لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

پلوسی: آمریکا و اسرائیل در مبارزه با تهدید اتمی ایران دست در دست هم دارند


نانسی پلوسی (وسط) در جلسه کنست، در میان آدام شیف (راست) و میکی لِوی، رئیس کنست
نانسی پلوسی (وسط) در جلسه کنست، در میان آدام شیف (راست) و میکی لِوی، رئیس کنست

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، که به اسرائیل سفر کرده، روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، در سخنانی در مجلس این کشور تاکید کرد که آمریکا و اسرائیل در مبارزه با ترور و تهدید اتمی ایران، متحد یکدیگرند.

خانم پلوسی در کنست، مجلس اسرائیل، همچنین اسرائیل را «بزرگ‌ترین دستاورد سیاسی قرن بیستم» توصیف کرد.

سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مقطع جاری به اسرائیل از این نظر اهمیت دارد که مذاکرات هسته‌ای در وین در هشتمین دور خود به مرحله‌ای حساس رسیده و دولت اسرائیل در اقدامی غیرمنتظره و غیرمعمول، برای بیان «نگرانی» از هسته‌ای شدن ایران حتی در صورت احیای برجام، هیئتی را از روز ۲۶ بهمن به وین فرستاده تا با هیئت‌های حاضر در این مذاکرات، مستقیم دیدار و گفت‌وگو کنند.

همزمان، جمهوری اسلامی ایران اصرار کرده که حتی اگر دولت جو بایدن نتواند یا نخواهد تضمین بدهد که احیای برجام تنها به دولت کنونی آمریکا محدود نیست، اما دست‌کم کنگره آمریکا و مجالس سایر کشورهای غربی «بیانیه سیاسی» بدهند که در دولت‌های بعدی که در واشینگتن به روی کار خواهد آمد، توافق احتمالی حاصله در وین محترم شمرده خواهد شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، خانم پلوسی اما در سخنان خود در کنست تاکید کرد که «تهدید هسته‌ای ایران، یک تهدید جهانی است» و نزدیکی (جغرافیایی) اسرائیل و ایران، نگرانی جدی و یک مسئولیت همگانی (در تامین امنیت اسرائیل) است».

خانم پلوسی که در صدر یک هیئت از اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، برای نخستین بار از زمان تشکیل دولت نفتالی بنت در هشت ماه گذشته به اسرائیل سفر کرده، گفت حضور و تنوع قانونگذاران پرقدرت در این هیئت از حمایت قوی در کنگره از اسرائیل نشان دارد.

خانم پلوسی همچنین گفت که حمایت از اسرائیل در کنگره آمریکا «یک تعهد دو حزبی» و مبتنی بر «پیوند ناگسستنی دو کشور بر اساس امنیت متقابل، منافع اقتصادی، ارزش‌های مشترک و تعهد به دموکراسی» است.

به نوشته تایمز اسرائیل، میکی لوی، رئیس کنست، به خانم پلوسی گفت: «ایران یک کشور تروریستی است که هدفش ایجاد ویرانی در هر گوشه از جهان است» و «ما یک پیام مشترک داریم مبنی بر این‌که نباید به ایران اجازه داد تا توانمندی هسته‌ای خود را توسعه بدهد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل در سایر دیدارهای خانم پلوسی در جریان این سفر، از جمله با رئیس جمهور، نخست‌وزیر، وزیران دفاع و خارجه و همچنین با رهبر اپوزیسیون، درباره «تهدیدات ایران» گفت‌وگو خواهد شد.

نانسی پلوسی از برجام که در سال ۱۳۹۴ به دست آمد، حمایت گرمی کرده بود و اکنون نیز پشتیبان دیدگاه‌های دولت جو بایدن، هم‌حزبی او، در امور مختلف است، اما این قانونگذار ۸۱ ساله آمریکایی در دوران طولانی ۳۵ ساله حضور خود در کنگره، همواره یکی از راسخ‌ترین حامیان اسرائیل در مجلس نمایندگان بوده است.

چند روز پیش از سفر هیئت کنگره به ریاست خانم پلوسی، لیندزی گراهام، سناتور بانفوذ مجلس سنای آمریکا از اسرائیل دیدار کرد و با حمایت از مخالفت قاطع اسرائیل با احیای برجام، شرایط توافقی را که این روزها در وین در حال تکمیل است، «به‌شدت نگران‌کننده» توصیف کرد.

سناتور گراهام این را نیز گفت که «خطرات ناشی از ایران» جدی‌تر از بحران جاری میان روسیه و اوکراین و مهم‌ترین خطر جهانی است.

اسرائیل به آمریکا گفته است که حتی اگر این متحد اصلی‌اش به برجام بازگردد، اسرائیل به این توافق یا هیچ توافق بین‌المللی با ایران مقید نخواهد بود و به «کارزار تضعیف ایران در عرصه‌های گوناگون» ادامه خواهد داد و پا به پای این نوع فعالیت‌ها، ارتش خود را نیز برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران، برای مقابله با توانمندی نظامی هسته‌ای ایران، آماده می‌کند.

XS
SM
MD
LG