لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

آمریکا شمار شناورهای بدون سرنشین خود در خاورمیانه را افزایش می‌دهد


یک فروند شناور بدون سرنشین آمریکایی در سواحل بحرین
یک فروند شناور بدون سرنشین آمریکایی در سواحل بحرین

دریادار برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، روز جمعه ۱۵ اردیبهشت گفت شمار بیشتری شناورهای بدون سرنشین در خاورمیانه مستقر خواهد شد.

دریادار کوپر در یک نشست خبری افزود: «هدف ما افزایش تعداد این نوع جنگ‌افزارها به صد فروند تا پایان فصل تابستان است. بخش اولیه این طرح که مستقر کردن ۵۰ فروند شناور بدون سرنشین در منطقه بود، در ماه فوریه اجرا شده است.»

وی سپس خاطر نشان کرد که استفاده از این جنگ افزارها که با درنظر گرفتن قابلیت‌های فنی و هزینه آنها روش مقرون به صرفه‌ای است، همکاری آمریکا با متحدانش در سطح منطقه را افزایش می‌دهد.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با توجه به این اظهارات نوشته است، آمريکا با هدف مقابله با تهدید کشورهایی نظیر ایران تلاش می‌کند کشورهای متحد خود در خاورمیانه را قانع کند که در آب‌های اطراف شبه جزیره عربستان شناورهای بدون سرنشین بیشتری را به خدمت بگیرند.

این گزارش می‌افزاید، کارشناسان معتقدند که ایران پس از توافق اخیر برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک با عربستان سعودی ممکن است اقدامات تعرضی خود در آب‌های منطقه را افزایش دهد و توقیف دو نفتکش توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران ظرف کمتر از یک هفته را نمونه دیگری از تهدیدهای دائمی ایران می‌دانند.

بلومبرگ در ادامه می‌نویسد که به نظر می‌رسد آمریکا علاوه بر ایران در مورد گسترش همکاری‌های تسلیحاتی و امنیتی چین با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز نگرانی‌هایی دارد. چین که بزرگترین شریک تجاری بسیاری از کشورهای خاورمیانه و بزرگترین خریدار نفت از منطقه است در سال‌های اخیر یک پایگاه نظامی در جیبوتی، واقع در شاخ آفریقا احداث کرده است.

در ماه مارس امسال چین، روسیه و ایران در آب‌های دریای عمان یک رزمایش دریایی مشترک برگزار کردند.

دریادار کوپر در نشست خبری روز جمعه خاطرنشان کرد که رزمایش ساده این سه کشور با همکاری‌های گسترده و پیشرفته ارتش آمریکا با متحدانش در سطح منطقه قابل مقایسه نیست.

او یادآوری کرد رزمایشی که اوایل سال جاری میلادی به رهبری آمریکا برگزار شد بزرگترین مانور نظامی در سطح منطقه با مشارکت ۴۲ کشور بوده و در آن حدود ۷ هزار نیروی نظامی، ۳۵ کشتی جنگی و ۳۰ شناور بدون سرنشین شرکت داشتند.

کالین کوردیان، افسر نیروی دریایی آمریکا که در پایگاه این کشور در بحرین عملیات شناورهای بدون سرنشین را هدایت می‌کند به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «این شناورها ساخت کانادا، اسرائیل، آمریکا و کشورهای دیگر هستند و بهای هر فروند از آنها بین ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون دلار است. آنها مثل چشمان ما در سطح آب‌های منطقه عمل می‌کنند و چون به فناوری هوش مصنوعی مجهز هستند حجم کار پرسنل برای جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات را کاهش می‌دهد.»

برخی از کارشناسان امور تسلیحاتی در غرب معتقدند که واشینگتن به سختی می‌تواند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به خرید این شناورها قانع کند چون آنها معمولا خواستار خرید جنگ افزارهای بزرگ و گرانقیمت هستند. ولی معافیت شناورهای بدون سرنشین از روند طولانی تصویب معاملات تسلیحاتی در توسط و کنگره آمریکا ممکن است به قانع کردن کشورهای عربی کمک کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری بلومبرگ؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG