لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

آمریکا یک موشک حوثی‌ها را منهدم کرد؛ حمله به دو کشتی در شرق عدن


ارتش آمریکا می‌گوید که یک موشک و پرتابگر گروه حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن را منهدم کرده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام روز شنبه ۱۳ مرداد ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی با موفقیت یک موشک و پرتابگر حوثی را در یمن نابود کردند.

همزمان آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا، UKMTO، از یک انفجار در نزدیکی یک کشتی در شرق عدن خبر داد.

بر اساس این گزارش، یک انفجار کوچک در فاصله ۱۷۰ مایل دریایی از شرق بندر عدن یمن رخ داده است؛ منطقه‌ای که شبه‌نظامیان حوثی با هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در همبستگی با فلسطینیان فعالیت می‌کنند.

پیشتر اعلام شده بود که این حادثه در جنوب غربی عدن رخ داده است.

در اطلاعیه آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا به نقل از ناخدای کشتی «ام‌وی گورتون» آمده است: «یک تیم امنیتی مسلح یک انفجار کوچک در نزدیکی کشتی مشاهده کرده است».

او همچنین گفته است که هیچ خسارتی به کشتی وارد نشده و همه خدمه سالم هستند.

ساعتی بعد، همین آژانس و شرکت امنیتی آمبری حادثه دیگری در ۱۲۵ مایل دریایی از شرق عدن را گزارش دادند.

آمبری در این زمینه گفت بررسی‌ها نشان می‌دهد این اتفاق نیز روز شنبه رخ داده و انفجاری در نزدیکی یک شناور گزارش شده است.

اگر حوثی‌ها مسئولیت این حوادث را بر عهده بگیرند، این نخستین حملات از زمان حمله هوایی تلافی‌جویانه اسرائیل علیه این گروه در بندر الحدیده خواهد بود.

حملات حوثی‌ها از ماه نوامبر گذشته حمل و نقل بین‌المللی در این منطقه را مختل کرده است. این گروه شبه نظامی از حمایت ایران برخوردارند از آن زمان تاکنون با ادعای همبستگی با فلسطینی‌های غزه به کشتی‌هایی که از مسیر دریای سرخ و خلیج عدن می‌گذرند حمله می‌کنند.

در پاسخ به حملات حوثی‌ها آمریکا نیز در چندین مورد مواضع این گروه شبه نظامی را بمباران کرده‌است.

اواخر تیرماه نهادهای امنیتی بریتانیا اعلام کردند که دو کشتی در آب‌های یمن هدف حمله با پهپاد و تیراندازی مردان مسلحی سوار بر قایق قرار گرفته‌اند، رخدادهایی که گویای تشدید تنش‌ها در دریای سرخ بود.

این حملات تنها چند روز پس از آن انجام گرفت که شورشیان حوثی یمن تهدید کرده بودند در واکنش به موج حملات اخیر اسرائیل به غزه، عملیات خود علیه کشتی‌رانی بین‌المللی در منطقه را شدت می‌بخشند و حملات پهپادی به اسرائیل نیز ترتیب دادند.

در پی این اقدامات، اسرائیل پاسخ این حملات را داد و جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل به اهداف مورد استفادهٔ نظامی این شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در بندر الحدیده در یمن حمله کردند.

با استفاده از گزارش رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG