لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

وزارت خزانه‌داری آمریکا مسئول جدید حوزه تحریم‌ها را معرفی کرد


سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا از انتصاب برد اسمیت، از کارکنان قدیمی این وزارتخانه، به عنوان سرپرست معاونت امور تروریسم و اطلاعات مالی خبر داد.

آقای اسمیت روز جمعه ۱۲ مرداد ماه پس از کناره‌گیری برایان نلسون، به این سمت منصوب شد.

برخی منابع تایید کرده‌اند که آقای نلسون در ستاد انتخاباتی کامالا هریس، معاون کنونی رئیس جمهور، کار می‌کند.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به رویترز گفته که تمرکز برد اسمیت بر ادامه تضعیف توانایی روسیه در تهاجم علیه اوکراین، قطع تامین مالی ایران و گروه‌های نیابتی آن و اجرای تلاش‌های نظارتی خواهد بود.

پیش‌تر برایان نلسون، معاون پیشین وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، هشدار داده بود که ایالات متحده به شناسایی و تحریم کسانی که به ایران در توسعه و تکثیر سلاح‌های خطرناک کمک می‌کنند، ادامه خواهد داد.

او گفته بود که این اقدامات با هدف جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه و محافظت از جان غیرنظامیان انجام می‌شود.

در همین راستا نیز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، روز سه‌شنبه نهم مرداد ماه، پنج فرد و هفت شرکت در ایران، چین و هنگ کنگ به دلیل مشارکت در تهیه قطعات کلیدی برای برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

از سوی دیگر دولت بایدن اقدامات مبارزه با مواد مخدر را تشدید کرده و مبارزه با جریان ورود غیرقانونی فنتانیل به ایالات متحده یکی دیگر از مسئولیت‌های برد اسمیت معاون جدید است.

فنتالین یک ماده شبه‌مرفین بسیار قوی است که قدرت آن ۵۰ برابر هروئین است و برای بی‌هوشی استفاده می‌شود.

انتصاب برد اسمیت در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده به دنبال افزایش فشار بر روسیه به دلیل حمله سال ۲۰۲۲ به اوکراین است و همچنان اقدامات تحریمی سنگینی علیه کشورهایی مانند ایران اعمال می‌کند.

او پیش از این به عنوان معاون مدیر و مشاور ارشد این دفتر خدمت می‌کرد اما
در سال ۲۰۲۳ به عنوان مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری منصوب شد.

برد اسمیت در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، بر روی هزاران تحریمی که پس از تهاجم به اوکراین از سوی واشینگتن علیه روسیه اعمال شد کار کرده است.

این تحریم‌ها از جمله شامل بانک‌های روسی، الیگارش‌ها، شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور سوریه و شرکت‌هایی در چین، ترکیه و دیگر نقاط دنیا بوده است.

معاونت خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز اقدامات گسترده‌ای را علیه ایران و ونزوئلا و دیگر کشورها انجام داده بود.

XS
SM
MD
LG