لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

سناتور دموکرات: با دولت بایدن درباره فروش اف-۱۶ به ترکیه در حال مذاکره هستیم


اف-۱۶ از جت‌های جنگنده نسل چهارم است
اف-۱۶ از جت‌های جنگنده نسل چهارم است

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده، روز دوشنبه گفت که در حال مذاکره با دولت بایدن در مورد احتمال لغو ممنوعیت فروش جت‌های جنگنده اف-۱۶ به ترکیه است و اگر تصمیمی در این مورد گرفته شود، هفته آینده اعلام خواهد شد.

اظهارات وی در روزی بیان شد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، موافقت کرد تا عضویت سوئد در ائتلاف نظامی ناتو را به جریان بیندازد.

دولت بایدن پیش از این بارها گفته است که مخالف پیوند زدن گسترش ناتو به مسئله فروش جنگنده به ترکیه است، اما مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، ژانویه امسال گفت که کاخ سفید تصریح کرده موافقت با پیوستن سوئد به ناتو از نگاه کنگره امر مثبتی تلقی خواهد شد.

آمریکا چندی پیش تصمیم گرفت تحریم‌هایی هر چند محدود علیه صنایع نظامی ترکیه اعمال کند. این تحریم‌ها پس از آن وضع شد که ترکیه اعلام کرد سامانه پدافند هوایی «اس-۴۰۰» از روسیه خریداری خواهد کرد، که نتیجه آن ابتدا کنار گذاشته شدن از برنامه فروش هواپیماهای «اف-۳۵» و سپس تحریم‌های محدود بود.

دولت اردوغان همچنین علیه همسایگان خود الفاظی تهدیدآمیز به‌کار برده و تنش‌های پیش‌آمده بین ترکیه و یونان، نقض حقوق بشر توسط دولت آنکارا و سیاست‌های آن در قبال سوریه، ازجمله عوامل تحریم‌های محدود آمریکا علیه ترکیه ذکر شده است.

باب منندز، سناتور دموکرات، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که در حالت تهاجمی ترکیه علیه همسایگانش «یک توقف موقت دیده می‌شود»، اما افزود که او «هنوز نگرانی‌هایی در مورد ترکیه دارد.»

او اضافه کرد که «اگر دولت بایدن بتواند راهی برای اطمینان از توقف دائمی تجاوزات ترکیه به همسایگان خود بیابد، بسیار خوب خواهد بود و در عین حال باید راهی برای تقویت امنیت یونان و کسب اطمینان در مورد وضعیت آینده نیز پیدا شود.»

ترکیه به دنبال خرید جنگنده‌های اف-۱۶ از آمریکا به ارزش ۲۰ میلیارد دلار و حدود ۸۰ بسته به‌روزرسانی این جنگنده است اما همواره با مخالفت کنگره ایالات متحده روبه‌رو شده است.

آنکارا پیش از این گفته است که خواسته‌های آمریکا در زمینه فروش هواپیماهای اف-۱۶ «بی‌پایان» و رفتار واشینگتن در این زمینه «غیرمنصفانه» است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ پ.پ / ب.ب
XS
SM
MD
LG