لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

نگرانی شدید گزارشگر سازمان ملل از اثر تحریم‌های آمریکا بر مردم در ایران و ونزوئلا


ادریس جزایری، گزارشگر ویژه سازمان ملل
ادریس جزایری، گزارشگر ویژه سازمان ملل

ادریس جزایری، گزارشگر ویژه سازمان ملل و مسئول بررسی تأثیر منفی تحریم‌ها در این سازمان، از اِعمال تحریم‌های یک‌جانبه تازه آمریکا علیه کوبا، ونزوئلا و ایران ابراز نگرانی شدید کرد.

بنا به خبری که روز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت، در وب‌سایت دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، منتشر شده ادریس جزایری با ذکر این مطلب افزود که «استفاده از تحریم‌های اقتصادی برای مقاصد سیاسی ناقض حقوق بشر و هنجارهای رفتاری بین‌المللی است.»

به گفته او، «این اقدام‌ها ممکن است به فجایع انسانی ساخته دست بشر با ابعادی بی‌سابقه بینجامد.»

این کارشناس سازمان ملل در ادامه گفته است: «تغییر رژیم از طریق اقدامات اقتصادی می‌تواند به نقض حقوق اولیه بشر و ایجاد گرسنگی در میان جمعیت کشورها منجر شود و هیچ‌گاه جزء اقدامات قابل قبول در مناسبات بین‌المللی نبوده است.»

به گفته او، «نگرانی‌های جدی و اختلافات جدی سیاسی بین دولت‌ها را هیچ گاه نباید از طریق ایجاد فجایع اقتصادی و انسانی حل کرد و با این کار مردم عادی را ملعبه و گروگان این وضعیت قرار داد.»

مقام‌های آمریکایی می‌گویند تغییر رژیم ایران در دستور کار دولت دونالد ترامپ نیست و آمریکا خواستار تغییر رفتار جمهوری اسلامی و به‌خصوص تغییر سیاست منطقه‌ای حکومت ایران است، رفتاری که منافع هم‌پیمانان ایالات متحده در منطقه را تهدید می‌کند.

اما مقام‌های ایرانی هرگونه تغییر سیاست یا مذاکره با آمریکا را رد می‌کنند و برخی مقامات و روحانیون حکومتی نیز می‌گویند کاهش فروش نفت مشکلی برای اقتصاد ایران به وجود نخواهد آورد.

از جمله احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های ششم اردیبهشت، با ذکر این‌ که این اقدامات آمریکا «مشکلی برای اقتصاد ایران به وجود نمی‌آورد» گفت که «ما به خدا، اسلام، قرآن، امام زمان و مناجات رهبر... متکی هستیم، نه به نفت، معادن، منابع و بازار جهانی».

در ادامه متنی که در وب‌سایت دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل منتشر شده، ادریس جزایری با اشاره به لغو معافیت نفتی مشتریان ایران توسط آمریکا نیز گفته است: «من به شدت نگرانم که یک کشور از جایگاه مسلط خود در صحنه مالی بین‌المللی استفاده کرده و نه تنها به مردم ایران آسیب بزند (مردمی که تا امروز تعهدات خود را تحت توافق هسته‌ای مورد تأیید سازمان ملل متحد انجام داده‌اند)، بلکه به هر کسی در جهان که با آنها تجارت کند.»

دو هفته پیش از این آمریکا اعلام کرد که به هیچ کشوری برای خرید نفت ایران معافیت نمی‌دهد تا صادرات نفت جمهوری اسلامی از دوم ماه مه (۱۲ اردیبشهت) تا اندازه ممکن کاهش یابد.

به گفته ادریس جزایری، گزارشگر ویژه سازمان ملل، این روند، «صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند» و «جامعه بین‌الملل باید دست به دست هم داده» و این روند را به چالش بکشد.

این کارشناس سازمان ملل در پایان نیز گفت: «از جامعه بین‌الملل می‌خواهم تا با ونزوئلا، کوبا، ایران و ایالات متحده وارد گفت‌وگوی سازنده شود و تا استفاده خودسرانه از ریاضت دادن‌های اقتصادی تبدیل به یک امر عادی جدید نشده، چاره‌ای صلح‌آمیز و سازگار با روح و نص منشور سازمان ملل بیابند.»

ونزوئلا و کوبا از کشورهایی هستند که به خاطر تقابل سیاسی با ایالات متحده تحت تحریم‌های آن کشور قرار دارند. دولت ونزوئلا فشارهای آمریکا را در ایجاد وضعیت رو به وخامت اقتصادی‌اش مقصر می‌داند، اما تحلیلگران بین‌المللی سوء مدیریت در این کشور را مسبب اصلی این وضعیت ارزیابی می‌کنند.

منابع: وب‌سایت دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG