لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

بایدن می گوید نتانیاهو برای توافق آزادی گروگان‌ها اقدامات کافی انجام نمی‌دهد


جو بایدن در واکنش به پرسش خبرنگاران در مورد احتمال موفقیت مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها گفت که «امید به بهار جاودانه است»
جو بایدن در واکنش به پرسش خبرنگاران در مورد احتمال موفقیت مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها گفت که «امید به بهار جاودانه است»

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا می‌گوید به زودی پیشنهاد نهایی برای آزادی گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس هستند را ارائه خواهد داد اما تاکید کرد که نخست‌وزیر اسرائیل برای تضمین و اجرای توافق اقدامات کافی انجام نمی‌دهد.

جو بایدن روز دوشنبه ۱۲ شهریور در یک نشست خبری در کاخ سفید در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد احتمال ارائه پیش‌نویس توافق جدید به طرفین در روزهای آینده گفت: «ما به ارائه این طرح بسیار نزدیک هستیم» و در واکنش به پرسش خبرنگاران در مورد احتمال موفقیت مذاکرات گفت که «امید به بهار جاودانه است».

اما وقتی از رئیس‌جمهور آمریکا پرسیدند که آیا نخست‌وزیر اسرائیل برای تضمین آزادی گروگان‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهد، او بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت:«نه!»

انتقاد جدید جو بایدن از بنیامین نتانیاهو در شرایطی است که او و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با فشار بیشتری برای انجام اقدامات قاطع با هدف پایان دادن به جنگ ۱۱ ماهه در نوار غزه روبرو هستند.

ارتش اسرائیل در روزهای اخیر اجساد شش گروگان، از جمله یک شهروند اسرائیلی - آمریکاییِ ۲۳ ساله، به نام هرش گلدبرگ-پولین را در تونلی در محدوده شهر رفح کشف و به اسرائیل منتقل کرد.

برملا شدن مرگ شش نفر دیگر از گروگان‌های اسرائیلی از یک سو، دولت بایدن را به دلیل ناکامی در حصول توافق آتش‌بس در غزه به خصوص در بحبوحه کارزار انتخاباتی آمریکا با موج دیگری از انتقادهای گسترده روبرو کرده و از سوی دیگر، فشار افکار عمومی اسرائیل به بنیامین نتانیاهو برای بازگرداندن باقی‌مانده گروگان‌ها به کشور را افزایش داده است.

نخست‌وزیر اسرائیل اما روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی اعلام کرد که فشارهای بین‌المللی در مورد توافق غزه باید بر حماس متمرکز باشد، نه اسرائیل.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

او بار دیگر تاکید کرد که نیروهای اسرائیلی باید کنترل کریدور فیلادلفی را در دست داشته باشند و وعده داد که در مقابل فشارها در مذاکرات آتش‌بس غره تسلیم نخواهد شد.

نخست‌وزیر اسرا‌ئیل که در یک کنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی سخن می‌گفت تاکید کرد که «راه تحقق اهداف جنگ از کریدور فیلادلفی می‌گذرد» زیرا این موضوع تضمین می‌کند که گروگان‌‌ها از غزه قاچاق نمی‌شوند.

کابینه امنیتی- سیاسی اسرائیل روز ۹ شهریور با وجود مخالفت وزیر دفاع این کشور به ادامه استقرار ارتش در محور فیلادلفی در مرز نوار غزه با مصر رأی داد.

رأی کابینه محدود اسرائیل به ادامه استقرار نیروهای اسرائیلی در کریدور فیلادلفی با خشم بخشی از خانواده‌های ۱۰۷ گروگان اسرائیلی باقی‌مانده در دست حماس روبه‌رو شد.

این خانواده‌ها در بیانیه‌ها و مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل گفتند هر زمان که دستیابی به توافقی برای آزادی بستگان آن‌ها روی میز است، بنیامین نتانیاهو «عامدانه» در آن «اخلال می‌کند».

اما نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه در یک در کنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی تاکید کرد که در برابر فشارها تسلیم نخواهد شد و با اشاره به کریدور استراتژ‌یک فیلادلفی گفت که «حماس بهای بسیار سنگینی برای این اقدام خواهد پرداخت».

هاآرتص هفته گذشته اعلام کرده بود که انتظار می‌رود آمریکا، مصر و قطر که میانجی‌ مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس در جنگ غزه هستند، در چند روز آینده در مورد محور فیلادلفی و کریدور نتساریم، که اسرائیل نیز به ادامه استقرار نیروهایش در آن اصرار دارد، پیشنهاد جدیدی ارائه کنند.

ادامه جنگ در نوار غزه، موجب بروز شکاف میان حزب دموکرات و رای‌دهندگان آن در آمریکا شده و جناح پیشرو این حزب، دولت بایدن را تحت فشار قرار داده‌اند که کمک‌های نظامی به اسرائیل را محدود یا دست‌کم ارسال کمک‌های نظامی را به رعایت موازین بین‌المللی بشردوستانه مشروط کند.

جو بایدن و کامالا هریس قرار است بعدازظهر دوشنبه به وقت محلی با کارگروه ویژه مذاکره برای آزادی گروگان‌ها در وزارت خارجه این کشور در مورد مفاد توافق پیشنهادی برای تضمین آزادی گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس هستند گفت‌وگو کنند.

در همین حال، شاخه نظامی گروه افراطی حماس روز دوشنبه اعلام کرد در صورت ادامه فشارهای نظامی، گروگان‌ها «در تابوت» به اسرائیل بازخواهند گشت.

ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام، در بیانیه‌ای هشدار داد که «دستورالعمل‌های جدیدی» به مبارزان محافظ گروگان‌ها داده شده تا در صورتی که نیروهای اسرائیلی به مکان بازداشت‌ها نزدیک شوند، انجام دهند.

او گفت: «اصرار بنیامین نتانیاهو بر آزادسازی زندانیان از طریق فشار نظامی به جای دستیابی به یک توافق، به این معنی است که گروگان‌ها در تابوت به خانواده‌های خود بازخواهند گشت».

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ش.ر-س.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG