لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

ابراز نگرانی یک مقام آمریکایی از تشدید تنش‌ها و خشونت‌ها در کرانه باختری


نیروهای اسرائیلی در روز جمعه در صحنه وقوع حمله با چاقو در الخلیل
نیروهای اسرائیلی در روز جمعه در صحنه وقوع حمله با چاقو در الخلیل

در پی افزایش شمار کشته‌های فلسطینی در ماه‌های اخیر به حدود ۹۰ نفر، مقام‌های آمریکایی به اسرائیل گفته‌اند که از افزایش خشونت‌ها و تشدید تنش‌ها عمیقاً «نگران» هستند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بارابارا لیف، مدیرکل خاور نزدیک وزارت خارجه آمریکا، که به تازگی به منطقه سفر کرده، در گفت‌وگو با مقامات اسرائیلی اظهار داشته که اوضاع جاری در کرانه باختری برای آمریکایی‌ها «بسیار نگران‌ کننده است».

پس از کشته شدن حدود ۵۰ فلسطینی در خشونت‌های شش ماه نخست سال جاری میلادی، در هفته‌های اخیر نیز حدود ۴۰ فلسطینی دیگر کشته شده‌اند.

اکثر ‎این فلسطینیان در هفته‌های اخیر در سلسله عملیاتی که با ورود نظامیان ارتش اسرائیل به نقاط مختلف کرانه باختری رخ داده، کشته شده‌اند.

با این حال، به گفته شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، مقامات اسرائیلی به خانم لیف گفته‌اند که اگر نمی‌خواهیم در شهرهای خود مانند تل‎‌آویو یا شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری مورد حمله قرار گیریم، ارتش باید وارد نقاط محل زندگی فلسطینیان، مانند نابلس و جنین شود.

به نوشته تایمز اسرائیل، مقامات اسرائیلی همچنین به این مقام آمریکایی گفته‌اند که عملیات ارتش اسرائیل برای دستگیری فلسطینیان ادامه خواهد یافت.

به گفته مقامات اسرائیلی، نابلس و جنین جزو مناطقی در اراضی فلسطینی هستند که تشکیلات خودگردانی نیز هشدار داده که کنترل امنیتی خود را بر آن‌ها از دست داده و سازمان‌های مسلح فلسطینی در آن تقویت شده‌اند.

بسیاری از دستگیری‌هایی که اسرائیل از فلسطینیان «مشکوک» انجام داده، در ماه‌های اخیر در مناطق نابلس و جنین متمرکز بوده است؛ شماری از فلسطینیان مسلحی که در هفته‌های نخست سال جاری میلادی وارد اسرائیل شده و ۱۷ اسرائیلی و سه خارجی را کشتند، از دو منطقه یاد شده بودند.

از سوی دیگر، کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار آمریکایی فلسطینی‌الاصل شبکه الجزیره بهار امسال در جریان یورش نظامیان اسرائیلی به جنین روی داد.

در تازه‌ترین رویداد میان اسرائیل و فلسطینیان، یک مرد فلسطینی روز ۱۱ شهریور در «بیت عینون» در الخلیل کشته شد. این منطقه به شهرک‌نشین بزرگ «کریات اربع» در حومه اورشلیم نزدیک است و نظامیان از جان ساکنین یهودی این شهرک مراقبت می‌کنند.

شاهدان در گفت‌وگو با الجزیره مدعی شدند که پس از گلوله خوردن این مرد که ظاهراً به یک سرباز اسرائیلی حمله کرده بود، نظامیان اسرائیل مانع از ورود امدادگران پزشکی شدند.

ارتش اسرائیل عکس چاقویی را به عنوان «سند» اقدام آن مرد فلسطینی در حمله به یک سرباز خود منتشر و اعلام کرد که این نظامی‌ زخمی شده است.

روز دهم شهریور نیز دو مرد فلسطینی در جریان ورود نظامیان اسرائیل به دو منطقه اردوگاه العین در حومه نابلس و ام‌الشرایط در حومه البیره و رام‌الله کشته شدند.

به گزارش الجزیره، گروه‌های مدافع حقوق بشر نظامیان اسرائیل را متهم می‌کنند که فلسطینیان را «بدون آن‌که خطری متوجه سربازان اسرائیلی شود» «عامدانه» می‌کشند.

حضور نظامیان اسرائیلی عمدتاً برای حفظ جان اسرائیلی‌های ساکن در حدود ۲۵۰ شهرک‌نشین‌ یهودی است. شمار ساکنین این شهرک‌ها به تازگی تا ۷۵۰ هزار تن نیز افزایش یافته است.

در رویدادی دیگر در اراضی فلسطینی، جنبش حماس، بامداد یکشنبه، ۱۳ شهریور، پنج مرد فلسطینی ساکن باریکه غزه را اعدام کرد. دو تن از آن‌ها به اتهام «همکاری با نیروهای امنیتی اسرائیل» اعدام شدند.

به گزارش رسانه‌های عربی منطقه، یکی از مردان اعدام شده، که ساکن خان یونس بود، متهم بود که در سال ۱۹۹۱، اطلاعاتی را در مورد حماس به اسرائیل منتقل کرد و مرد دیگر در سال ۲۰۰۱ با نهادهای اطلاعاتی اسرائیلی «همکاری» کرده بود که به گفته حماس، کشته شدن شماری از فلسطینیان را در پی داشت.

حماس در بیانیه‌ای مدعی شد که متهمان از حق دفاع از خود برخوردار بودند.

اعدام فلسطینیان به ظن «همدستی» و «خبرچینی» برای علیه «گروه‌های مقاومت» تازگی ندارد اما مدت نسبتاً طولانی بود که اخباری از این دست از غزه منتشر نشده بود.

XS
SM
MD
LG