لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

عراق حمله آمریکا به رهبر حرکت النجبا در بغداد را نقض «حاکمیت ملی» خود دانست


 مراسم خاکسپاری اعضای گروه شبه نظامی حرکت النجبا در پنجشنبه که در حمله اخیر کشته شدند
مراسم خاکسپاری اعضای گروه شبه نظامی حرکت النجبا در پنجشنبه که در حمله اخیر کشته شدند

بغداد حمله هوایی نیروهای ایالات متحده را که به کشته شدن یکی از رهبران گروه شبه‌نظامی حرکت النجبا در عراق انجامید، محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت ملی خود دانست.

واشینگتن گزارش‌ها درباره انجام این حمله را تایید کرده و آن را اقدامی لازم دانسته است.

رسانه‌های عراقی روز پنج‌شنبه به نقل از مقامات پلیس بغداد و شاهدان عینی از حمله هوایی به ساختمان مورد استفاده تیپ ۱۲ گروه حشدالشعبی که به «النجباء» معروف است خبر دادند.

بر اساس این گزارش‌ها، مشتاق جواد کاظم الجواری، معروف به ابوتقوی که از رهبران حرکت النجبا محسوب می‌شد در حمله نیروهای آمریکایی کشته شده است. حرکت النجبا از گروه‌های نیابتی ایران تلقی می‌شود که در عراق و سوریه فعال است.

یکی از سخنگوهای دولت بغداد ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا آن را «نقض آشکار حاکمیت ملی و امنیت عراق» دانست و گفت که این حمله «تفاوتی با یک اقدام تروریستی نداشت».

ساعاتی پس از ان یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تاکید کرد کسی که در حمله نیروهای ایالات متحده کشته شد «دستش به خون آمریکایی‌ها آغشته بود».

سی‌ان‌ان می‌گوید ایالات متحده این عضو گروه حرکت النجبا را از مدت زمانی پیش از حمله زیر نظر داشته است.

یک مقام دیگر دفاعی آمریکا به این شبکه تلویزیونی گفت: «ایالات متحده همچنان به اقدامات خود برای حفاظت از نیروهایمان در عراق و سوریه تا رفع تهدیداتی که با آن مواجه هستند، ادامه می‌دهد.»

سی‌ان‌ان همچنین به نقل از سومین مقام دفاعی آمریکا گزارش داد که نیروهای ایالات متحده «اقدامات بایسته و مناسب را علیه ابوتقوی که یکی از رهبران حرکت النجبا بود، انجام دادند.»

وی تاکید کرد که ابوتقوی فعالانه در برنامه‌ریزی‌ها و اجرای حملات علیه نیروهای آمریکایی نقش داشت.

این مقام آمریکایی افرود که در حمله نیروهای ایالات متحده همچنین یکی دیگر از اعضای حرکت النجبا نیز کشته شد.

به گفته او، حمله نیروهای آمریکایی در حکم دفاع از خود بود و هیچ شهروند غیرنظامی در جریان آن آسیبی ندید.

این حمله در شرایطی انجام شده که تنش‌ها در خاورمیانه تحت تاثیر جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس که ایالات متحده و اتحادیه اروپا آن را سازمانی تروریستی می‌دانند بالا گرفته است.

این میان نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در عراق و سوریه به طور مدام هدف حملات گروه‌های شبه‌نظامی قرار می‌گیرند. پنتاگون شمار این حملات را از روز هفدهم اکتبر تاکنون ۱۱۸ مورد اعلام کرده است.

ایالات متحده تصریح کرده که به دنبال گسترش جنگ غزه در منطقه نیست و علی‌رغم این حملات ادامه‌دار مقامات دفاعی آن برای هفته‌هاست که می‌گویند هشدارهای آمریکا تاکنون کارساز بوده و مانع آن شده تا کل منطقه در آتش جنگ فرو برود.

این دومین حمله‌ای است که ایالات متحده طی کمتر از ده روز در عراق انجام داده و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را مورد هدف قرار داده است. نیروهای آمریکایی روز ۲۵ دسامبر نیز سه قرارگاه مورد استفاده کتائب حزب الله، از گروه‌های نیابتی ایران، را مورد هجوم قرار دادند که این حمله به کشته شدن چندین شبه‌نظامی انجامید.

ایالات متحده از دولت عراق خواسته است تا اقدامات بیشتری در جهت حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه انجام دهد و عاملان حملات به نیروهای ایالات متحده و ائتلاف را تحت تعقیب قرار دهد.

با استفاده از گزارش شبکه سی‌ان‌ان؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG