لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

دادگاه عالی ترکیه هم درخواست پایان حبس خانگی کشیش آمریکایی را رد کرد


اندرو برانسون در منزلش در ازمیر در حبس خانگی است.
اندرو برانسون در منزلش در ازمیر در حبس خانگی است.

دادگاه عالی ترکیه روز جمعه درخواست کشیش آمریکایی زندانی در این کشور را که خواهان پایان یافتن حبس خانگی و برداشته شدن ممنوعیت سفرش شده بود٬ رد کرد. به دنبال اعلام این خبر ارزش لیر ترکیه نسبت به دلار چهار درصد دیگر سقوط کرد.

پیشتر دادگاه بدوی ترکیه در ازمیر با این درخواست اندرو برانسون مخالفت کرده و این خواسته به دادگاه عالی ارجاع شده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز پس از اعلام خبر رد درخواست آقای برانسون از سوی دادگاه عالی ترکیه٬ ارزش لیر ترکیه با چهار درصد سقوط به ۶.۰۳ در برابر یک دلار رسید.

در هفته جاری در مقطعی ارزش لیر به پایین‌ترین سطح یعنی ۷.۲۴ در برابر یک دلار نیز رسید.

اندرو برانسون در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» ارتباط باشبکه فتح الله گولن، روحانی تبعیدی ترک مقیم آمریکا و گروهای شورشی کرد بازداشت شده است. وی این اتهامات را رد کرده است.

محاکمه کشیش برانسون به چالشی مهم در روابط آمریکا و ترکیه بدل شده است.

واشینگتن که محاکمه کشیش برانسون را ناعادلانه می‌داند٬ عبدالحمید گول٬ وزیر دادگستری و سلیمان سویلو٬ وزیر کشور ترکیه را به خاطر نقششان در بازداشت آقای برانسون تحریم کرده است.

در عین حال آمریکا تعرفه وارداتی برای فولاد و آلومینیوم از آن کشور را نیز اخیرا دو برابر کرده است.

ترکیه نیز در واکنش به این اقدام تعرفه‌های وارداتی برای برخی کالاهای آمریکایی از جمله نوشیدنی‌های الکلی٬ خودرو و سیگار را دو برابر کرده است.

دونالد ترامپ روز جمعه در جمع خبرنگاران در خصوص دادگاه آقای برانسون گفت: «ترکیه مدت‌هاست که معضلی شده است. آن‌ها رفتار دوستانه‌ای ندارند. باید ببینیم چه پیش می‌آید.»

وی افزود: «آن‌ها باید مدت‌ها پیش او (اندرو برانسون) را پس می‌فرستادند و ترکیه به نظر من رفتار خیلی خیلی بدی کرده است. بنابراین این ماجرا ادامه دارد. ما این رفتار را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم. آن‌ها نمی‌توانند مردم ما را بگیرند (زندانی کنند).»

روز پنجشنبه وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته بود ایالات متحده تحریم‌های‌ تازه‌ای را علیه ترکیه آماده کرده است تا در صورت عدم آزادی کشیش آمریکایی آنها را اعمال کند.

با این حال هنوز مشخص نیست که این تحریم‌ها شامل چه مواردی می‌شود.

با استفاده از خبرگزاری رویترز٬ وبسایت کاخ سفید و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG