لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

واکنش وزارت خارجه آمریکا به اظهارات عراقچی: برجام اکنون روی میز نیست


عباس عراقچی در یکی از جلسات کمیسیون مشترک برجام در سال ۲۰۲۱
عباس عراقچی در یکی از جلسات کمیسیون مشترک برجام در سال ۲۰۲۱

در واکنش به اظهارات عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، درباره غیر قابل احیا بودن توافق هسته‌ای با غرب و لزوم انجام مذاکرات جدید، وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که «در حال حاضر برجام روی میز نیست».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه پنجم شهریور در پاسخ به رادیو اروپای آزاد درباره سخنان آقای عراقچی همچنین اعلام کرد: «همان‌طور که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه به روشنی گفته‌اند، ایالات متحده به هر روش ممکن تضمین خواهد کرد که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نمی‌یابد.»

این وزراتخانه می‌گوید آمریکا آمادگی دارد از همه ظرفیت‌های قدرت ملی خود به این منظور استفاده کند.

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به رادیو اروپای آزاد همچنین تصریح کرده که از نظر واشینگتن «دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به راه‌حلی پایدار و موثر است.»

وزیر خارجه ایران که در روزهای اخیر چند بار از غیر قابل احیا بودن برنامه جامع اقدام مشترک، موسوم به «برجام» سخن گفته بود، روز سوم شهریور اعلام کرد: «ولی حتما اَشکال دیگری برای توافق وجود خواهد داشت که ما دنبال خواهیم کرد.»

عباس عراقچی توضیح بیشتری درباره این «اَشکال» نداد.

او در توضیح بیشتر گفت که «ما باید با یک نگاه متفاوتی وارد صحنه شویم... مذاکرات جدیدی باید شکل بگیرد.»

آقای عراقچی پیش از کسب رأی اعتماد مجلس نیز اعلام کرده بود احیای برجام در شکل فعلی ممکن نیست.

محسن فتحی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، به رسانه‌ها گفته بود که عراقچی در نشست کمیسیون اجتماعی مجلس، به نمایندگان گفته بود که «برجام قابل احیا نیست».

عراقچی در این کمیسیون و کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین بر اجرای «قانون اقدام راهبردی» مصوب مجلس قبل تأکید کرده بود.

قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در آذرماه سال ۱۳۹۹ به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید. این قانون دولت حسن روحانی را در میانه مذاکرات اتمی با غرب به آغاز غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد و تعلیق اجرای پروتکل الحاقی مکلف کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در سال ۱۳۹۸ فرمان خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران را صادر کرد که باعث از هم پاشیدن آن شد.

هدف از این توافق مهم که بعد از مذاکرات طولانی در دهه ۱۳۹۰ بین ایران از یک سو و غرب و چین و روسیه از سوی دیگر منعقد شد، محدود کردن دامنهٔ فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ایران بود.

علی باقری کنی که بعد از مرگ حسین امیرعبداللهیان در سانحه سقوط هلی‌کوپتر، سرپرست وزارت خارجه ایران شده بود، اواخر تیر ماه از آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا درباره برجام خبر داده بود.

مسعود پزشکیان در دوران مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری امسال طرفدار اجیای برجام بود، اما پس از پیروزی به شکل صریح درباره این وعده صحبت نکرده و وزیر خارجه او نیز نه تنها توافق هسته‌ای را غیر قابل احیا دانسته، بلکه گفته تخاصم ایران و آمریکا تمام‌شدنی نیست و تنها می‌توان آن را مدیریت کرد.

XS
SM
MD
LG