لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

اتحادیه اروپا فرماندهان نیروی قدس و قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه را تحریم کرد


اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران
اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران

اتحادیه اروپا به شکل رسمی اعلام کرد وزیر دفاع جمهوری اسلامی و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را به دلیل ارسال موشک‌ها و پهپادهایی که علیه اسرائیل و اوکراین و در حملات حوثی‌ها در دریای سرخ به کار می‌رود، در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد.

تحریم شدن محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران، توسط اتحادیه اروپا پیش‌تر از سوی دیپلمات‌ها اعلام شده بود،‌ اما این اتحادیه روز جمعه ۱۱ خرداد اعلام کرد اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، را نیز به دلیل نقش او در انتقال موشک‌هایی که گروه حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل به کار می‌برد و همچنین موشک‌هایی که شبه نظامیان حوثی‌ها به کشتی‌ها در آب‌های اطراف یمن شلیک می‌کنند، وارد فهرست تحریم‌ها کرده است.

نیروی قدس سپاه که فرمانده پیشین آن،‌ قاسم سلیمانی، در سال ۹۸ با شلیک موشک‌های آمریکایی کشته شد، نقش اصلی در برنامه‌ریزی، مسلح کردن و آموزش نیروهایی را دارد که به عنوان گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه و فراتر از آن فعالیت می کنند.

اتحادیه اروپا همچنین قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران و فرمانده آن، غلامعلی رشید، را نیز تحریم کرده است.

قرارگاه خاتم‌الانبیا مهم‌ترین قرارگاه جنگی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

غلامعلی رشید،‌ فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا
غلامعلی رشید،‌ فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا

نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز در فهرست تحریم‌های این اتحادیه قرار گرفته است و همچنین شرکت «کاوان الکترونیک بهراد» همراه با مهدی دهقانی محمدآبادی، مدیرعامل، و حسین هاتفی اردکانی، رئیس هیئت مدیره آن، نیز تحریم شده‌اند.

فرد دیگری که روز جمعه اعلام شد در فهرست تحریم‌های اتحادپه اروپا قرار گرفته است،‌ افشین خواجه‌فرد، رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع جمهوری اسلامی است.

بر اساس این تحریم‌ها، دارایی‌های افراد و نهادهای یاد شده در کشورهای اتحادیه اروپا مسدود می‌شود و آنها حق سفر به به این کشورها را نخواهند داشت.

اوایل اردیبهشت ماه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که کشورهای عضو این اتحادیه به دنبال حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، به طور اصولی با گسترش تحریم‌ها علیه تهران موافقت کرده است.

جوزپ بورل گفته بود که تحریم‌ها فراتر از عرضه آن به روسیه خواهد بود و شامل تأمین پهپاد و موشک برای گروه‌های نیابتی (وابسته به تهران) در منطقه نیز خواهد شد.

با این حال کشورهای اروپایی هنوز بر سر تحریم کردن کل سپاه پاسداران و قرار دادن آن در فهرست سازمان‌های تروریستی به نتیجه نرسیده‌اند.

جمهوری اسلامی در نیمه شب ۲۵ فروردین صدها پهپاد و موشک کروز و بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد. این اقدام در تلافی حمله منسوب به اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق که به کشته شدن چند فرمانده سپاه پاسداران منجر شد، صورت گرفت.

اغلب پرتابه‌های شلیک شده ایران پیش از رسیدن به هدف توسط دفاع هوایی اسرائیل و همچنین کمک آمریکا و متحدانش در منطقه رهگیری و سرنگون شدند.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا نیز به شکل مستقل روز جمعه اعلام کرد که تحریم هایی را علیه چهار شرکت مرتبط با شرکت رایان رشد افزار (RRA) که پیشتر نیز تحریم شده بود، اعمال کرده است.

این شرکت‌ها قطعات حیاتی برای برنامه تولید پهپاد جمهوری اسلامی ایران تهیه کرده‌اند.

علاوه بر این، در فهرست تحریم‌هار روز جمعه ۱۱ خردادماه وزارت خزانه‌داری آمریکا یک مقام ایرانی از سازمان صنایع هواپیمایی ایران نیز قرار داد که زیرمجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران است.

شرکت‌های هواپیماسازی ایران، صنایع هواپیمایی قدس که تولیدکنندگان پهپاد هستند نیز شامل تحریم‌های اخیر وزارت خزانه داری ایالات متحده می‌شوند.

بر اساس این تحریم‌ها هرگونه دارایی آنها را در آمریکا مسدود می کند و عموماً آمریکایی ها را از معامله با آنها منع می کند. همچنین برای کسانی که در معاملات خاصی با آنها مشارکت کنند، خطر تحریم وجود دارد.

اقدام روز جمعه ۱۱ خرداد، جدیدترین تلاش واشینگتن برای مختل کردن تولید و گسترش پهپادهای ایرانی است که توسط روسیه در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌شود.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در بیانیه‌ای تاکید کرد: «این اقدام تعهد واشینگتن برای مختل کردن تولید و گسترش پهپادهای مرگبار جمهوری اسلامی ایران است که همچنان توسط روسیه علیه اوکراین و نیز توسط گروه‌های تروریستی و نیابتی تهران در منطقه علیه نیروهای ما استفاده می‌شود».

در این بیانیه آمده است: «وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنان به تحمیل هزینه به کسانی که به دنبال تهیه قطعات مورد نیاز ایران برای برنامه‌های پهپاد خود هستند و حمل و نقل این سلاح‌ها را به بازیگران بی ثبات کننده در سراسر جهان تسهیل می‌کنند، ادامه خواهد داد».

ایران از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، هزاران پهپاد شاهد را به روسیه تحویل داده است. این پهپادها برای فرسوده کردن دفاع هوایی اوکراین و ضربه زدن به زیرساخت‌ها در فاصله‌ای دور از خطوط مقدم استفاده شده‌اند.​

با استفاده از گزارش‌های رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا و اتحادیه اروپا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG