لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

هشدار تازه آمریکا به شرکت‌های مایل به تجارت با ایران


ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا
ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا

همزمان با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل دونالد ترامپ برای اصلاح «نقائص» برجام، یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ضمن استقبال از تحریم‌های پیشنهادی چند کشور اروپایی، به شرکت‌های مایل به تجارت با ایران هشدار داد.

این مقام همچنین تهران را به عدم پایبندی به مفاد برجام متهم کرده و به عنوان یکی از دلایل این امر از جمله به «فقدان شفافیت در نظام بانکی» ایران اشاره کرد.

در پی ماه‌ها و سال‌ها مذاکره و گفت‌وگو میان تهران و گروه ۱+۵، تهران در تیرماه ۹۴ بالاخره در چارچوب توافق اتمی که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) معروف شد پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران برداشته شود.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از پیش از آغاز کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ انتقاد جدی از برجام را آغاز کرد و تاکنون نیز بر انتقادات خود پافشاری کرده است.

در ادامه این انتقادات، آقای ترامپ دو ماه پیش ضرب‌الاجلی را برای رفع «نقائص» مورد نظر خود در برجام تعیین و تهدید کرد که بدون رفع آنها رفع تحریم‌های ایران را تمدید نمی‌کند و از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.

این ضرب‌الاجل روز ۱۲ ماه مه، ۲۲ اردیبهشت ۹۷، به پایان می‌رسد.

در همین زمینه کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان با دولت آمریکا در تماس هستند تا ببینند چه اقداماتی ممکن است دونالد ترامپ را به تمدید تعلیق تحریم‌های ایران تشویق کند.

با این حال چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر این‌که این کشورهای اروپایی نتوانسته‌اند دیگر اعضای اتحادیه اروپا را به پذیرش وضع تحریم‌هایی جدید علیه تهران قانع کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز سه‌شنبه در یک سخنرانی در لندن، پایتخت بریتانیا، از همین تحریم‌های پیشنهادی اروپایی‌ها استقبال کرده است.

خانم سیگال ماندلکر، معاون وزیر، هر گونه تحریم تازه را «تلاشی برای مقابله با فعالیت شریرانه ایران در منطقه» توصیف کرد.

او همچنین ضمن متهم کردن ایران به عدم پایبندی به مفاد برجام گفت: «... آنها به اقداماتی که قول داده بودند عمل نکرده‌اند.»

رویترز خبر می‌دهد که خانم ماندلکر برای سفری سه‌روزه به اروپا سفر کرده و در دو روز آینده در برلین و پاریس توقف خواهد داشت.

این مقام بلندپایه در دولت ایالات متحده همچنین به شرکت‌های مایل به تجارت با ایران هشدار داد که پولی که به ایران می‌رسانند «ممکن است به گروه‌های شبه‌نظامی منطقه برسد و به بی‌ثباتی در منطقه دامن بزند».

این هشدار صریح می‌تواند بار دیگر به بخت ایران برای تجارت در بازار جهانی هر چه بیشتر لطمه بزند، چرا که هم‌اکنون نیز یکی از مشکلات شرکت‌های خارجی برای معامله با ایران واهمه از مجازات آمریکا برای زیر پا گذاشتن تحریم‌های موجود است.

هشدار تازه آمریکا تنها یک روز پس از آن منتشر می‌شود که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، تهدید کرد که ناقضان برجام، هر که باشند، برای این کار «بهای» سنگینی خواهند پرداخت.

آقای روحانی با اشاره به توافق اتمی و تلاش دولت دونالد ترامپ در ۱۵ ماه گذشته برای «نقض» آن یادآور شد: «بعضی‌‌‌ها خیلی تحریکات را انجام دادند که به دست خودمان برجام را نقض کنیم... اگر شما نقض عهد کنید، بهای آن را باید خود شما پرداخت کنید. شما نخواهید توانست با بهای ملت ایران نقض عهد کنید.»

بر اساس خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/ ف. دو. / پ.پ

XS
SM
MD
LG