لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

آمریکا چهار نهاد مرتبط با صنعت پهپادی ایران را تحریم کرد


بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، چهار نهاد ایرانی تحریم‌شده توسط ایالات متحده با شرکت «رایان رشد افزار» مرتبط هستند
بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، چهار نهاد ایرانی تحریم‌شده توسط ایالات متحده با شرکت «رایان رشد افزار» مرتبط هستند

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه چهار شرکت و یک فرد ایرانی به‌دلیل ارتباط آن‌ها با پهپادهای ساخت ایران که در اختیار روسیه قرار گرفته، اعمال می‌کند.

بر اساس بیانیه روز دوشنبه ۱۴ خرداد وزارت خارجه آمریکا، نهادهای تحریم‌شده جدید با «توسعه، ساخت و تکثیر پهپادهای بدون سرنشین ایران مرتبط هستند که جمهوری اسلامی برای طولانی‌ترشدن درگیری‌ها و بی‌ثبات‌کردن منطقه، آن‌ها را در اختیار روسیه، گروه‌های نیابتی و شرکای شبه‌نظامی خود قرار می‌دهد».

به گفته متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این تحریم‌ها همزمان با اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه افراد و نهادهای دخیل در ساخت و توسعه صنعت پهپادی ایران وضع شده‌اند.

آقای میلر افزود: «ما تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در هدف قرار دادن رفتار بی‌ثبات کننده ایران و حمایت از تروریسم در خاورمیانه را تحسین می‌کنیم».

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، چهار نهاد ایرانی تحریم‌شده توسط ایالات متحده با شرکت «رایان رشد افزار» مرتبط هستند.

فردی که هدف تحریم قرار گرفته نیز یکی از مدیران سازمان صنایع هوایی ایران است که به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت دفاع ایران و مسئول نظارت بر تولیدکنندگان پهپاد شناسایی شده است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز ۱۱ خرداد توافق کردند که شش فرد و سه نهاد ایرانی را به‌دلیل نقش آن‌ها در انتقال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین یا ارسال تسلیحات برای گروه‌های مسلح در منطقه خاورمیانه و دریای سرخ، تحریم کنند.

این اتحادیه به شکل رسمی اعلام کرد محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی و اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را به‌دلیل ارسال موشک‌ها و پهپادهایی که علیه اسرائیل و اوکراین و در حملات حوثی‌ها در دریای سرخ به کار می‌رود، در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد.

اتحادیه اروپا نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز به‌دلیل ارسال پهپاد و موشک به گروه‌های شبه‌نظامی مانند حوثی‌ها در یمن و حزب‌الله لبنان تحریم کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اوایل اردیبهشت اعلام کرده بود که کشورهای عضو این اتحادیه به‌دنبال حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل، به طور اصولی با گسترش تحریم‌ها علیه تهران موافقت کرده است.

جوزپ بورل گفته بود که تحریم‌ها فراتر از عرضه آن به روسیه خواهد بود و شامل تأمین پهپاد و موشک برای گروه‌های نیابتی (وابسته به تهران) در منطقه نیز خواهد شد.

شبه‌نظامیان نیابتی ایران از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در غزه در ماه اکتبر به‌طرز چشمگیری حملات خود را علیه منافع اسرائیل تشدید کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های وزارت خارجه آمریکا، خبرگزاری آلمان و رادیو فردا/ب.ب./ک.ر
XS
SM
MD
LG