لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

آمریکا چین را تشویق به حضور در اجلاس صلح اوکراین می‌کند


یکی از سخنگوهای وزارت خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه گفت که واشینگتن چین را تشویق می‌کند که در اجلاس صلح اوکراین که طی ماه جاری در سوئیس برگزار خواهد شد، شرکت کند، امری که پکن تاکنون به دلیل عدم حضور روسیه در این اجلاس از آن سر باز زده است.

کی‌یف می‌گوید که بیش از ۱۰۰ کشور دعوت به این اجلاس برای گفت‌وگو درباره طرح صلح اوکراین و پایان دادن به تهاجم نظامی روسیه را پذیرفته‌اند. اما روسیه که پیوندهای نزدیکی با چین دارد به این اجلاس که روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) برگزار خواهد شد، دعوت نشده است.

پکن نیز با تاکید بر این که پیش‌شرط موفقیت هر اجلاس صلحی دعوت از دو طرف جنگ در آن اجلاس است تاکنون از حضور در آن سر باز زده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به خبرنگاران گفت: «ما قطعا چین را تشویق به شرکت در این اجلاس می‌کنیم. آنها قبلا در نمونه‌های دیگر این اجلاس شرکت کرده‌اند. به نظر ما حضور آنها مفید خواهد بود. »

وی همچنین تاکید کرد که پکن باید شرکت‌هایی را که به صنایع دفاعی روسیه کمک می‌کنند تنبیه کند که چنین اقدامی «مفیدتر» از هر چیزی است.

مسکو پیش از این، ایده برگزاری اجلاس صلح بدون حضور خود را به تمسخر گرفته و آن را بیهوده خوانده است. اوکراین نیز مسکو را متهم کرده که قصد اختلال در این اجلاس را دارد.

ایالات متحده پیش از این اعلام کرده بود که واشینگتن و اتحادیه اروپا باید به چین خاطرنشان کنند که شرکت‌های چینی باید بین تجارت با ایالات متحده و اتحادیه اروپا از یک سو و فروش کالاهای دومنظوره به روسیه یکی را انتخاب کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG