لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

واشینگتن می‌گوید موانع بر سر آتش‌بس در غزه غیرقابل عبور نیستند


متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که واشینگتن همچنان معتقد است اختلافاتی که در مذاکرات میان اسرائیل و گروه افراطی حماس برای آتش‌بس موقت وجود دارد، غیرقابل حل و فصل نیستند و می‌توان دراین‌باره به توافق دست یافت.

آقای میلر در نشستی خبری اظهار داشت که اسرائیل پیشنهادی جدی مطرح کرده و حالا این با حماس است که پیشنهاد اسرائیل را بپذیرد و حسن نیت نشان دهد و ثابت کند که خواستار دستیابی به توافق است.

ایالات متحده و بیساری از دیگر کشورهای غربی، حماس را سازمانی تروریستی می‌دانند، اما آمار بالای تلفات غیرنظامی در غزه و همچنین شرایط گروگان‌های اسرائیلی که حماس در اختیار دارد، واشینگتن را به تکاپو برای آتش‌بس موقت واداشته است.

متیو میلر گفت: «ما کماکان معتقدیم که موانع غیرقابل عبور نیستند و می‌شود به توافق دست یافت... بنابراین تلاش می‌کنیم که به این توافق دست یابیم.»

مذاکره‌کنندگان حماس، قطر و مصر در غیاب نمایندگان اسرائیل تلاش می‌کنند بر سر آتش‌بسی چهل روزه در آستانه ماه رمضان که از هفته آینده آغاز می‌شود به توافق برسند.

با آتش‌بس موقت امکان آزادی شماری از گروگان‌هایی که شبه‌نظامیان حماس در حمله روز هفتم اکتبر به اسرائیل آنها را ربودند، فراهم خواهد شد. از سوی دیگر کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتری نیز به نوار غزه ارسال خواهد شد و خانواده‌های فلسطینی می‌توانند به خانه‌هایشان در غزه بازگردند.

حماس تعهد داده که در مذاکرات قاهره شرکت کند، اما مقامات این سازمان می‌گویند پیش از آزادی گروگان‌ها باید آتش‌بس بشود و اسرائیل نیز غزه را ترک کند و همچنین اهالی غزه باید بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند.

متیو میلر در پاسخ به این سئوال که آیا واشینگتن در صورت شکست این مذاکرات، گزینه دیگری نیز دارد، گفت که ایالات متحده تلاش می‌کند تا این توافق صورت بگیرد.

وی عنوان کرد: «ما سعی می‌کنیم که این مذاکرات نتایجی موفقیت‌آمیز داشته باشد.»

نیروهای اسرائیلی علی‌رغم آن که مذاکرات قاهره از روز یکشنبه آغاز شده است، همچنان بی‌وقفه به بمباران غزه ادامه می‌دهند و شرایط انسانی در این منطقه رو به وخامت بیشتری می‌رود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، حدود ۲۵۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه روز سه‌شنبه از گذرگاه‌های و کرم شالوم وارد غزه شدند. متیو میلر گفت که روند توزیع کمک‌ها در میان مردم غزه بهبود یافته، اما هنوز کمک‌های بیشتری باید وارد این منطقه بشود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG