لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

آمریکا خواستار توافق آتش‌بس شد؛ ادامه تظاهرات اسرائیلی‌ها در پی کشته شدن شش گروگان


تظاهرات در تل آویو در سومین روز پیاپی برای فشار به دولت اسرائیل برای توافق آتش‌بس و بازگرداندن گروگان‌ها
تظاهرات در تل آویو در سومین روز پیاپی برای فشار به دولت اسرائیل برای توافق آتش‌بس و بازگرداندن گروگان‌ها

کاخ سفید می‌گوید قتل شش گروگان توسط گروه افراطی حماس که اجساد آن‌ها توسط نیروهای اسرائیلی کشف شد، ضرورت رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه و آزادی سایر گروگان‌ها را بیشتر برجسته می‌کند.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه ۱۱ شهریور ماه از کشف جسد شش گروگان اسرائیلی دیگر در یک تونل در رفح، در جنوب نوار غزه خبر داد و اعلام کرد که آنها کمی قبل از پیدا شدن «به قتل رسیده‌اند».

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

بنا بر بیانیه ارتش اسرائیل این گروگان‌ها شامل دو زن و چهار مرد بودند. این خبر موجی از اعتراض‌ها و تجمعات در اسرائیل به دولت را آغاز کرده که همچنان ادامه دارد.

به گزارش اسوشیتدپرس، شامگاه سه‌شنبه ۱۳ شهریور صدها معترض به سیاست‌های نخست‌وزیر اسرائیل برای سومین روز پیاپی در شهر تل آویو به خیابان آمدند تا او را برای موافقت با آتش‌بسی که ضامن آزادی گروگان‌های باقی‌مانده شود، تحت فشار قرار دهند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز سه‌شنبه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت آنچه در روز یکشنبه اتفاق افتاد نشان می‌دهد که چقدر مهم است که آتش‌بس «در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود».

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به کشته شدن شش گروگان اسرائیلی خواستار نهایی شدن توافق آتش‌بس در غزه شد.

متیو میلر روز سه‌شنبه یادآوری کرد هنوز ده‌ها گروگان اسرائیلی دیگر در غزه مانده‌اند که منتظر بازگشت به خانه هستند.

او افزود: «مردم اسرائیل نمی‌توانند بیشتر صیر کنند. مردم فلسطین که آنها نیز از تبعات هولناک جنگ آسیب دیده‌‌اند، نمی‌توانند بیشتر صبر کنند. جهان نمی‌تواند بیشتر صبر کند.»

ایالات متحده و متحدانش در ماه‌های گذشته سخت تلاش کرده‌اند تا در ازای آزادی گروگان‌های بیمار، مسن و مجروح، درگیری‌های غزه را حداقل به طور موقت متوقف کنند.

این در حالی است که با وجود تلاش‌های گسترده، این توافق دست نیافتنی بوده است. مقامات ایالات متحده روی آنچه برخی از مقامات آن را پیشنهاد نهایی می‌خوانند کار کرده‌اند.

آقای کربی در نشست خبری خود تاکید کرد که که ایالات متحده با رویکرد «‌یا همه‌چیز یا هیچ‌چیز»، برای رسیدن به آتش‌بس تلاش نمی‌کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت:‌ «ما در حال کار بر روی پیشنهادی هستیم که آزادی گروگان‌های باقی‌مانده را تضمین می‌کند و شامل کمک‌های گسترده و فوری برای مردم غزه و همچنین منجر به توقف درگیری‌ها می‌شود.»

به گفته آقای کربی ایالات متحده هنوز در حال رایزنی‌های مستمر با قطر، مصر و اسرائیل است و هرکاری از دست این کشور برای آتش‌بس بر بیاید انجام خواهد داد.

این در حالی است که جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده روز دوشنبه ۱۲ شهریور ماه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت که نخست‌وزیر اسرائیل برای تضمین و اجرای توافق آتش بس اقدامات کافی انجام نمی‌دهد.

انتقاد جدید جو بایدن از بنیامین نتانیاهو در شرایطی است که او و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با فشار بیشتری برای انجام اقدامات قاطع با هدف پایان دادن به جنگ ۱۱ ماهه در نوار غزه روبرو هستند.

بنیامین نتانیاهو در اقدامی کم‌سابقه طی ۱۰ ماه گذشته در نشستی خبری حاضر شد و از جمله تداوم حضور اسرائیل در کریدور فیلادلفی را «ضرورت راهبردی» خواند.

او تاکید کرد که کنترل و نظارت بر این جاده ۱۴ کیلومتری برای دستیابی به اهداف اسرائیل در جنگ غزه ضروری است و به گفته او، این محور در حکم مجرای تنفسی گروه افراطی حماس است.

در هفته‌های اخیر مخالفان دولت در اسرائیل گفته‌اند بنیامین نتانیاهو با پیش کشیدن مواردی همچون حضور در کریدور فیلادلفی، و حتی مخالفت او با پیشنهاد «خروج ۴۲ روزه در مرحله اول توافق»، دستیابی به توافق را مسدود کرده است.

ادامه درگیری‌ها در غزه

از سوی دیگر روز سه‌شنبه در ادامه نبرد میان ارتش اسرائیل و اعضای حماس، دست‌کم ۳۵ فلسطینی در نوار غزه کشته شدند.

حماس می‌گوید چهار تن از کشته شدگان زن بودند که در شهر رفح در جنوب نوار غزه جان باختند و هشت تن نیز در نزدیکی بیمارستانی در شهر غزه در شمال این باریکه کشته شدند.

مقام‌های بیمارستانی گفتند ساعتی بعد در روز سه شنبه حمله هوایی اسرائیل باعث مرگ ۹ فلسطینی دیگر درون خانه‌ای در مرکز شهر غره شد.

یک حمله دیگر به کالجی در منطقه شیخ رضوان در شمال شهر غزه رح داد و ارتش اسرائیل می‌گوید در این حمله اعضای شبه‌نظامی حماس را در یک مرکز فرماندهی در داخل این کالج هدف قرار داد.

بیانیه ارتش اسرائیل از کشتن هشت شبه‌نظامی شامل یک فرمانده ارشد حماس که در حمله ۱۵ مهر سال گذشته به اسرائیل نقش داشت، در یک بیمارستان در شهر غزه خبر داده است.

اسرائیل مدعی است این افراد از بیمارستان الاهلی به عنوان مرکز فرماندهی استفاده می‌کردند.

از سوی دیگر شاخه نظامی حماس و جهاد اسلامی ادعا کردند در منطقه زیتون شهر غزه و همچنین شهرهای رفح و خان یونس با نیروهای ارتش اسرائیل درگیر شده‌اند.

به‌رغم این درگیری‌ها، سازمان ملل می‌گوید توانست در سومین روز پیاپی واکسیناسیون فلج اطفال در نوار غزه را ادامه دهد.

وقفه کوتاه در درگیری‌های روز سه‌شنبه باعث شد این روند ادامه یابد و دبیرکل سازمان ملل این وقفه را «بارقهٔ کمیاب امید و انسانیت در میانهٔ وحشت» توصیف کرد.

آنتونیو گوترش از طرف‌های درگیر خواست علاوه بر محافظت از کودکان در برابر «ویروسی مرگبار»، برای دفاع از آنها در برابر «وحشت جنگ» نیز اقدام کنند.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا؛ پ.و/ ع.م
XS
SM
MD
LG