دیگر علیه سپاه وجود دارد که کماکان برقرار خواهد ماند.

گزارش‌ها حاکی است که ایران و آمریکا در جریان مذاکرات غیرمستقیم اخیر در وین به پیش‌نویس توافق برای احیای برجام دست یافته‌اند اما برای نهایی کردن آن، هر یک توپ را به زمین دیگری می‌اندازد.

XS
SM
MD
LG