لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید پزشکیان می‌تواند از توقف سرکوب زنان شروع کند


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه «مهسا امینی الهام‌بخش یک جنبش تاریخی بود»، بار دیگر خواهان توقف سرکوب زنان و حقوق آنها در ایران شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شامگاه جمعه ۲۳ شهریور در پاسخ به پرسشی درباره گزارش جدید کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل گفت: «این گزارش کاملا درست است و ما همچنان شاهد سرکوب زنان و حقوق زنان در ایران هستیم».

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد روز جمعه در آستانه دومین سالروز جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد در گزارشی اعلام کرد که حکومت ایران «تلاش‌ها برای سرکوب حقوق بنیادین زنان و دختران و نابودی دیگر فعالیت‌های زنان را شدت بخشیده است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود همچنین از مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی ایران، خواست که سرکوب زنان در ایران را متوقف کند.

او با بیان اینکه «رئیس جمهور جدید ایران در مقاطع مختلف اشاره‌هایی کرده که می‌خواهد رویکرد فعلی را تغییر دهد» گفت ایران می‌تواند اقدامات زیادی، «از جمله در مورد فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در بیرون از مرزهایش»، انجام دهد اما یکی از اقدامات مسعود پزشکیان می‌تواند «توقف سرکوب زنان و حقوق آنان در داخل مرزهای ایران» باشد.

بر اساس گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل سرکوب زنان در ایران دو سال پس از شروع «اعتراضات زن، زندگی، آزادی» ادامه دارد و نیروهای حکومتی حتی استفاده از خشونت‌هایی مانند ضرب‌وشتم، لگد زدن و سیلی زدن به زنان و دختران را تشدید کرده‌اند.

بنابر گزارش‌های منابع حقوق بشری، در روزهای اخیر و در آستانه ۲۵ شهریور، سالروز جان باختن مهسا ژینا امینی، فشارها بر خانواده‌های کشته‌شدگان، معترضان و بازداشت‌شدگان پیشین، فعالان مدنی و صنفی، و سایر شهروندان تشدید شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در نشست خبری خود درباره مهسا امینی گفت: «همان طور که بارها گفته‌ایم، داستان مهسا امینی با مرگ او به پایان نرسید و او الهام‌بخش یک جنبش تاریخی بود که بر ایران و بر مدافعان برابری جنسیتی و احترام به حقوق بشر در سراسر جهان تاثیر گذاشت».

امجد امینی، پدر مهسا ژینا امینی، چند روز پیش گفت حق او و خانواده‌اش است که مراسم سالگرد جان باختن عزیز خود را برگزار کنند.

XS
SM
MD
LG