لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

کی‌یف: فرمانده ناوگان روسیه در دریای سیاه کشته شده است؛ تانک‌های «آبرامز» آمریکا به اوکراین رسید


قدرت آتش تانک «آبرامز» آمریکا که تحویل اوکراین شده است
قدرت آتش تانک «آبرامز» آمریکا که تحویل اوکراین شده است

اوکراین می‌گوید فرمانده ناوگان روسیه در دریای سیاه در حمله موشکی روز ۳۱ شهریور به مقر این ناوگان در شبه‌جزیره کریمه «کشته شده است». همزمان، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد که کی‌یف تانک‌های آبرامز آمریکا را دریافت کرده است.

یگان ویژه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد دریاسالار ویکتور سوکولف، فرمانده ناوگان روسیه در دریای سیاه، در میان ۳۴ افسر روس بوده که در حمله موشکی روز ۳۱ شهریور به مقر این ناوگان درشبه جزیره کریمه «کشته شده است».

این یگان افزوده است: ۱۰۵ نظامی دیگر روس در جریان این حمله زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عملیات موشکی بی‌سابقه اوکراین در روز جمعه یک ضربه بزرگ دیگر برای مسکو بود که در ماه‌های پیش از این نیز با یک رشته حملات اوکراین به بندر مهم سواستوپل در دریای سیاه روبه‌رو شد.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه گفته بود که یکی از نظامیانش ناپدید شده اما به نام فرمانده ناوگان اشاره نکرد. مسکو به گزارش ادعایی روز دوشنبه اوکراین در مورد کشته شدن دریاسالار سوکولف واکنش نشان نداده است.

ورود تانک‌های «آبرامز» به اوکراین

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که «خبر خوب رسیدن تانک‌های ساخت آمریکا از مدل آبرامز را از رستم عمراف، وزیر دفاع، دریافت کرده است».

این خبر در حالی منتشر می‌شود که ۵۷۹ روز از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، هفته پیش در دیدار با ولودیمیر زلنسکی در کاخ سفید گفته بود که نخستین محموله تانک‌های آمریکایی آبرامز در روزهای آتی به اوکراین تحویل داده می‌شود.

آقای زلنسکی به شمار تانک‌های تحویلی آبرامز اشاره نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پنتاگون هشت ماه پیش ساخت ۳۰ فروند تانک آبرامز را به کارخانجات سازنده آن سفارش داد تا به اوکراین تحویل دهد.

آقای زلنسکی در کانال تلگرامی خود از متحدان اوکراین برای اجرای توافق‌ها تقدیر کرد و افزود که به دنبال قراردادهای جدید و گسترش دایره کشورهایی است که از اوکراین حمایت نظامی کنند.

آلمان نیز در ماه‌های گذشته تعدادی تانک‌ مدل لئوپارد به اوکراین فرستاده بود و بریتانیا نیز تانک‌های چلنجر را تحویل اوکراین داده است. اما اوکراین کماکان خواهان دریافت تانک‌های آمریکایی آبرامز بود.

روسیه مدعی است که اکثر تانک‌های لئوپارد تحویل‌شده به اوکراین را منهدم کرده است.

تانک‌های آبرامز که موتور آن از نوع جت است، حدود چهار ماه پس از آغاز ضدحمله اوکراین علیه روسیه با هدف بازپس‌گیری اراضی به اشغال درآمده در جنگ، به کی‌یف تحویل می‌شود.

دولت آمریکا هفته گذشته ارائه بسته کمک نظامی جدید ۳۲۵ میلیون دلاری به اوکراین را با وجود کاهش حمایت گروهی از اعضای کنگره، اعلام کرد.

واشینگتن خواهان تصویب یک بسته کمک دیگر ۲۴ میلیارد دلاری برای تأمین نیازهای جنگی اوکراین تا پایان سال جاری میلادی است اما گروهی از اعضای کنگره که با دونالد ترامپ همسویی دارند، پیشرفت اوکراین در ضدحمله جاری را ناکافی دانسته و نسبت به آینده آن تردید دارند.

رئیس‌جمهور اوکراین هفته گذشته هنگام حضور در آمریکا هشدار داد که کاهش یا قطع کمک‌های آمریکا و متحدین به کشورش مساوی با باخت اوکراین خواهد بود که عواقب آن دامن کشورهای هم‌پیمان را نیز خواهد گرفت.

در حالی که روسیه مدعی است ضدحمله اوکراین «شکست خورده» است، کی‌یف با تأکید بر «پیشرفت آهسته و پیوسته» در جبهه‌ها، می‌گوید دریافت تجهیزات بیشتر نظامی، موقعیت این کشور را در ضدحمله بهبود خواهد داد.

حمله روسیه به زیرساخت‌های اودسا

در همین حال، مقامات اوکراین خبر دادند که در حملات پهپادی و موشکی روز دوم مهر روسیه به نزدیکی بندر اودسا زیرساخت‌ها، سیلوی غلات و یک هتل متروکه آسیب دید، پنج غیرنظامی کشته و ۱۳ تن زخمی شدند.

به گفته نیروی هوایی اوکراین، تمامی موشک‌ها و ۱۲ پهپاد تهاجمی «شاهد» ساخت ایران در حمله روز یکشنبه «سرنگون» شدند اما یکی از موشک‌هایی که روسیه شلیک کرد، با عبور از سامانه دفاع هوایی باعث تلفات جانی و خسارت مالی شد.

روسیه مدعی شد که مراکز استقرار «مزدوران خارجی و خرابکاران آموزش‌دیده» را در حملات روز یک‌شنبه هدف قرار داد.

یورش روسیه به اوکراین روز دوم مهر وارد بیستمین ماه خود شد و هنوز چشم‌اندازی برای پایان آن دیده نمی‌شود.

بر اساس گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس، گاردین، اسپوتنیک/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG